سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با رعایت این 9 اصل به همين سادگي بخندید

شادي ديگران را بعد از شادي خودتان و در مرحله دوم قرار دهيد. چون شما در کنار اشخاص ديگر زندگي مي کنيد و مي کوشيد که با آن ها همراه شويد و شادي خودتان با شادي ديگران گره خورده است، پس بهتر است تصميم بگيريد که به طور جدي حقوق و مزاياي همه مردم را در نظر بگيريد و براي شادماني آن ها نيز تلاش کنيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آيا شما آدم شادي هستيد؟ اين سوال ساده که البته شايد پاسخ دادنش به سادگي خودش نباشد عنوان آزمون روان سنجي هفته گذشته بود.آزموني که با طرح ۳۰ سوال ميزان شادبودن شما را مي سنجيد.در ادامه علاوه بر تفسير نمرات آزمون و معرفي برنده قرعه کشي اين هفته صفحه خانواده و مشاوره به بيان ۹ اصل براي دستيابي به شادي نيز خواهيم پرداخت. پس با ما همراه باشيد.

هزار و ۷۸۷نفر در اين آزمون شرکت کردند

بر اساس گزارش خراسان، هزار و ۷۸۷نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره در اين آزمون شرکت کردند. تفسير اين آزمون براي اين دسته از مخاطبان پيامک شده است اما اگر شما نتوانسته ايد در اين آزمون شرکت کنيد، مي توانيد آن را از قسمت آرشيو سايت روزنامه به نشاني www.khorasannews.com دريافت و بر اساس راهنماي زير، نمره خود را تحليل کنيد.

تفسير آزمون

همان طور که به ياد داريد، از شما خواسته بوديم به ۳۰سوال آزمون سنجش شادي پاسخ دهيد و به هر يک از سوالات از يک تا پنج نمره دهيد و در نهايت نمره آزمون را از مجموع اين امتيازات به دست آوريد.

* نمره پايين تر از ۸۰: بايد بگوييم شما شاد نيستيد و غم و ناراحتي در زندگي شما بيشتر از لحظات شاد است، پس بايد مهارت هاي لازم براي شاد بودن را بياموزيد.

* نمره بين ۸۰ تا ۱۲۰: اگرچه نمي توان گفت که شما بسيار غمگين هستيد ولي نمره آزمون شما نشان مي دهد که بايد نگرش مثبت تري به زندگي داشته باشيد. جالب است بدانيد که نمره بيشتر شرکت کنندگان در اين آزمون، در اين حدود قرار دارد.

* نمره بالاتر از ۱۲۰: شما فردي شاد و سرزنده هستيد، بايد بتوانيد اين ويژگي را حفظ و براي شاد کردن ديگران نيز تلاش کنيد.

چرا بايد شاد باشيم

همه ما فوايد شاد بودن را مي دانيم، بهتر است بگويم همه ما فوايد شاد بودن را درک کرده ايم، چرا که حتي اگر لحظات شادي کمي در زندگي مان داشته ايم اما باز هم به قدري مزاياي شاد بودن بزرگ و البته قابل لمس است که همان لحظه فوايد خنديدن و شاد بودن را با تمام وجود درک  کرده ايم . با اين حال بد نيست بدانيم که شاد بودن يک مکانيسم دفاعي در بدن ايجاد مي کند براي کنار آمدن با استرس، تحقير، خجالت‌زدگي و درد!

