سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش 328 درصدي کشت مکانيزه برنج در استان فارس

استان فارس با برخوردار بودن از 4 فصل زراعی دارای 922351 هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و تولید بالغ بر 9147904 تن می باشد که این امر سبب شده تا زراعت استان به عنوان شاخصی قابل استناد در کشور مطرح شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران احمد دزفولی رييس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و اصلی سطحی بالغ بر 470 هزار از اراضی آبی و دیم را بخود اختصاص داده است و استان فارس با دارا بودن حدود 7 درصد سطح زیرکشت گندم کشور 17 درصدتولید کل کشور را پوشش می دهد.

وي گفت : در راستای اجرای طرح الگوی کشت، در استان طرح به نژادی مشارکتی برای تولید بذر گندم دیم در دستور کار قرار گرفته است که سازمان جهاد کشاورزی با مشارکت توسعه تحقیقات دیم و مؤسسه توسعه پایدار و مشاوره محقق ایکاردا این طرح را در سه شهرستان ممسنی، آباده و شیراز با استفاده از 100 رقم به مرحله اجرا در آوردکه نتایج مثبتی نیز در برداشته است.

مدیرامور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس از کشاورزی حفاظتی به عنوان دیگر فعالیت شاخص امور زراعت در رابطه با الگوی کشت نام برد و ادامه داد: از جمله فعالیت های مهم در زمینه حفظ منابع به پایداری تولید و کاهش هزینه های تولید، اجرا و توسعه کشاورزی حفاظتی است که با توجه به اهمیت موضوع سطح اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی طی 5 سال از8700 هکتار به 240 هزار هکتار ارتقاء یافته است.

وی در ادامه از افزایش 328 درصدی کشت مکانیزه برنج در استان فارس خبر داد و افزود: با این میزان افزایش سطح زیرکشت مکانیزه برنج به 3 هزار هکتار رسیده است.

دزفولی تصریح کرد: هم چنین اجرای آبیاری تناوبی در شهرستان های برنج خیز باعث کاهش 33 تا 50 درصدی آب در طول دوره رویش برنج گردیده است.

وي در پايان به ایجاد بانک نشاء برنج در شهرستان های مرودشت، سپیدان، رستم و نورآباد نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از شهرستان های برنج خیز استان آبیاری نواری (قطره ای) به مرحله اجرا درآمده است که این امر توانسته مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهد.

برچسب ها: برنج ، مکانیزه ، کشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.