سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواد ايزدي در برنامه "سپهر سياست" مطرح كرد

لزوم جلوگيري از ثبت‌نام همه اشخاص براي انتخابات رياست‌جمهوري

کارشناس مسائل سياسي گفت:دشمنان جمهوري اسلامي ايران سياست‌هاي خود را براساس آرای مردم ؛ تنظيم مي‌کنند و چون رئيس جمهور منتخب مستقيم مردم است، پس نگاه مردم به آينده خودشان است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ فواد ايزدي کارشناس مسائل سياسي در برنامه "سپهر سياست" که با عنوان "مراکز پژوهشي غرب و انتخابات ايران" برگزار شد، در مورد توجه شخصيت‌ها و نهادهاي خارجي به انتخابات ايران، گفت: دو دليل عمده براي توجه شخصيت‌هاي خارجي و همينطور اين نهادها وجود دارد، دليل اول اهميت ايران است که به عنوان يک قدرت بزرگ و تاثيرگذار در منطقه و همينطور دنيا مي‌باشد.

وي ادامه داد: اينکه در کشوري دور افتاده و کم تاثير اينكه چه کسي بر مسند رياست جمهوري و قوه مجريه بنشينند شايد زياد تاثيرگذار نباشد؛ اما  در ايران چه کسي رئيس جمهور شود، با توجه به نقشي که ايران در دنيا ايفا مي کند بسيار مهم است.

ايزدي تصريح کرد: دليل دوم اهميت انتخابات ايران براي اين کشورها اين است که مردم سالاري در حد اعلايي وجود دارد، به اين معنا که افرادي مي‌توانند سر کار بيايند که متفاوت با هم فکر مي‌کنند و مي‌توانند مسير کشور را در حد رئيس جمهور که در قانون اساسي کم نيست، تغيير دهند، اين مسئله که از بين تفکرات متعدد موجود در کشور چه کسي رئيس جمهور مي‌شود، تاثيرگذار است و همين طور فرصتي براي دنياست که ببينند تعاملشان را با ايران بايد چگونه تنظيم کنند.

اين کارشناس مسائل سياسي گفت:دشمنان جمهوري اسلامي ايران سياست‌هاي خود را براساس رايي که مردم مي‌دهند تنظيم مي‌کنند و چون رئيس جمهور منتخب مستقيم مردم است، پس نگاه مردم به آينده خودشان است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه نقش ايران در دنيا مهم است، اينکه مردم ايران چه فکري مي‌کنند و چه برنامه‌اي براي خود در سالهاي آينده دارند، براي غربي‌ها مهم بوده و بدين وسيله به دنبال اين هستند که از اين فرصت چطور استفاده کنند.

ايزدي در پاسخ به اين سوال که "گاهي مشاهده مي‌شود کشورهاي غربي در تحليل‌هايي که از مسائل سياسي دارند افراد و يا برخي از جريانها يا گروه‌هاي سياسي را برجسته مي‌کنند"، با اين کار چه هدفي را دنبال مي‌کنند، اظهار داشت: در مجلس سنا آمريکا هنگامي که از وندي شرمن نماينده آمريکا در 1+5 سوال مي‌شود که در مورد انتخابات ايران چه کاري انجام داده‌ايد، پاسخ مي‌دهد؛ هرکاري از دستمان برآيد انجام مي‌دهيم.
 
وي ادامه داد: بايد به اين نکته توجه داشت که همانگونه که نهادهاي داخلي مثل صدا و سيما براي انتخابات برنامه دارند، کشورهاي مخالف ايران هم براي انتخابات برنامه دارند، اما هدف نهادهاي داخلي برگزاري خوب و موفق انتخابات و رسيدن به نقطه‌اي است که راي مردم به شخص مورد نظر آنها ارائه شود، در حاليکه آمريکايي‌ها به دنبال ايجاد مشکل در انتخابات هستند؛ حتي در حوزه مراکز پژوهشي کمتر مشاهده شده که در رابطه با فعاليت‌هاي انتخاباتي ايران از سوي اين حوزه‌ها متني منتشر نشده باشد.
 