 شاد زيستن باعث افزايش سطح انرژي بدن و باعث تقويت يادگيري و تمرکز مي شود. تنش عضلاني را کاهش و سيستم ايمني بدن را افزايش مي دهد. هنگام خنده فشار خون و سرعت ضربان قلب شما افزايش مي يابد و... که اين ها فقط بخشي از يافته هاي دانشمندان در باره فوايد خنده و شاد بودن بر سلامت انسان است. اما به راستي با وجود مشکلات چطور مي توان شاد زندگي کرد. براي رسيدن به پاسخ اين سوال پيشنهاد مي کنيم ادامه مطلب را بخوانيد:

9 اصل براي دست يابي به شادماني

دکتر آلبرت اليس و دکتر اروين بکر در کتاب «مسيري به سوي شادماني» که توسط شمس الدين حسيني و الهام آرام نيا ترجمه شده است، اصول دستيابي به شادماني را بيان کرده اند که در ادامه بخشي از آن را مي خوانيد:

۱ - براي خوشحالي خودتان تلاش کنيد. شاد بودن حق شماست. خوب مي دانيد که شادماني فوايد زيادي دارد، پس همين الان تصميم بگيريد تا براي خوشحالي خودتان تلاش کنيد.

۲ - شادي ديگران را بعد از شادي خودتان و در مرحله دوم قرار دهيد. چون شما در کنار اشخاص ديگر زندگي مي کنيد و مي کوشيد که با آن ها همراه شويد و شادي خودتان با شادي ديگران گره خورده است، پس بهتر است تصميم بگيريد که به طور جدي حقوق و مزاياي همه مردم را در نظر بگيريد و براي شادماني آن ها نيز تلاش کنيد.

۳ - سرنوشت هيجاني تان را کنترل کنيد. به عنوان انساني که در اجتماع زندگي مي کند، شما هرگز به طور کامل خود مختار نيستيد، بلکه مقداري از کنترل را به ديگران مي دهيد. اما مي توانيد هنوز تصميم بگيريد که طبق باورهاي خودتان فکر کنيد و طبق عواطف خودتان احساس کنيد. بنابراين، تصميم بگيريد کدام واکنش ها و احساسات را مي خواهيد تجربه کنيد.

۴ - وقتي احساس آشفتگي مي کنيد در جست وجوي باورهايي باشيد که ايجاد کننده آشفتگي هستند. الزام ها، اجبارها و بايدهاي مطلقي را که باعث مي شود بي دليل خودتان را آشفته و ناراحت کنيد، بيابيد. بپذيريد که شما به طورضمني يا آشکارا آن ها را در ذهن نگه داشته ايد و به شدت اين بايدها را باور داريد و به قلب و ذهن تان بنگريد تا آن ها را بيابيد.

۵ - الزام ها و بايدهايي را که باعث تخريب شما مي شود، قاطعانه رد کنيد و آن ها را کنار بگذاريد. صرفاً غيرمنطقي بودنشان را طوطي وار مطرح نکنيد، بلکه به روش عملي، نادرست بودنشان را ثابت کنيد.

۶ - مجموعه اي از باورهاي منطقي را در نظر بگيريد که به شما کمک مي کند تا شادمانه زندگي کنيد، و پيوسته آن ها را مرور کنيد. به خودتان آموزش دهيد تا بفهميد و باور کنيد که «هيچ چيزي وحشتناک نيست»، «من مي توانم آنچه را دوست ندارم تحمل کنم!»، «من هرگز بي کفايت و بي ارزش نيستم.» و باورهاي منطقي را براي کمک به خودتان به کار ببريد.

۷ - از روش هاي شناختي ديگر براي کنار گذاشتن باورهاي غيرمنطقي استفاده کنيد.مانند، کتاب خواني و شوخي و بذله گويي.

۸ - در مقابل باورهاي غيرمنطقي و احساسات نامناسب، با قدرت عمل کنيد.به عنوان مثال، به خودتان تکاليفي بدهيد که شما را با آنچه نيازي نيست از آن بترسيد روبه رو مي کند. براي رفتار موثر به خودتان پاداش بدهيد و براي عملکردهاي خودتخريبي، خودتان را جريمه کنيد.

