سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان انديشكده بروكينگز :

شكست آمريكا در تجاوز احتمالي به خاك ايران حتمي است

"بروس ريدل" تحليلگر مسائل خاورميانه در انديشکده "بروکينگز" در مقاله اي تحت عنوان "درسهايي از جنگ نخست آمريکا با ايران" با اذعان به قدرت منطقه اي کشورمان به دولت اوباما توصيه مي کند که دست به حماقت تجاوز نظامي عليه ايران نزند چرا که ايرانيان تسليم ناپذيرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشکده بروکينگز ؛ نويسنده در ابتداي مقاله با اذعان به حمايت همه جانبه دولت آمريکا از رژيم جنايتکار صدام حسين در زمان جنگ تحميلي عليه کشورمان مي افزايد "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا اظهار داشته که مانع از دستيابي ايران به سلاح هسته اي خواهد شد و در اين راه ممکن از تمامي گزينه ها از جمله حمله نظامي استفاده نمايد. با اين حال پيش از استفاده از اين گزينه دولت آمريکا بايد از تجربه جنگ هشت ساله ايران و عراق در دهه 80 ميلادي درس گيرد. در آن زمان "رونالد ريگان" رييس جمهور آمريکا از صدام حسين در جنگ عليه ايران حمايت کرد. دولت آمريکا در آن زمان از طريق هوايي و دريايي عليه ايران به اقدامات نظامي مي پرداخت و دولت عراق نيز از طريق زميني وارد جنگ با آن کشور شده بود. دولت اوباما بايد هوشيار باشد و از آن زمان عبرت گيرد." 

نويسنده در ادامه با هشدار به دولت اوباما در مورد تجاوز نظامي احتمالي عليه ايران مي افزايد "درس اصلي اي که مي توان از جنگ دهه 80 ميلادي آمريکا و عراق عليه ايران آموخت آنست که اغاز جنگ با ايران دشوار است و دشوارتر از آن به پايان رساندن چنين جنگي از سوي نيروهاي آمريکايي خواهد بود. ايران از تجاوز نظامي خارجي نمي ترسد و بصورت متقابل اقدامي تلافي جويانه در اين باره را انجام خواهد داد.  نکته ديگري که دولت اوباما بايد بدان توجه داشته باشد آنست که رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي که ضد ايران هستند اغلب توصيه هاي غير مسئولانه اي را به دولت آمريکا در مورد رابطه اش با تهران ارايه کرده اند." 

نويسنده در ادامه به دولت اوباما هشدار مي دهد که به تبعات تجاوز نظامي عراق عليه ايران توجه داشته باشد و از اين موضوع درس گيرد. وي در ادامه مي افزايد "جنگ هشت ساله ايران و عراق ويرانگر بود. اين بزرگترين و طولاني مدت ترين جنگ در تاريخ معاصر پس از پايان جنگ دو کره در سال 1953 ميلادي بود. نزديک به نيم ميليون نفر در جريان تجاوز نظامي عراق عليه ايران جان خود را از دست دادند. يک ميليون ديگر نيز مجروح شدند. هزينه اقتصادي اين جنگ بيش از يک تريليون دلار برآورد زده شد. جنگ ايران و عراق همچنين نخستين جنگي در تاريخ معاصر بود که در آن يک دولت (دولت عراق) عليه طرف ديگر از سلاح هاي شيميايي در سطح گسترده اي استفاده کرد. گرچه جنگ در سال 1988 ميلادي به پايان رسيد اما تبعات آن کل منطقه را گريبانگير خود کرد که از جمله آن ها مي توان به تجاوز نظامي عراق عليه کويت در سال 1990 ميلادي، عقب نشيني نيروهاي بعثي از کويت يک سال پس از آن تجاوز و حمله نظامي دولت آمريکا عليه عراق در سال 2003 ميلادي اشاره کرد." 

نويسنده با اذعان به حمايت آمريکا از صدام حسين مي افزايد "دولت آمريکا در جريان تجاوز عراق عليه ايران از صدام حسين حمايت کرد. دولت آمريکا در دهه 80 ميلادي در تلاش بود تا با حمايت از صدام حسين دولت انقلابي تازه مستقر شده در ايران را تحت فشار قرار دهد و آن را تضعيف کند."

