سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام/

نابودی 400 هکتار از جنگل های بلوط ایلام

هر روز وضعیت درختان بلوط در استان ایلام بدتر می شود و 400 هکتار از جنگلهای بلوط این استان طبق گفته کارشناسان در معرض نابودی قرار دارد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ايلام ؛  ایلام با داشتن جنگلهای متعدد بلوط بخش مهمی از زاگرس را تشکیل می دهد و نقش مهمتری در اکوسیستم آب و هوا دارد زیرا در سالهای گدشته با جذب میلیون ها تن گرد و غبار، ناجی انسانها شده اند و البته خود رنجور شده اند.
جنگلهاي زيباي بلوط، غرب رشته کوه زاگرس در استان ايلام را همچون نگيني مرصع در برگرفته است اما اکنون به دليل آنچه جنگل‌شناسان، تغييرات اقليمي، خشکسالي و نفوذ ريزگردهاي عربي در اين منطقه عنوان مي‌کنند در حال نابودي و تخريب گسترده قرار دارند.
استان ايلام داراي 640 هزار هکتار جنگل از نوع متوسط، فقير و غني است که عمده گونه هاي آن را درختان بلوط و بنه تشکيل مي دهد و در سالهای اخير خشک شدن تعدادي زیادی از درختان بلوط در استان گزارش شده و همچنین 43 نوع درخت بلوط در ایلام شناسایی شده است.
حدود 87 درصد مساحت استان ايلام معادل يک ميليون و 650 هزار هکتار را جنگل و مرتع تشکيل مي دهد که لازم است براي حفظ و حراست از اين نعمتهاي خدادادي فکري انديشيده شود و استان ايلام داراي گونه هاي نادر گياهي از نوع دارويي است که مي توان از آن براي توسعه اقتصادي استان نيز استفاده کرد.
بي شک خشکي درختان بلوط يک فاجعه و خطر بزرگي براي تهديد زيست محيطي و منابع طبيعي کشور است که براي جبران و پيشگيري از آن همه بايد فکر و چاره اساسي بينديشند.
عوامل غيرمستقيم ديگري نيز در خشکي جنگلهاي بلوط زاگرس نقش دارند که در صورت رسيدگي نکردن و اهمال در مهار آن، اين خسارت جبران ناپذير کل منطقه زاگرس را با فاجعه اي تاريخي مواجه مي کند.
نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی  در این باره گفت:  400 هکتار از جنگل های بلوط درحال نابودی است و برای جلوگیری از این تهدید ملی طرح زاگرس نشینان درحال اجرا است.
احمد شوهانی افزود: مسئله نابودی درختان بلوط باید به طور جدی پیگیری شود که آسیب ها و تبعات فراوانی به لحاظ اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، ابعاد ملی و زیستی به دنبال دارد. /ع

برچسب ها: نابودی ، جنگل بلوط ، ایلام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.