اين کارشناس مسائل سياسي، در ادامه بيان کرد: تفکرات و نظرات متعددي در اين مراکز وجود دارد و نکته‌اي که به آن اعتقاد دارند اين است که انتخابات ايران بسيار با اهميت است، زيرا رياست قوه مجريه کشور را مشخص مي‌کند و به طور ضمني اين مسئله را مطرح مي‌کند که در ايران مردم سالاري وجود دارد.

ايزدي گفت: در کشورهايي که در آنها ديکتاتوري حکمفرماست انتخابات معنايي ندارد، زيرا سيستم حاکم بر اين کشورها اجازه تاثيرگذاري حضور و راي مردم را نمي‌دهد، در حاليکه سرمايه گذاري کشورهاي غربي بر روي افکار عمومي در زمان انتخابات نشان مي‌دهد که مردم در انتخابات ايران تاثيرگذارند.

وي ادامه داد: اين مسئله مسيري است که جمهوري اسلامي 35 سال پيش پايه گذاري کرده و هم اکنون در مسئله بيداري اسلامي شاهد هستيم که افکار عمومي بيشترين نقش و اهميت را دارند. به عنوان مثال، زماني شاهد بوديم که افکار عمومي در مصر هيچ تاثيري نداشت، زيرا مبارک هر کاري که مي‌خواست بدون اهميت به نظر مردم انجام مي‌داد.، ولي در حال حاضر افكار عمومي تاثير دارد و از همين جهت اتاق‌هاي فکر در آمريکا و همينطور مقام‌هاي رسمي پرونده ويژه‌اي براي انتخابات ايران برگزار کردند که هيچ کدام از اين نهادها ديدگاه مثبتي نسبت به اين مسئله ندارند و مي‌خواهند از اين فرصت براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي استفاده کنند.

ايزدي تاکيد کرد: اين نکته بسيار مهم است که نظريه‌اي در مورد روابط بين‌الملل به نام نظريه صلح و دمکراسي‌ها وجود دارد، به اين معنا که دمکراسي‌ها با يکديگر دعوا و جنگ نمي‌کنند، بلکه بين آنها صلح حکمفرماست که اين نظريه در سطح کشورهاي غربي از سوي رسانه‌ها بررسي مي‌شود.

وي ادامه داد: اتفاقي که مي‌افتد اين است که کشورهاي غربي مي‌گويند دمکراسي دارند، اما اگر بخواهند در رابطه با ايران به اين مسئله اذعان کنند که در اين کشور دمکراسي وجود دارد، در آن صورت سياست‌هاي ضد ايراني از جمله تحريم، تهديد و فعاليت‌هاي ضد ايراني که در طول 35 سال گذشته مرسوم بوده، در اذهان و افکار عمومي کشور خودشان ايجاد سوال مي‌کند که اگر در ايران مردم سالاري و دمکراسي وجود دارد، پس دليل وجود مشكل با ايران چيست؟

ايزدي تصريح کرد: از اين جهت هم دولتمردان اين کشورها و همينطور اتاق‌هاي فکر چاره‌اي جز اين ندارند که بگويند در ايران دمکراسي نيست.

اين کارشناس مسائل سياسي، گفت: سياسيون ما حرف‌هايي را مطرح نکنند که طرف غربي ما از آن به عنوان بهانه‌اي براي ايجاد شک در مردم سالاري استفاده کند، انتخابات خوب، بدون مشکل و بدون حاشيه‌هاي قبل و بعد برگزار شود که اين مسئله در کشور ما و همينطور تعامل با کشورهاي منطقه و دنيا تاثير بسزايي دارد.
 
