سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اميدواري آمريکا و رژيم صهيونيستي به احياي روند سازش

به رغم پيشرفت کم تلاش دو ماهه جان کري وزير امور خارجه آمريکا براي بازگرداندن اسرائيلي ها و فلسطينيان به ميز مذاکره ، آمريکا و اسرائيل روز پنجشنبه درباره احياي روند صلح خاورميانه ابراز اميدواري کردند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ کري در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در بيت المقدس از جديت وي براي زنده نگه داشتن اميدها به احياي روند صلح خاورميانه قدرداني کرد . کري درباره ازسرگيري مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينيان ابراز خوش بيني کرد اما هيچ گونه راهبرد واقعي براي پايان دادن به اين بن بست ارائه نکرد . وي در مصاحبه با خبرنگاران تصريح کرد : من اين منطقه را به خوبي مي شناسم و مي دانم ترديدهايي وجود دارد . سالهاست نااميدي شديدي در منطقه وجود دارد اما ما اميدواريم با صبر ، دقت و استواري بتوانيم راهي براي احياي روند صلح خاورميانه پيدا کنيم.

کري که قرار است با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين ديدار کند، گفت : اين چيزي است که ما در تلاش براي دستيابي به آن هستيم . نتانياهو نيز گفت در مذاکرات با کري درباره ايران و سوريه گفتگو خواهد شد اما مسئله مهم تر، کمک به احياي مذاکرات صلح با فلسطينيان است.اين سفر کري که چهارمين سفر وي به اسرائيل از زمان بر عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه آمريکاست با بدبيني مقامات فلسطيني در مورد اين تلاش جديد براي کمک به احياي روند صلح خاورميانه همراه شده است . 

آنها قصد دارند ماه آينده تلاش براي عضويت در سازمان هاي بين المللي مهم را آغاز کنند و از اين طريق اسرائيل را با هدف گرفتن امتيازهايي از آن تحت فشار قرار دهند . اما بدون فشار جدي آمريکا بر اسرائيل ، چشم انداز چنين تلاشي روشن نخواهد بود . مهم ترين مسئله مورد اختلاف بين اسرائيل و فلسطينيان فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس است . اسرائيل در جنگ سال 1967 خاورميانه کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس را به اشغال خود درآورد . فلسطينيان اميدوارند اين دو منطقه بخشي از يک کشور مستقل فلسطيني در آينده باشد.

اگر چه فلسطينيان از تلاش هاي کري قدرداني کرده اند اما مي گويند بعيد است اين تلاش ها تا هفتم ژوئن که ضرب الاجل تعيين شده براي اقدام در اين زمينه است ، نتيجه بدهد . حنان عشراوي از مقامات بلندپايه فلسطين گفت : ما انتظارهايي غير واقعي نداريم . ما به فراواني موانع واقف هستيم. اگر اين تلاش ها نتيجه نداشته باشد ما برنامه هاي خودمان را دنبال خواهيم کرد . 

فلسطينيان مي گويند در شرايطي که اسرائيل به فعاليت هاي شهرک سازي خود در شهرک هاي يهودي نشين ادامه مي دهد ، بازگشت به ميز مذاکره امکان‌پذير نخواهد بود. در حال حاضر 500 هزار اسرائيلي در کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس زندگي مي کنند و همين مسئله باعث دشوار شدن تقسيم اين منطقه بين اسرائيلي ها و فلسطينيان شده است . 

اسرائيل همچنين سال 1967 نوار غزه را نيز اشغال کرد اما سال 2005 از اين منطقه خارج شد . 
فلسطينيان از اسرائيل درخواست کرده اند شهرک سازي را متوقف کند و مرزهاي پيش از 1967 را به عنوان مرزهاي آينده بين دو کشور فلسطيني و اسرائيلي بپذيرد .اين در حالي است که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تاکيد دارد مذاکرات اسرائيل و فلسطينيان بايد بدون هيچ‌گونه پيش شرطي ازسر گرفته شود . 

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تا حدودي مسئول بن بست کنوني است . اوباما سال 2009 پس از آنکه قدرت را در آمريکا به دست گرفت موضعي سرسختانه را عليه فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل اتخاذ کرد و باعث شد تا اسرائيل فعاليت هاي خود را در اين زمينه به طور موقت متوقف کند . اما اسرائيل از تمديد اين توقف موقت خودداري کرد و مذاکرات اسرائيل و فلسطين که به تازگي ازسر گرفته شده بود ، سال 2010 از هم پاشيد . اوباما همچنين در تحت فشار قرار دادن اسرائيل به پذيرفتن مرزهاي 1967 به عنوان اساسي براي مذاکرات با شکست روبرو شد . 

فلسطينيان پاييز گذشته پس از بن بست در روند مذاکرات صلح و نااميدي از تلاش هاي اوباما توانستند به عنوان يک کشور غير عضو در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شوند و از اين طريق جايگاه ديپلماتيک خود را تقويت و زمينه را براي دسترسي به نهادهاي مهم سازمان ملل متحد فراهم کنند.آمريکا يکي از هشت کشوري است که از تلاش هاي اسرائيل در مخالفت با ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد حمايت مي کرد . 

اسرائيل اکنون از آن نگران است که فلسطينيان در تلاش براي عضويت در ديگر نهادهاي بين المللي و تقويت اقدامات خود عليه اسرائيل باشند . بزرگترين نگراني اسرائيل ، تلاش فلسطينيان براي پيوستن به ديوان کيفري بين المللي و تلاش براي دنبال کردن اتهامات عليه اسرائيل در زمينه ارتکاب جنايات جنگي است.تزيپي ليوني مذاکره کننده صلح ارشد اسرائيل روز پنجشنبه گفت اسرائيل بايد به تلاش براي پيشبرد روند صلح دو طرف ادامه دهد . اين پيام وي به ويژه به تندروها در اسرائيل اشاره دارد . ليوني روز سه شنبه نيز گفت بن بست کنوني در مذاکرات اسرائيل و فلسطين به ضرر اسرائيل است . 

وي در کميته اي از پارلمان اسرائيل افزود ازسرگيري مذاکرات صلح با فلسطينيان در وهله نخست و پيش از هر چيزي به سود اسرائيل است . ليوني تصريح کرد اين بن بست هم به مشروعيت اسرائيل ضربه وارد کرده و هم باعث شده است تا اسرائيل براي اقدام نظامي در صورت نياز با محدوديت روبرو باشد .

برچسب ها: آمریکا ، اسرائیل ، سازش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.