 نويسنده در ادامه با اذعان به سکوت دولت آمريکا در قبال جنايات صدام حسين عليه کشورمان مي افزايد "نخست بايد اشاره کرد که آغازگر جنگ دولت وقت عراق بود. آنان بودند که در سال 1980 ميلادي عليه ايران تجاوز را آغاز کردند و در مناطق مرزي اقدامات تحريک آميزي را انجام مي دادند. دولت عراق همچنين در جريان اين جنگ از سلاح شيميايي عليه ايرانيان استفاده کرد اما دولت آمريکا در اين مورد موضع گيري اي نکرد. پس از آن در سال 1988 ميلادي، صدام حسين از سلاح شيميايي عليه کردها استفاده کرد و فاجعه "انفال" را بوجود آورد. دولت ريگان موضع گيري غلطي در مورد جنگ ايران و عراق داشت. در سال 1982 ميلادي آمريکا ماموران سيا را به بغداد فرستاد تا در مورد چگونگي خنثي سازي برنامه حملات جنگنده هاي ايراني به بعثي ها مشاوره ارايه کنند." 

نويسنده در ادامه با نکوهش موضع گيري هاي غلط دولت آمريکا در جريان جنگ هشت ساله دفاع مقدس مي افزايد "ايرانيان جنگ عراق عليه آن کشور را "جنگ تحميلي" خواندند. آنان بر اين باور بودند که دولت آمريکا همراه با ساير کشورهاي غربي از صدام حسين حمايت کرده است. آنان از اين موضوع که دولت آمريکا آغاز تجاوز عراق عليه ايران را محکوم نکرده بود بشدت خشمگين بودند. در واقع، حمايت دولت آمريکا از رژيم بعثي عراق سبب شد تا ملت و دولت ايران موضع ضد آمريکايي شديدتري را نسبت به گذشته در قبال دولت آمريکا اتخاذ نمايند. دولت آمريکا بايد بداند در صورتيکه بخواهد جنگ ديگري را عليه ايران آغاز کند با واکنش شديدتري از سوي ايرانيان مواجه خواهد شد. درس ديگري که دولت اوباما از جنگ ايران و عراق بايد بياموزد آنست که ايران در مقابل دشمن خارجي تسليم نخواهد شد. در جريان حنگ هشت ساله بسياري از زيربناهاي ايران توسط نيروهاي بعثي نابود شدند اما مردم ايران بازهم به مبارزه خود تحت رهبري آيت الله (امام) خميني ادامه دادند." 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که واکنش ايران در صورت تجاوز احتمالي عقلاني خواهد بود و در اين باره مي افزايد "در صورت تجاوز احتمالي عليه ايران واکنش تهران عقلاني خواهد بود. ايران نشان داده است که عجولانه رفتار نمي کند و دست به اقدامي انتحاري نمي زند. ژنرال "مارتين دمپسي" نيز اخيرا به اين موضوع اشاره کرد. در صورتي که تجاوز نظامي احتمالي آمريکا عليه ايران صورت پذيرد دامنه منازعه به ساير کشورهاي منطقه کشيده کشيده خواهد شد." 

نويسنده در ادامه به دولت اوباما هشدار مي دهد که در مورد مشاوره هاي غلط کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب در مورد ايران هشياري لازم را مدنظر قرار دهد و در اين باره مي افزايد "در جريان جنگ ايران و عراق کشورهاي عربي از جمله مصر تحت حاکميت "حسني مبارک" زمامدار مخلوع آن کشور و اردن تحت حاکميت "ملک حسين" پادشاه وقت آن کشور مشاوره هاي اشتباهي را به دولت آمريکا ارايه مي دادند. آنان مصرانه از دولت آمريکا مي خواستند تا از اقدامات صدام حسين عليه ايران حمايت نمايد. آنان از آمريکايي ها مي خواستند تا چشمان خود را بر روي استفاده سلاح شيميايي توسط نيروهاي بعثي ببندد. دولت مصر در زمان حکومت مبارک به ارسال سلاح به عراق و اعزام نيروي انساني به آن کشور براي جنگ با ايرانيان مي پرداخت. سعودي ها نيز در جريان جنگ از صدام حمايت کردند." 

نويسنده با اذعان به قدرت منطقه اي کشورمان مي افزايد "در زمان جنگ ايران و عراق دولت آمريکا در صدد بود تا از افزايش قدرت ايران در منطقه خاورميانه جلوگيري نمايد. با اين حال امروز ايران به قدرت مسلط منطقه اي تبديل شده است. امروز ايران در عراق از قدرت نفوذ و تاثيرگذاري بالايي برخوردار است. پس از تجاوز نظامي آمريکايي دولت "جورج دبليو بوش" عليه عراق دروازه هاي آن کشور به روي ايرانيان باز شد. امروز اکثريت شيعيان عراق متمايل به ايران هستند و علاقه اي به رياض و امان و يا واشنگتن ندارند. اين از تبعات جنگي است که آمريکا آغاز کرد و هم اکنون به ضرر همان کشور شده است. پيش از تصميم گيري پيرامون انجام حمله نظامي عليه ايران، هر آمريکايي مي بايستي به تبعات جنگ هاي آمريکا عليه عراق، افغانستان و ليبي توجه کند." 

برچسب ها: امریکا ، ایران ، تجاوز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.