سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دويچه‌وله اذعان کرد:

درماندگی آمریکا در باتلاق سوریه

شبکه خبری دویچه وله در گزارشی از سردرگمی آمریکا در اتخاذ راهکاری مناسب در قبال مسئله سوریه خبر داد و گزینه نظامی را گزینه‌ای پرخطر برای واشنگتن دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از «دویچه وله»، سناتورهای آمریکایی همچنان به فشارهای خود به باراک اوباما جهت مداخله مستقیم در جنگ داخلی سوریه سناتورهای آمریکایی همچنان به فشارهای خود به باراک اوباما جهت مداخله مستقیم در جنگ داخلی سوریه ادامه می‌دهند، اما تمام گزینه‌های نظامی واشنگتن خطرات بزرگی را به همراه دارد.

اکنون بیش از یک سال است که ایالات متحده در جنگ داخلی سوریه به نوعی حضور دارد و از شورشیان مخالف اسد حمایت لفظی کرده و کمک‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد،‌اما در عین حال از اعزام و به کارگیری قدرت نظامی برای سرنگونی دولت دمشق خود را دور نگه داشته است.

در تازه‌ترین تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها،‌ آمریکا و روسیه توافق کردند که از مذاکرات میان شورشیان و دولت بشار اسد در ژنو، در ماه ژوئن حمایت کنند.

اما اختلافات اساسی میان این دو عضو شورای امنیت سازمان ملل همچنان باقی است. آمریکا هنوز هم به کناره‌گیری اسد اصرار دارد، در حالی که روسیه سرنوشت اسد را مسئله‌ای داخلی می‌داند.

از طرف دیگر، مذاکرات صلح نیز با دعوت روسیه از ایران،‌ دشمن اصلی واشنگتن در منطقه، برای شرکت در این گفتگوها، پیچیده شده است.

در کنگره آمریکا، سناتورهای برجسته کمتر برای صلح تلاش می‌کنند و خواستار مداخله مستقیم آمریکا هستند. سناریوهای مختلفی از تسلیح شورشیان، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و مناطق امن گرفته تا مداخله با نیروهای زمینی برای تصرف ذخایر تسلیحات شیمیایی دولت اسد مطرح شده است.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا بدگمانی و شک و تردید عمیق خود درباره مداخله در سوریه را ابراز کرده است.

هیگل ماه گذشته به کمیته خدمات مسلح سنا گفت: ما مسئولیت و تعهد داریم که به کل پیامدهای اقدام نظامی مستقیم در سوریه فکر کنیم.

هیگل افزود: مداخله نظامی در این مقطع می‌تواند مانع انجام عملیات‌های ارائه کمک‌های بشردوستانه بشود. این امر می‌تواند آمریکا را رد یک تعهد نظامی بزرگ طولانی مدت و مبهم درگیر کند.

تسلیح شورشیان 
رابرت منندز و باب کورکی دو نماینده سنای آمریکا پیش‌نویس طرحی را طراحی کردند که به باراک اوباما جهت آغاز تسلیح شورشیان منتخب اختیار تام می‌داد.

در ادامه دویچه وله مدعی شده است، در حال حاضر دولت آمریکا فقط با ارسال کمک‌های بشر دوستانه و غیرمرگبا به اپوزیسیون و مخالفان موافقت کرده است.

منندز گفته است: "برای تغییر نقطه برخورد علیه رژیم اسد ما باید با ارائه تسلیحات مرگبار و کمک به ساختن سوریه آزاد از اپوزیسیون حمایت کنیم".

وی مدعی شد: "منافع ملی حیاتی ما در معرض خطر قرار دارد و ما نمی‌توانیم از دور تماشا کنیم زیرا حضور ایران در سوریه در حال افزایش است، بحران آوارگان روبه رشد منطقه را به بی‌ثباتی تهدید می‌کند، سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه به کار گرفته می‌شود و گروه‌های منتسب به القاعده در آنجا ریشه می‌گیرند."

بنا به گفته منندز فقط گروه‌های خاصی از شورشیان که دارای ملاک و معیارهای حقوق بشر، تروریسم و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برخوردارند می‌توانند تسلیحات آمریکایی دریافت کنند. کاخ سفید نگران آن است که این تسلیحات به دست اسلام گرایان بیفتد.