وي همچنين در پاسخ به اين سوال که توجه به فرآيندهاي دروني جامعه ايران چقدر براي اين کشورها اهميت دارد، چرا در اين حوزه گام بر مي دارند و به دنبال چه اهدافي هستند، اظهار داشت: برخلاف تبليغات روزمره‌اي که رسانه‌هاي کشورهاي غربي برعليه ايران دارند، کار اتاق فکر اين است که در اين زمينه‌ها فعاليت کرده، اما لزوما تمامي اين پژوهش‌ها را در دسترس قرار نمي‌دهند، زيرا اگر اين پژوهش‌ها به درستي انجام شود، چهره واقعي از ايران به نمايش گذاشته مي‌شود که مطمئنا نمايش اين چهره به نفع اين کشورها نبوده و مايل به نمايش آن نيستند.

ايزدي ادامه داد: نکته‌اي که مراکز پژوهشي اين کشورها در مورد مردم ايران متوجه شده‌اند، اين است که ممکن است برخي از مردم حتي نقدها و يا مخالفت‌هايي در مورد حکومت داشته باشند، اما اصل انقلاب اسلامي را کاملا قبول دارند، زيرا نتيجه فعاليت خود مردم بوده و حرکتي کاملا مردمي بود، با اين روحيه‌اي که طرف‌هاي غربي از مردم ايران سراغ دارند، متوجه شدند براي اينکه بتوانند ضربه‌اي به ايران وارد کنند و در رابطه با بحث مردم سالاري و دمکراسي ايجاد شک نمايند، نياز دارند که تا حدي هوشمندانه‌تر برخورد کنند.
 
وي تصريح کرد: به همين دليل غربي‌ها درفعاليت‌هايي که برضد ايران انجام مي‌دهند، ترغيب مردم به عدم شرکت در انتخابات نيز گنجانده شده است ولي با توجه به اين تجربه چندين ساله که ديده‌اند مردم شرکت مي‌کنند، ناچار به ايجاد حواشي ديگري هستند و بحث تائيد يا رد صلاحيت برخي از کانديداها را برجسته مي‌کنند و يا به اين سمت مي‌روند که بخواهند در مورد سلامت انتخابات ايجاد شک کنند.

وي با بيان اين مطلب که اهداف کشورهاي غربي در حقيقت القاي اين نکته است که حضور مردم در آينده کشور تاثير ندارد، گفت: اينها روش‌هايي است که طرف غربي بر ضد ايران استفاده مي‌کنند و هنگامي که روند حرکت طرف مقابل را مرور مي کنيم، به اين نتيجه مي‌رسيم که از اين مسئله اطمينان دارند که فردي که رئيس جمهور ايران مي‌شود، قدرتش به گونه‌اي است که يا بايد با او برخورد کرد و يا با او به تعامل رسيد.

ايزدي تاکيد کرد: اين مسائل ما را به آن سمت پيش مي‌برد که افرادي که در حقيقت به عنوان رئيس قوه مجريه انتخاب مي‌شوند، بايد افرادي باشند که معتقد به مقاومت در برابر فشارهاي بيروني باشند.

وی در رابطه با واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات تخریبی غرب در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، تصریح کرد: نکته حائز اهمیتی که متأسفانه هر چهار سال یک بار شاهد تجربه تلخ آن در عرصه انتخابات هستیم و هیچ گاه برای اصلاح این مهم اقدامی نکرده‌ایم، ثبت‌نام افرادی است که واقعا اهل رئیس‌جمهور شدن نیستند.

