سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ها نشان می دهد؛

بیماری های زمینه ای و مزمن عامل مهمي در افزایش موارد سل فعال

بررسی ها نشان می دهد که بیماری های مزمن و زمینه ای و شیوع آنها در سنین مختلف، عاملی مهم در افزایش موارد سال فعال و مشکلات و عوارض ناشی از فعال شدن موارد سل نهفته است.

منصور خالصی ، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: قسمت عمده ای از جمعیت جهان به میکروب سل آمده اند که تعداد زیادی از آنها در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.

وی اظهار داشت: یکی از نگرانی های اصلی در خصوص سل، افزایش موارد سل فعال و سل مقام به چند دارو است که علاوه بر افزایش هزینه های درمانی اثربخشی درمان های موجود را کاهش داده و موارد مرگ ناشی از سل را نیز افزایش داده است.

خالصی با اشاره به عوامل مختلف که در افزایش موارد سل فعال نقش دارند، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهند که بیماری های مزمن و زمینه ای و شیوع آنها در سنین مختلف عاملی مهم در افزایش موارد سل فعال و مشکلات و عوارض ناشی از فعال شده موارد سل نهفته است.

وی افزود: بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی، دیابت، نارسایی های مزمن کلیوی، لوسمی برخی از سرطان ها سندورم های سوء جذب مزمن گاسترکتومی یا بای پس روده و سلیکوزیس از جمله بیماری های مزمن و زمینه ای است که در افزایش موارد سل فعال نقش دارند.

خالصی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق سابقه آلودگی به سل به ویژه در 2 سال قبل از ابتلا به آلودگی مجدد نیز در فعال شدن سل نهفته به سل فعال نقش مهم دارد./ح
برچسب ها: سل ، عفونت ، ریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.