سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غرضي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

هيچ ستاد انتخاباتي تشکيل نمي‌دهم/ به قلب مردم رجوع مي‌کنم/ راي 55 ميليوني خواهم داشت

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جموري با بیان اینکه هيچ انتظاري از گروه‌ها و احزاب کشور براي حمايت در عرصه انتخابات ندارم، گفت: هيچ ستادي براي فعاليت انتخاباتي خود تشکيل نمي‌دهم و تبليغات نخواهم داشت لذا معتقدم به قلب مردم رجوع مي‌کنم و تنها از ظرفيت رسانه ملي بهره مي‌برم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، محمد غرضي يکي از هشت کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و متولد 1320 است.

وي تمام جريانات سياسي در کشور را اعم از  3 تير سال 1331، 28 مرداد 1332، 15 خرداد 1342 درک کرده و همچنين در مبارزات مسلحانه دهه 40 و 50 شرکت داشته است.

اين کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري  10 سال پيش از  پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به دليل مبارزات سياسي  با رژيم ستم‌شاهي در  شهرهاي مختلف ايران و کشورهاي خاورميانه پناهنده بوده و  در اين مدت چند سالي را نيز خدمت حضرت امام خميني (ره) در نجف سپري کرده‌ است.

غرضي  زندان و محکوميت در رژيم شاهنشاهي را درکارنامه مبارزاتي خود دارد و  پس  از پيروزي  انقلاب اسلامي  در دفتر حضرت امام خميني مشغول به فعاليت شده است.

شايان ذکر است که محمد غرضي متصدي تشکيل سپاه پاسداران و متصدي تشکيل سيستم جامع کشور نزد امام خميني (ره) بوده است.

وي  استانداري خوزستان، نماينده مردم اصفهان و به مدت چهار سال وزير نفت و 12 سال وزير پست و تلگراف را در سابقه اجرايي‌اش به ثبت رسانده است.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري  از سال 1360 تا 1390 در راستاي تشکيل ايجاد سازمان نظام مهندسي کشور فعاليت داشته و اکنون رييس "هيئت مهندسين مشاور شرکت مشانير" است  .

 متن مصاحبه باشگاه خبرنگاران به شرح زير است:

باشگاه خبرنگاران: برنامه‌هاي شما براي انتخابات رياست جمهوري چيست؟

غرضي: دولت‌هايي که تاکنون بر سر کار آمده‌اند دولت‌هاي متورم بوده‌اند و علت اصلي اين که دولت‌ها نتوانسته‌اند با تورم مبارزه کنند اين است که بيش از درآمدشان هزينه کردند و باعث تورم بيشتر و عدم  توليد در کشور شده‌اند و توصيه‌ام به مردم اين است به دولتي راي دهند که با اقدامات خود از ارزش پول ملي نکاهد.

وي تاکيد کرد: شعار من"دولت ضد تورم" است و بنا به سوابق اجرايي که داشته‌ام  مرتفع کردن مشکلات کنوني کشور را انجام شدني مي‌دانم.

باشگاه خبرنگاران:انگيزه شما براي ورود به انتخابات چه بوده است؟

غرضي: با توجه به ياس و ناميدي مردم نسبت به نابساماني‌هاي اقتصادي کشور و حضور افرادي  که براي  رفع اين نگراني فعال نيستند  و تنها خود را با گذشته مقايسه مي‌کنند، معتقدم که بايددر برابر مسائل و مشکلات مقاومت کرد و با محبت مردم اين مسئوليت را برعهده گرفت.

باشگاه خبرنگاران: خود را متعلق به کدام  گرايش سياسي مي‌دانيد و گفتمان شما براي ورود به عرصه سياسي انتخاباتي کشور چيست؟

غرضي:من متعلق به متن انقلاب هستم و در حاشيه‌هاي انقلاب قرار نگرفته‌ام 
و هر گز در حزب و گروهي نبوده‌ام و با ادبيات خلق شده انقلاب طي اين 30 سال آشنايي دارم و  زندگي ميکنم.


باشگاه خبرنگاران: هیچکدام از جريان‌هاي موجود در کشور از کانديداتوري شما حمایت نکردند، دليل آن را چه مي‌دانيد ؟

غرضي: حمايت نکردن جريان خاصي از نامزدي من در انتخابات ناشي از گذشته من است چون من با هيچ جريان و گروهي در طول حيات سياسي خود هماهنگ نشده‌ام و دعوت دولت‌ها و گرو‌ه‌‌ها را نپذيرفته‌ام و بر اساس مباني خاصي که به آن اعتقاد دارم ماندگار مانده‌ام و دليل اينکه در دولتهاي مختلف حضور داشته‌ام اين است که حضرت امام من را تائيد مي‌کردند و من هم مي‌پذيرفتم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: هيچ انتظاري از هيچ گروه‌ها احزاب کشور  براي حمايت در عرصه انتخابات ندارم، لذا بسياري از افرادي که خود را قدرتمند سياسي مي‌دانند منش گذشته آنها به گونه‌اي بوده که در مقاطع گوناگون شکست خورده و از صحنه خارج شده‌اند.