ایزدی با اشاره به دروغ‌پردازی‌های غرب علیه کشورمان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: روز پس از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان رسانه‌های غربی با انتشار این خبر که 99 درصد از اصلاح طلبان در ایران رد صلاحیت شدند به تحت‌الشعاع قرار دادن افکار عمومی اقدام کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متاسفانه جمهوری اسلامی ایران بستر این گمانه‌زنی‌ها را برای طرف غربی فراهم می‌کند، تصریح کرد: اینکه هر کسی برود و برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کند امری اشتباه بوده که باید از بروز آن جلوگیری کرد؛ چرا که این مهم می‌تواند دست‌آویزی برای اهداف شوم رسانه‌های غربی علیه کشورمان باشد؛ به طور مثال در آمریکا یک فرم هزار دلاری برای ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری وجود دارد که این فرم تنها برای ورود افراد به عرصه انتخابات و ثبت‌نام‌شان ارائه می‌شود و به تأیید صلاحیت و رد آن است.

ایزدی اظهار داشت: هرچند غرب بر این نکته دروغ اشراف دارد اما می‌داند که با گمانه‌زنی و ایجاد شک در انتخابات ایران می‌تواند مردم‌سالاری را زیر سوال ببرد.

وی با تأکید براینکه در آمریکا تنها دو طیف جمهوری خواه و دموکرات برای ریاست جمهوری تأیید می‌شوند و هیچ گروه دیگری نمی‌تواند در این عرصه شرکت کنند، تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هیچ گاه آمار ثبت‌نام کنندگان اعلام نمی‌شود و این درحالی است که بر خلاف آمریکا این مهم در جمهوري اسلامي اتفاق می‌افتد و این خود بهانه‌ای برای گمانه‌زنی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان می‌شود.

ایزدی این امر را از سویی نوعی وهن برای جایگاه ریاست جمهوری تلقی و از سوی دیگر خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های غربی برشمرد و افزود: این امری حل شدنی است که باید به آن توجه کرد چرا که اعلام این اعداد به انتخابات ضربه می‌زند و همین مسئله در کل پروسه انتخابات ایجاد شک می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تأثیرات منطقه‌ای انتخابات ریاست جمهوری ایران از نظر حوزه بین‌الملل گفت: در سال‌های گذشته منطقه شاهد تحولات ویژه‌ای بوده که مردم از حالت کشورهای دیکتاتوری خارج و به سمت مردم سالاری در حرکت‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه به دنبال الگوی مناسب می‌گردند، تصریح کرد: یک دسته از الگوهای موجود در دنیا الگوی سرمایه‌سالاری در غرب است.

ایزدی در ادامه افزود: این الگو نمی‌تواند الگویی مناسب برای کشورهای منطقه محسوب شود چرا که محیطی که این الگوها در آنجا رشد کرده یک محیط کاملا سکولاری و ضد اسلامی بوده است.

وی با اشاره به جمعیت مسلمان‌نشین مردم منطقه اظهار داشت: حتی خود غرب نیز در عمل متوجه شده که این الگو نیز نمی‌تواند برایشان مناسب باشد و نتیجه، آن می‌شود که تعداد کاندیداهایی در کشورهای غرب از این الگو بالا می‌آیند یا خود میلیونر بوده و یا وابسته به میلیونرها هستند؛و این مسئله همان موضوع قشر یک درصدی در آمریکاست.

ایزدی با بیان اینکه افرادی که با الگوی سرمایه‌داری در آمریکا همکاری ندارند در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شوند، تأکید کرد: چنانچه جمهوری اسلامی ایران بتواند انتخابات پیش رو را برگزار کند و واقعیت‌های موجود در این عرصه را به روشنی به تصویر کشد می‌توان الگوی مردم سالاری را به همگان نمایاند.

وی با بیان اینکه در آمریکا کشوری که بیشترین ادعا را نسبت به ایران دارد دو حزب که هر دو مرتبط با نهادهای سرمایه سالار هستند همواره در انتخابات تکرار می‌شوند، افزود: برخی براین باورند که این سیستم در آمریکا یعنی تک حزبی با دوجناح در حال تداوم است و می‌توان گفت که این حرف حرف غلطی نیست چرا که در امریکا که ادعای مردم سالاری همواره با آنها همراه بوده نهایتا یک حزب سرمایه داری پیروز میدان می‌شود.