"دولت باراک اوباما در حال حاضر انتقال سلاح از اروپای شرقی به گروه‌های شورش سوریه را تسهیل می‌کند، این جمله گفته آرام نرگوئیزیان، از اعضای مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک است.

کنگره و کاخ سفید نگران آن هستند که این تسلیحات به دست شبه‌نظامیان جبهه النصره بیفتد و بعدها علیه منافع آمریکا به کار گرفته شود.

این کارشناس مرکز مطالعات راهبردی افزود: جلوگیری از گسترش تسلیحات در محیط پرهرج و مرج سوریه، بخصوص در پاسگاه‌ها که گروه‌های مختلف شورشیان اغلب از یکدیگر سلاح می‌دزدند، کار بسیار دشواری خواهد بود.

"آرام" معتقد است به احتمال فراوان این تسلیحات ارسالی به سوریه، چه تسلیحات آمریکایی چه غیرآمریکایی، به دست گروه‌های شورشی دیگر هم خواهد افتاد.

منطقه پرواز ممنوع – مناطق امن
از همان اوایل جنگ داخلی سوریه، کشورهای غربی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و مناطق امن برای شورشیان بودند. ماه مارس سال گذشته، کارل لوین و جان مک کین دو سناتور آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما از او خواستند از نیروی نظامی «محدود» برای ایجاد پادگان‌هایی در داخل سوریه ایجاد کند.

آنها در نامه خود نوشتند؛ "ما از شما می‌خواهیم که به همراه دوستان و هم‌پیمانان تلاش کنید تا قدرت هوایی دولت اسد را کاه شدهید و اگر ترکیه خواهان ایجاد منطقه امن در داخل خاک سوریه در مرزهای شمالی باشد، از ترکیه حمایت کنید".

اما طبق گفته نرگوئیزیان، این نوع عملیات نظامی به دو گروه حامل جنگی نیاز دارد، که هر یک شامل یک هواپیمابر و کشتی‌های پشتیبانی کننده است.

سناتور مک کین خواهان تسلیح و تجهیز شورشیان و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه شده است.

نرگوئیزیان می‌گوید: شما در مورد سرکوب قدرت هوای سوریه و توانمندی هوایی این کشور صحبت می‌کنید، اما همانطور که جنگ ؟ نشان داده است، دست کم گرفتن ارتش ارتش بشار اسد خطرناک است.

ارتش بشار اسد موفق شد این شهر را دوباره از شورشيان بازپس بگيرد، شهري كه در جاده منتهي به شمال لبنان و ساحل مديترانه قرار دارد.
انجام عمليات نظامي غربي از طريق گروه هاي حامل باز هم مسئله اي پيچيده استف زيرا روسيه هم پنج كشتي اضافي به مديترانه اعزام كرده است. همچنين مسكو موشك هاي ضد ناو به سوريه فروخته است.
اين موشك ها مي توانند كشتي ها را در فاصله دور دست حتي در آبهاي قبرس هدف قرار دهد.

***دستيابي به تسليحات شيميايي سوريه
چاك هيگل به كميته خدمات مسلح سنا گفت: حدود 200 پرسنل نظامي آمريكا به اردن اعزام شده اند تا طراحي عمليات هاي بالقوه با جنگ داخلي سوريه كمك كنند.
لس آنجلس تايمز گزارش داد اين تعداد مي تواند به 20 هزار نفر افزايش يابد. البته اگر دولت اوباما تصميم بگيرد براي دستيابي به سلاح هاي شيميايي دولت سوريه مداخله كند.
اما سي ان ان درماه فوريه به نقل از يك مقام پنتاگون گزارش داد، چنين عملياتي نيازمند حضور 75 هزار نيروي نظامي است. نرگوئيزيان مي گويد، فارغ از صحبت هاي مربوط به عمليات نظامي، دير يا زود انجام مذاكرات ضروري است.
او گفت: در مقطعي، نياز به فرآيند سياسي وجود خواهد داشت، حال يا به جبر يا از سر درماندگي و شما براي مذاكره در مورد قدرت در سوريه، نيازمند حمايت بين المللي خواهيد بود.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.