سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعاليت چند وجهي كلينيك‌هاي مددكاري/ ارائه انواع خدمات مطلوب در كلينيك‌ها

مشكلات و مسائل عديده و پيچيده كه گريبانگير افراد، خانواده‌ها و گروه‌هاي مختلف در جوامع بزرگ و كوچك مي‌شود بسياري از كسان را نيازمند دريافت كمك و حمايت از جانب سازمان‌هاي رسمي و غير رسمي مي‌كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مددكاري اجتماعي به عنوان يك حرفه مرسوم و شناخته شده از حدود 110 سال قبل در انگلستان و با اقدامات سازمان يافته گروهي از بانوان نيكوكار و خير شكل گرفت اين بانوان كه عمدتا از زنان متشخص وسرآمد جامعه خود بودند با ديدن نابساماني‌ها و پريشاني تعداد زيادي از شهروندان خود كه غالبا به خاطر فقر و بيماري و كهولت در بيمارستان‌هاي شلوغ و يا خانه‌هاي مسكين بستري بودند به فكر چاره انديشي افتادند و گروه نيكوكاران را تشكيل داده و كمك‌هاي  مورد نياز اينگونه افراد را فراهم مي‌كردند. 
مددكاران اجتماعي با برخورداري از دانش آكادميك و كسب تجربه‌هاي علمي ناشي از تحصيلات دانشگاهي، كارورزي ممتد و مستمر و كسب تجربه در عمل و با تكيه بر دانش و آگاهي مهارت‌هاي حرفه‌اي و مهمتر از همه با پشتوانه اصول و ارزش‌هاي حرفه مددكاري مي‌توانند در حوزه‌ها و عرصه‌هاي مختلف به خدمت بپردازند.
مراجعان مددكاري شامل افرادي از جامعه مي‌شوند كه به نوعي كمك نيازمندند. 
افرادي كه خود يا وابستگانشان داراي توانايي‌هاي جسمي يا ذهني هستند و يا افرادي كه به دلايل مختلف نمي‌توانند كار كنند و هزينه‌هاي زندگي را تامين نمايند و يا قادر به مراقبت از خودشان نيستند از زمره مراجعان يا مددجويان واحدهاي مددكاري محسوب مي‌شوند امروزه و در موارد خاصي مراجعان مددكاري شامل زنان كتك خورده‌اي مي‌شوند كه بهر دليلي قادر به حمايت خود و يا فرزندانشان نبوده و در ضمن نمي‌توانند از موقعيت‌هاي خطرناكي كه دچارش شده‌اند فرار كنند و يا سالمنداني كه بسيار ضعيف و شكننده بوده و در اثر ضعف پيري و بيماري‌هاي مزمن و يا از كار افتادگي نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارند و يا كودكاني بي سرپرست و بدسرپرست و كودكان و نوجواناني كه در خانه و يا بيرون از خانه در معرض سو رفتار و تجاوز قرار دارند. 
مددكار اجتماعي سعي مي‌كند عواملي را كه در تعامل بين مددجويان و محيط زيست پيرامونشان ايجاد مشكل مي‌كنند را كشف و شناسايي كند و به مددجو كمك كند كه درك درستي از علل و عوامل توليد كننده  مشكل پيدا كرده و با كمك مددكار بتوانند راه‌هاي برون رفت ا ز آن مشكل را شناخته و در جهت حل و يا رفع مشكل خود اقدام كند. 
 مددكاران اجتماعي برحسب شرايط و موقعيت‌هاي مختلف مددجويان نقش‌هاي متفاوتي را از قبيل مداخله گري، مدافعه يا دفاع از حقوق فرد، تسهيل، واسط،‌ رابط،‌ فراهم كننده امكانات، مشاوره ايفا مي‌كنند. 
همايون هاشمي رئيس سازمان بهزيستي كشور در خصوص راه كلينيك‌هاي مددكاري و فعاليت اين مراكز در كشور اظهار داشت: كلينيك‌هاي مددكاري بايد جند و جهي كاري كنند و در زمينه خدمات رساني به افراد جامعه تقويت و رشد پيدا كنند. 
وي همچنين تاكيد كرد: تا اين لحظه اقدامات خوبي در حوزه مددكاري و اراه خدمات از سوي سازمان بهزيستي انجام شده است. 
مددكاري يكي از ضروري‌ترين مشاغل براي جامعه در حال تغيير ايران است مشكلات و مسائل عديده و پيچيده كه گريبانگير افراد،‌خانواده‌ها، گروه‌هاي مختلف در جوامع بزرگ و كوچك مي‌شود بسياري از كسان را نيازمند دريافت كمك و حمايت از جانب سازمان‌هاي رسمي و غير رسمي مي‌كند. 
شمار روز افزون كودكان خياباني، دختران فراري از منزل، كودكان در معرض انواع آسيب‌هاي جسمي،‌ رواني،‌ جنسي خشونت هاي خانگي و همسر آزاري بحران‌هاي روحي رواني و افسردگي انواع اعتياد بيماري‌هاي صعب العلاج و بسيار پرهزينه مشكلات ناشي از تورم گراني بيكاري‌هاي آشكار ونهانه حاشيه نشيني و مهاجرت‌هاي انتخابي يا تحميلي و دهها مشكل بزرگ و كوچك توان و ياراي حل مشكل و مقابله با مسائل را از افراد و بزرگترها و حلقه‌هاي دوستان و خانواده‌ها و نهادهاي خيريه محلي سلب كرده است./ف
برچسب ها: بهزیستی ، هاشمی ، مشکل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.