سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعلام آمادگی کره شمالی برای برقراری ثبات در شبه جزیره کره

فرستاده کره شمالی روز جمعه در دیدار با شی جینپینگ رئیس جمهور چین گفت این کشور منزوی آماده است تا برای برقرای صلح و ثبات در شبه جزیره کره « اقداماتی مثبت » را انجام دهد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ; این اعلام آمادگی کره شمالی همزمان با افزایش تلاش های دیپلماتیک چین برای بازگرداندن پیونگ یانگ به میز مذاکرات مطرح شد . 

چو ریونگ هائه فرستاده ویژه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با مقامات چین ازجمله رئیس جمهور این کشور دیدار کرد . چو بلندپایه ترین مقام کره شمالی به شمار می رود که از حدود شش ماه پیش تاکنون به چین سفر کرده است . خبرگزاری رسمی چین ( شین هوا ) به نقل از چو اعلام کرد کره شمالی آماده است تا با همکاری همه طرفین تلاش هایی مشترک را به منظور حل مسائل ازطریق گفتگوی چندجانبه و رایزنی مانند مذاکرات شش جانبه آغاز کند. 

چو افزود کره شمالی آماده است برای دستیابی به چنین هدفی ، اقداماتی مثبت را انجام دهد . 
به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن ، چین بارها از کره شمالی درخواست کرده است به مذاکرات شش جانبه بازگردد که هدف از آن پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره است .

آمریکا و متحدان آن معتقدند کره شمالی با انجام دادن آزمایش هسته ای در سال 2006 و دنبال کردن برنامه غنی سازی اورانیوم ، موافقتنامه کمک در برابر غذا سال 2005 را نقض کرده است .
کره شمالی سال 2006 و 2009 و همچنین ماه فوریه سه آزمایش هسته ای را انجام داد و سال 2010 فاش کرد درحال توسعه برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفوژهاست.
غنی سازی اورانیوم دومین راه برای کره شمالی است تا بتواند علاوه بر برنامه پلوتونیوم خود ، ازطریق آن به ماده شکافت پذیر مورد نیاز برای ساخت بمب اتم دست یابد . 

ناظران می گویند کره شمالی در دو آزمایش هسته ای قبلی خود از پلوتونیوم استفاده کرده بود و ممکن است در آزمایش هسته ای اخیر خود از اورانیوم غنی شده با غنای بالا برای تولید ماده شکافت پذیر یک بمب هسته ای استفاده کرده باشد.

سال 2010 پس از آنکه کره شمالی از وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم در این کشور خبر داد ، نگرانی ها درمورد توانایی هسته ای پیونگ یانگ افزایش یافت .مذاکرات شش جانبه که ژاپن ، روسیه ، چین ، کره شمالی ، کره جنوبی و آمریکا در آن دخیل هستند از سال 2008 با بن بست روبرو بوده است . 

دیپلمات های سازمان ملل متحد اعلام کردند چین که متحد اصلی و بزرگترین شریک تجاری کره شمالی به شمار می رود می تواند نقشی کلیدی در متقاعد کردن پیونگ یانگ به دست کشیدن از اقدامات خود و افزایش تحریم ها علیه کره شمالی ایفا می کند .چین متعهد شده است تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی را که پس از سومین آزمایش هسته ای این کشور اعمال شد بطور کامل اجرا کند اما هنوز مشخص نیست پکن تا چه حد به قول خود عمل خواهد کرد . 

برچسب ها: کره ، شمالی ، جزیره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.