سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادي و حقوق بشر به سبک آمريکا؛

از جاسوسی دولت اوباما از منابع محرمانه خبرنگاران تا شنود مکالمات خبرگزاري‌ها

دولت آمریکا همواره خبرنگاران را تحت نظر دارد تا بتواند به منابع محرمانه‌ای که اطلاعات افشاگرانه را در اختیار مطبوعات و رسانه‌ها قرار می‌دهند، دست پیدا کند؛ در این راه از تحت تعقیب قرار دادن، زندانی کردن و حتی شنود مکالمات تلفنی خبرنگاران نیز دریغ نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله‌ای می‌نویسد: به دنبال افشای خبری از وزارت امور خارجه، دولت اوباما، خبرنگار شبکه خبری «فاکس نیوز» را به عنوان یکی از همدستان احتمالی در یک پرونده جاسوسی جنایی، تحت نظر گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا، «جیمز روزن»، سردبیرخبری فاکس نیوز در واشنگتن را، در پرونده‌ای جاسوسی در مورد «استفن جین هو کیم»، مشاور امنیتی وزارت کشور در سال 2010، همدست یا شریک جرم نامید. 


"جيمز روزن"

«اظهارنامه دادگاه حاکی از آن است که وزارت دادگستری تمام رفت و آمدهای این خبرنگار فاکس نیوز را به وزارت کشور کنترل می‌کرده است. زمان تمام مکالمات تلفنی وی با رایزن امنیتی وزارت کشور که مظنون به افشای گزارشات است، ثبت شده. همچنین حکم جستجوی ایمیل های شخصی این خبرنگار نیز اخذ شده بود.»


*** جاسوسی اف بی آی در مکالمات و ایمیل‌های خصوصی خبرنگاران
«کیم»، متهم شد که در ژوئن 2009، یک گزارش طبقه بندی شده دولتی را که در آن گفته شده بود، کره شمالی احتمالا در واکنش به قطع نامه سازمان ملل در محکوم ساختن آزمایش‌های قبلی این کشور، دست به آزمایش سلاح هسته‌ای بزند، در اختیار مطبوعات قرار داده است. «روزن»، این گزارش تحلیلی را در تاریخ 11 ژوئن، تحت عنوان «کره شمالی قصد دارد در پاسخ به قطع نامه سازمان ملل، دست به آزمایش موشکی بزند»، منتشر کرده بود. 

به گزارش «واشنگتن پست»، اف بی آی به دنبال یافتن مدرکی از بین تمام مکاتبات «روزن» با «کیم» بود و به مدت 2 روز، ایمیل‌های شخصی «روزن» را زیر نظر گرفت. این سازمان، مکالمات تلفنی ضبط شده «روزن» را به دست آورد و ارتباط وی با وزارت کشور را تحت نظر گرفت.

روز دوشنبه، «فاکس نیوز» با انتشار بیانیه‌ای شدید الحن، این واقعه را «کاملا دلسرد کننده» نامید.
 

*** خشم «فاکس نیوز» از رفتار دولت آمریکا
«مایکل کلمنته»، معاون اجرایی سردبیر خبری «فاکس نیوز»، در این بیانیه گفت: «ما از زمانی که فهمیدیم، «جیمز روزن» متهم به همدستی در جنایت شده، آن‌ هم فقط به خاطر انجام وظیفه‌اش به عنوان یک خبرنگار، سخت عصبانی هستیم.»



در حقیقت، این رفتار کاملا دلسرد کننده است. ما بدون تردید از حقوق وی دفاع خواهیم کرد تا به عنوان یکی از اعضای آنچه که تاکنون یک رسانه آزاد بوده است، به فعالیت خود ادامه دهد.»
 

