سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

اجرای طرح های آبخیز داری در 27 میلیون هکتار از اراضی کشور

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سه دهه گذشته طرح های آبخیزداری در 27 میلیون هکتار از اراضی کشور اجرا شده است.

پرویز گرشاسبی در حاشیه برگزاری سمینار منطقه ای مدیریت جامع حوزه های آبخیز کارون بزرگ در شهرکرد در جمع خبرنگاران افزود:  مطابق برنامه و پیش بینی ها باید طرح های آبخیزداری در 125 میلیون هکتار از اراضی کشور اجرا شود .
وی افزود: در سال جاری برای اجرای طرح های آبخیزداری یک هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است و برای اجرای طرح ها باید با تکنیک های مشارکتی عمل شود.
گرشاسبی از فعال سازی صندوق حمایت از منابع طبیعی با کمک خیران در کشور خبر داد و گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی تنها با اعتبارات دولتی ممکن نیست و باید از ظرفیت های مردمی برای اجرای این طرح ها استفاده شود .
معاون آبخیز داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: درصورتی طرح های آبخیزداری نتیجه مثبت و پایدار خواهد داشت که مشارکت منابع مالی خیران و مردم را دخیل کنیم.
گرشاسبی افزود: اگر بخواهیم مردم از منابع طبیعی کمتر بهره برداری کنند باید دستگاه های خدمت رسان نیز فعالیت های خود را ارتقاء دهند .
وی ادامه داد: 13 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای تحقیقات طرح های آبخیزداری در کشور در نظر گرفته شده است.
گرشاسبی اظهار داشت: هم اکنون محققان در ایران بیشتر به سمت تحقیقات فیزیکی سوق یافته اند که این امر نتایج مفید و پایداری برای اجرای طرح ها ندارد .
وی تکنیک اجرای سدهای کوچک را در بهبود وضعیت منابع طبیعی موثر دانست و افزود: توسعه منابع آبی در سطح دامنه با تزریق آب، از ایجاد سد مناسب تر است .
به گفته گرشاسبی استراتژی های کلان منابع آب به سمت اجرای کارهای کوچک و توسعه بندهای خاکی پیش خواهد رفت .
وی افزود: با استراتژی جدید 100 میلیارد متر مکعب آب از چرخه تبخیر کم شده و به منابع آب کشور اضافه می شود.
سمینار آموزشی یک روزه اجرای طرح مشارکتی غنی سازی جنگل های بازفت استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشاور ارشد شرکت جایکا ژاپن، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های اصفهان، خوزستان، فارس، لرستان، گهکیلویه و بویراحمد، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد .
طرح مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری با همکاری ایران و ژاپن در 50 هزار هکتار از منابع طبیعی از سال  2010 در این منطقه آغاز شده و طبق پیش بینی این طرح تا سال 2015 اجرا خواهد شد .
منطقه بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ در فاصله 85 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است./س
برچسب ها: اجرا ، طرح ، آبخیزداری ، اراضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.