۹ - مصمم باشيد که تغيير کنيد، بپذيريد که تغيير يعني کار سخت، و پيوسته براي عملي کردن تصميماتتان تلاش کنيد. کسب توانايي شادبودن اين موارد را در برمي گيرد: ۱) تصميم جدي براي تغيير کردن؛ ۲) تصميم گيري براي عملي کردن فرآيند تغيير؛ ۳) تلاش واقعي براي تکميل اين فرآيند. تنها تمرين و تلاش باعث تکميل اين فرآيند مي شود.

به ندرت چيزي بدون درد و رنج به دست مي آيد! تفکر دقيق به علاوه تلاش و تمرين، اصول اساسي دستيابي به شادماني است.

قدري هم به خود بخنديم

در اين که خنديدن زندگي را شيرين و مشکلات را آسان تر مي کند شکي نيست، بسياري از روان شناسان دنيا خنده را حلال مشکلات دانسته و لب پر تبسم را ستوده اند.کوته نظران و يا آنان که گرفتار عقده هاي حقارت هستند براي اجراي اين دستور سعي دارند در مجالس مهماني مظلوم ترين و بي زبان ترين فرد حاضر يا غايب را دست اندازند و از لباس پوشيدن تا گفت و شنود و افکارش را به باد تمسخر بگيرند تا ديگران را بخندانند و به زعم خود زمينه خوشي و نشاط را فراهم سازند.

 دکتر علي پريور در کتاب «درود بر شادي» پس از بيان اين جملات مي نويسد: حقيقت اين است که اين دسته از اشخاص براي سرپوش گذاشتن روي غم نهان خود که نتيجه ناسازگاري با نفس خويشتن و نابساماني حقيقي است به اين کار دست مي زنند و آن چه به ديگران نسبت مي دهند و وسيله تفريح و خنده مي سازند حاکي از درون مشوش خودشان است!

در صورتي که حق مطلب چنين است که نه به ديگران بلکه بايد به خود بخنديم تا حداقل با تحقير نفس خود و آلودگي هاي بي معني آن سلامت نفس را بازيابيم!پريور در بخش ديگري از کتاب خود، به کتاب «سلام بر غم» نوشته فرانسواز ساگان اشاره مي کند و مي نويسد: کتاب سلام بر غم که فرانسواز ساگان نويسنده فرانسوي به رشته تحرير درآورده چندين بار به چاپ رسيده و هر بار هزاران جلد از آن به فروش رفته و حتي به زبان هاي ديگر نيز چندين بار ترجمه شده است.

يقين دارم اگر فرانسواز ساگان کتابي به نام سلام بر شادي مي نوشت نه اين قدر خواننده داشت و نه کتابش آن قدر تجديد چاپ مي شد و اين بزرگ ترين دليل بر غم دوستي بشر است: يعني بسياري از انسان ها دوست دارند که همه روزه ولو به زبان بر غم خود بيفزايندهمين امروز با دوستان نزديک خود به طور خصوصي درباره زندگي صحبت کنيد هر يک، بار سنگيني از غم ها و ناکامي ها، مخالفت ها و بدبياري هاي روزگار، را برايتان شرح خواهند داد.

آن قدر که دل شما خواهد ترکيد و به حال وي دل خواهيد سوزاند. اين نويسنده معتقد است: نداشتن هدف در زندگي مانع اصلي شاد بودن انسان هاست. او در ادامه اين بحث مي نويسد: اگر مي خواهيد روزگار به شما لبخند بزند، اگر مي خواهيد براي شما مشکل حل نشدني باقي نماند، هدف خود را هر چه زودتر پيدا کنيد. از نظر من اگر عمر آدمي حتي هزار سال باشد حيف از يک لحظه آن است که در راهي غير از هدف اصلي صرف شود!
برچسب ها: خندیدین ، شادی ، باشگاه ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
اون بالا بنام خداهست محمدعلی
محمدعلي حسني
۱۱:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۲
بسمه تعالي: بسيارعالي، قابل استفاده وكاربردي است موفق باشيد.