سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبات در بازار ارز و سکه نياز به همدلي مسئولان دارد

اجراي تصميمات صحيح از سوي مسئولان مي‌تواند مانع از افزايش صعودي نرخ ارز و سکه شود.

کامران صداقت کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: بحران اقتصادي غرب که در سه سال گذشته به وقوع پيوست باعث کاهش ارزش پول در کشورهاي غربي شد که بخشي از اين کاهش به علت واردات کالاهاي صرفا اساسي و حتي فروش نفت وارد کشور ما شده و ارزش پول ملي ما را تحت تاثير خود قرار داده است بر اين اساس بايد بگويم بحران اقتصادي شکل گرفته در جهان بر اساس يک معادله اقتصادي به وجود آمده که بدترين نمود آن افزايش نرخ بهره و پايين آمدن ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري در کشورهاي مختلف به ويژه کشورهاي صنعتي شده است.
وي با بيان اينکه اين موضوع در اقتصاد کشور ما به علت آنکه ما داراي منابع طبيعي مانند نفت و گاز هستيم تاثير به مراتب کمتري نسبت به کشورهاي صنعتي داشته است.
وي تصريح کرد: کشورهاي مانند امريکا و اتحاديه اروپا که وابسته به منابع مالياتي و توليدات صنعتي خودشان هستند آسيب بسيار جدي از محل بروز بحران اقتصادي غرب ديدند به طوري که بسياري از شرکت‌ها و موسسات توليدي و پولي طي سالهاي اخير اعلام ورشکستگي کردند به طوري که اين موضوع باعث ورشکسته شدن تعداد زيادي از بانکها در اروپا و آمريکا شده است.
وي در رابطه با وضعيت بازار ارز و طلاي کشور به ويژه سکه گفت: علت اين موضوع به موضوع افزايش و کاهش قيمت طلا و همچنين بالا و پايين شدن نرخ ارز در اين مربوط است.
ضمن آنکه کاهش ارزش ريال در اين رابطه خود باعث دامن زدن به روند نوسان در بازار ارز و سکه شده است.
وي تصريح کرد: کاهش ارزش ريال وابسته به عوامل توليدي بنگاه‌هاي مالي و بحث سرمايه ِگذاري در اين رابطه بيشتر بستگي به بورس‌ بازي‌ها،دلالال بازي‌ها و افزايش هزينه مربوط به جا به جاي و مبادلات ارزي و به دنبال آن نقدينگي است، تا جاي که بايد گفت: افزايش قيمت‌ها و پايين آمدن آن در کشور ما صرفا وابسته به بحران مالي  جهاني نيست. بلکه عوامل ديگر همچون تحريم‌هاي اقتصادي کم ‌توجهي به مديريت منابع مالي داخلي بر آن تاثير گذار است.
وي با بيان اينکه ميزان ضريب کاهش طلا و سکه در کشور ما بسيار کم و چيزي حدود 15 تا 20 درصد است گفت: اگر يک واحد نرخ طلا در بازارهاي جهاني افزايش يا کاهش يابد در کشور ما اين رقم حدود 15 صدم واحد است زيرا بيش از 85 درصد عوامل موجود در ايران مربوط به اونس جهاني طلا و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي نيست بلکه عوامل داخلي از جمله عامل رواني، بازار يابي اجتماعي، پايين بودن فعاليت‌هاي توليدي و بالا بودن بورس بازي به ويژه بالا بودن معاملات دستي در آن مقصر است. اين کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه در حال حاضر 21 ميليارد دلار پول سرگردان در دست مردم داريم که خارج از سيستم توليدي رد بدل مي‌شود، عنوان کرد اگر اين رقم 21 ميليارد دلار را به رقم فروش اوراق مشارکت که بالغ بر 105 ميليارد تومان است اضافه کنيم مي‌بينيد که حجم نقدينگي چقدر در کشور ما بالا است که اين موضوع به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهد که ما بتوانيم مديريت خوبي نسبت به ارز و طلا و سکه در کشور اعمال کنيم.
وي تصريح کرد: در ايران قيمت طلا وابسته به دلار است اما افزايش نرخ دلار در ايران ناشي از کاهش ارزش ريال است و کاهش ارزش ريال ناشي از افزايش تورم مالي و نقدينگي موجود است.
وي در پايان گفت: اگر دلار 100 تومان افزايش يابد اين موضوع نشان دهنده آن است که حدود 35 تا 40 درصد اثر خود را به صورت مستقيم روي طلا گذاشته است يعني در مجموع اين افزايش قيمت 100 توماني دلار 4 دهم درصد بر روي طلا تاثير مي‌گذارد و در نهايت اينکه روند کاهش قيمت طلا در ايران تا حدود زيادي فارغ از روند کاهش طلا در بازارهاي جهاني است./ک
برچسب ها: سکه ، ار ز ، پول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.