ایزدی تأکید کرد: ما باید این هنر را داشته باشیم که الگوی جامعه و تفکراتی که در آن وجود دارد را برای دیگران بیان کنیم.

وی در رابطه با این موضوع که الگوی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهایی که بیداری اسلامی در آن رخ داده تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد افزود: متأسفانه چون رسانه‌های کشورهای منطقه متأثر از رسانه‌های غربی است و رسانه‌های غربی با یک سیاه نمایی در تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند و آنها می‌دانند که اگر مقدار کوچکی از واقعیت‌های مردم سالاری در ایران را به جهانیان ارائه دهند باید کل نگرش‌شان را به ایران تغییر دهند بنابراین چون قصد چنین کاری را ندارند همواره به تبلیغات منفی علیه کشورمان ادامه می‌دهند.

وي تصريح كرد: الگو مردم سالاري در ايران می‌تواند بر كشورهاي منطقه تأثیرگذار باشد اما باید این هنر را داشته باشیم که آن را همان‌گونه که هست در اختیار کشورها قرار دهیم.

ايزدي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران بايد در برابر هجمه‌هاي تبلیغاتی رسانه‌های غربی بايستد، اظهار داشت: ایران در حوزه دیپلماسی عمومی باید داراي برنامه بوده و تأثیر‌گذاری بر افکار عمومی دنیا و منطقه باید یکی از کارهای آتي رئیس‌جمهوری جدید باشد.

وي با اشاره به برخي از گامنه‌زني‌هاي طرف غربي عليه جمهوري اسلامي ايران همچون جایگاه شورای نگهبان، افزود: اين جايگاه در همه كشورها يكسان بوده و به يك شكل انتخاب مي‌شود؛ به طور مثال در ايران 6 نفر از ميان 12 نفر نهايي اين شورا از سوی رهبری و 6 نفر ديگر  توسط رئیس قوه قضاییه معرفي و در نهايت با راي مجلس انتخاب مي‌شوند.

ايزدي در ادامه افزود: در آمریکا نهادی که نقش شورای نگهبان را بازی می‌کند، دادگاه عالی بوده كه توسط مجلس سنا تائيد می‌شوند و اين در حالي است كه وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا طي اظهاراتي انتخاب اعضاي شورای نگهبان را از سوي مردم نمي‌پندارد؛ اما سوالی که در اينجا مطرح می‌شود آن است که مگر دادگاه عالی آمريكا توسط مردم انتخاب می‌شود كه شوراي نگهبان ايران از سوي مردم انتخاب شود؟ اما در حقيقت شوراي نگهبان به طور غير مستقيم انتخاب مي‌شود.

اين كارشناس مسائل سياسي در رابطه با پیام حماسه 24 خرداد برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران را عدم تاثير پذيري ملت ايران از فشارهاي غرب در سال‌هاي اخير دانست و گفت: مردم گزینه‌ای را انتخاب خواهند كنند كه گزينه نهايي معتقد بر اصل مقاومت بوده كه اين مقاومت به معنای دعوا با دنیا نخواهد  بود؛ بلكه به این معناست که تا زمانی که طرف مقابل حاضر نباشد هزینه تعامل با كشورمان را بپردازد ايران نيز از حقوق بر حقش عقب نخواهد كشيد.


ايزدي در پايان با تاكيد بر اينكه نبايد امیدی در دل طرف غربی ایجاد شود که با وجود يك كانديدا منافع ملي كشورمان ارزان به آنها فروخته خواهد شد، خاطر نشان كرد: غرب بايد این پیام را از انتخابات رياست جمهوري ايران دریافت کند که نگاه جمهوري اسلامي ایران و سیاست ایران با تغيير رئيس جمهور تغییر نخواهد کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سیاست ، انتخابات ، تبلیغات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.