سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ جانشین سازمان عشایر کشور:

اطمینان می دهم عشایر ایران از بین نمی رود

جانشین سازمان عشایر کشور گفت: بر اساس آخرین سر شماری، عشایر کل کشور 220 خانوار یا به عبارتی 1 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند که شامل 2 درصد جمعیت کشوری می شود.

میر ولی صفرزاده در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: عشایر ایران 24 میلیون راس و 28 درصد دام سبک کشور را از آن خود دارند ولی فقط 20 درصد تولیدات لبنیات و مواد پروتئینی را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: اطمینان خاطر می دهم در سال های آینده قشر عشایر کشور از بین نمی رود ولی شاید تعداد آنها کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: گردهمایی مسئولین مطالعات عشایر کل کشور در مشهد سالانه دو بار برگزار می شود و به بررسی طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی در دست اجرا پرداخته می شود.

صفرزاده افزود: پروژه های دام عشایر، بچه زایی و تعداد دام های مولد مطالعات جدیدی است که به آن پرداخته می شود، همچنین ارزش تغذیه گیاهان مرتعی از لحاظ عناصر غذایی، استفاده از مکمل های معدنی مواد غذایی در جیره غذایی دام و اثر بر روی زایش دام تحقیقاتی است که این روزها به صورت جدی به آن می پردازیم.

وی تصریح کرد: محصولات تولیدی عشایر از نظر کیفیتی بسیار پاک و می تواند محصول ارگانیک نام بگیرد چرا که هیچگونه عارضه ای برای مصرف کنندگان نخواهد داشت.

جانشین سازمان عشایر کشور گفت: تهیه نقشه راه های کوچ عشایر از دیگر برنامه های مهم و تاثیر گذار ما است که عمدتا در گذشته مورد تصرف و تملک قرار می گرفته از همین رو قصد داریم با تهیه نقشه و سند قانونی از این کار جلوگیری کنیم تا عشایر در این زمینه دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: این طرح تا کنون هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان در بر داشته که تا 400 میلیون تومان دیگر جهت تکمیل آن نیاز است و ظرف دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین گفت: در طرح زنجیره تولید گوشت دام عشایر خراسان رضوی را پایلوت قرار دادیم و جهت طرح کشوری 10 میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم.

وی یادآور شد: این طرح به پروار کردن و رشد کامل دام عشایر به صورت طبیعی کمک می کند و افزایش در آمد و تولید گوشت را نیز به همراه دارد.

وی افزود: وضعیت مراتع در مناطق ییلاقی کشور اکنون خوب است ولی در سمنان و آذربایجان های غربی و شرقی با مشکلاتی رو برو هستیم.

همچنین وی در پایان تصریح کرد: جمعیت عشایر خراسان رضوی اکنون 6 هزار و 500 خانوار و کمتر از 1 درصد جمعیت استان را شامل می شود که بیش از 10 درصد تولید گوشت قرمز استان را نیز تولید می کنند.

 

 

 

 

برچسب ها: خانوار ، عشایر ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.