وي با بيان اينکه تشکل و احزاب سياسي 
را از نسل انقلاب نمي‌دانم بلکه حاشيه انقلاب هستند، عنوان کرد: براي مجموعه‌ها و تشکل‌ها اقتدار سياسي قائل نيستم و با وجودي که حضور و زمينه فعاليت براي آنها در جامعه فراهم است اما کارايي و اقتدار لازم را ندارند و براي اخذ راي بايد متوسل به ابزارهايي شوند که معمولا جوابگو نيست.



 باشگاه خبرنگاران: آيا به صورت خود جوش وارد عرصه انتخابات شديد؟

غرضي: کلمه خود جوش در مورد ملت ايران يک کلمه صحيح سياسي نيست ملت در متن انقلاب حضور دارد و من هم جزو ملت و در متن مردم هستم اينکه خودجوشي براي مردم تبيين کنيد يک اصطلاح غلط است.

وي در ادامه تصريح کرد: مردم هميشه در صحنه کشور  حضور داشته‌‌اند و جريانهاي سياسي هستند که به صورت خودجوش ظهود پيدا مي‌کنند  و بايد  اين کلمه را به آنها نسبت دهيم. 

باشگاه خبرنگاران: دکترين يا برنامه مدوني براي کانديداتوري داشته‌ايد که وارد عرصه شده‌ايد؟

غرضي‌:مدت 50 سال است که  مهندس هستم و شبکه‌هاي آب، برق، نفت مخابرات و نظام‌هاي مختلف مدني ايجاد کرده‌ام، بدون اينکه از دولت کمک بگيرم.

غرضي در ادامه افزود: علت اصلي تورم اين است که دستگاه‌ها به جاي اينکه منافعي را براي ملت ايجاد کنند هزينه‌ها را بالا مي‌برند و چون کارهايي انجام داده ام که براي مردم هزينه ايجاد نکردم معتقدم مي‌توانم عهده دار مسوليت کشور شوملذا دولت‌هاي گذشته به جاي اينکه ظرفيت ملي را به کار گيرند ظرفيت دولتي را به کار گرفته‌اند و هزينه‌ها را بالا بردند و بايد جلوي اينکار گرفته شود.


باشگاه خبرنگاران‌: برنامه‌هاي شما در حوزه‌های سياسي، اجتماعي و فرهنگي چيست؟


غرضي‌:  معتقدم  سياست خارجي انعکاسي از توانايي هاي داخلي است و  سياست خارجي به خودي خود يک موضوع مجزا  و جنبه منتزع  کشور نيست لذا کشورهايي بر مباحث داخلي خود اشراف دارند، مي‌توانند کشور را به خوبي اداره و سياست خارجي مستقل داشته باشند.

کشوري که جريان داخلي آن شکسته شده باشد سياست خارجي آنها متمايل به بيگانه مي‌شود و در حال حاضر کشور ما  آمادگي آن را دارد که بتواند روي پاي خود بايستد و به جاي اينکه به  بيگانه امتياز دهد هدفش را به طور مطلوبي پيش ببرد.

توجه اصلي من به سياست داخلي در راستاي برنامه‌هايي که کشور روي پاي خود بايستد و بتواند سياست خارجي مستقلي داشته باشد.


باشگاه خبرنگاران: نظرتان درباره مذاکره ایران با آمریکا چیست؟ آیا تدبیری در این زمینه دارید؟

غرضي:
مذاکره با آمريکا را کار درستي نمي‌دانم و معتقدم مانند اين سال‌ها که سياست تعامل ‌گرايانه با آمريکا داشته‌ايم همان روند را دنبال کنيم تا هميشه پيروز بمانيم لذا طي عملکرد خصمانه اين کشور  ما چه در دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با تعامل اهداف خصمانه آنها خنثي کرديم.

باشگاه خبرنگاران: آیا ستادهای انتخاباتی شما فعال‌ و اعضاي آن مشخص شده‌اند؟

غرضي:
هيچ ستادي در جهت فعاليت انتخاباتي خود تشکيل نمي‌دهم و تبليغات نخواهم داشت لذا معتقدم به قلب مردم رجوع مي‌کنم  و تنها از ظرفيت رسانه ملي بهره مي‌برم.


باشگاه خبرنگاران: تا کنون فعاليت پررنگی را از شما شاهد نبودیم، دلليلش چيست؟ فکر مي‌کنيد طی زمان باقی‌مانده چند در صد از آرا راجذب می‌کنيد؟

غرضي:
دليل عدم فعاليت من اين بود که طبق نظر شوراي نگهبان فعاليت‌هاي انتخاباتي خلاف قانون بود و من اعتقادي به حرکت عرضي ندارم بلکه طولي حرکت مي‌کنم.

گفتمان من بر منافع عامه مردم تکيه دارد و  معتقدم راي 55 ميليوني و صد‌در‌صدي خواهم داشت.

باشگاه خبرنگاران: آيا ممکن است به نفع کسي کناره بروید؟

تا لحظه آخر در انتخابات حضور خواهم داشت و به نفع هيچ کانديداي کناره‌گيري نخواهم کرد و خود را اصلح مي‌دانم.


گفتگو از سارا ابراهيمي

انتهای پیام/

برچسب ها: جریانات ، سیاسی ، سیستم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.