*** دولت اوباما از قوانین جاسوسی جنگ جهانی اول استفاده می‌کند
«روزن» در این پرونده متهم شناخته نشده است. اما «کیم»، در آگوست 2010، به نقض قوانین جاسوسی مصوب در سال 1917، متهم شد؛ این یکی از 6 موردی بود که در آن دولت اوباما، قوانین جاسوسی را که در جنگ جهانی اول برای تعقیب مظنونینی که مشکوک به خبرچینی از دولت بودند، استفاده می‌شد، به کار برده است.
 

*** «جولیان آسانژ»، بنیانگذار ویکی لیکس فکر می‌کند که دولت وی را متهم خواهد کرد
حتی در موارد مهم تاریخی که در آن قانون جاسوسی برای تعقیب مظنونین به خبرچینی، مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز، با وجود تلاش‌های طاقت فرسا، دولت نتوانسته برای تحت پیگرد قرار دادن رسانه‌ها به خاطر انتشار مطالب افشاگرانه، دلیل و مدرکی پیدا کند. دولت آمریکا، هنوز «جولیان آسانژ»، بنیانگذار ویکی لیکس را برای انتشار اینترنتی مقادیر بی‌سابقه‌ای از مدارک طبقه بندی شده، متهم نکرده است. با این وجود، «آسانژ» که در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است، گفته که فکر می‌کند دولت وی را متهم خواهد کرد.



وزارت دادگستری در تلاش خود برای حفاظت از بانک امریکا در برابر افشاگری های ویکی لیکس، به این بانک اذعان داشت که یک نهاد قانونی قدرتمند را برای سرنگون کردن ویکی لیکس استخدام کند.

جولیان آسانژ، موسس ویکی لیکس، میتوانست بخاطر افشای اطلاعاتی که منجر به آزرده خاطر شدن قدرتمندان شده بود، محکوم به مرگ شود (درواقع آسانژ به سان خبرنگاران عمل کرده بود). حقیقت آن است که به گفته ی مایکل موکاسی، دادستان پیشین امریکا، دولت امریکا باید آسانژ را دستگیر کند زیرا این کار از جلب قانونی خبرنگاران نیويورک تایمز بسیار راحت تر است.

به دنبال این اقدامات، کنگره امریکا لایحه ای را منتشر کرد که طی آن خبرنگاران خود مسئول اطلاعات افشا شده در گزارشاتشان هستند.

«کارن تامولتی» خبرنگار واشنگتن پست، بیان میکند که "جایگزین همدستی با افشاگران اطلاعات برای دستیابی به داده ها این است که فقط و فقط آنچه را که دولت به شما دیکته میکند، بنویسید".


*** خبرنگاران در نهایت به اتهام اهانت به دادگاه محکوم می‌شوند
در گذشته نیز دولت آمریکا، خبرنگاران را در پرونده‌های مربوط به افشاگری، به خاطر امتناع آنها از افشای منابع محرمانه خود، تحت تعقیب قرار داده و یا زندانی کرده است. در چنین مواردی، به ویژه در مورد پرونده «جودیت میلر»، خبرنگاران به اتهام اهانت به دادگاه محکوم شده‌اند.



"جوديت ميلر"


دولت اوباما برای آنکه خبرنگاران منبع خود را فاش کنند، به جای تهدید آنها به اتهام اهانت به دادگاه، از شنود تلفنی و ردیابی مکالماتشان، برای پی بردن به منابع خبری آنها استفاده می‌کند.

هفته گذشته معلوم شد که وزارت دادگستری آمریکا بیش از 20 خط تلفن خبرگزاری «اسوشیتدپرس» را شنود کرده است اما هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دولت، خبرنگاران را متهم به دست داشتن در فعالیت‌های مجرمانه کرده است، وجود ندارد.


*** نگاهي به جاسوسي‌هاي دولت آمريکا
جورج دبیلیو بوش در جاسوسی های غیرقانونی و آزار خبرنگاران از نیکسون بدتر بود و حالا اوباما از هر دوی اینها شیطانی تر عمل می‌کند. شمار افشاگرانی که در  طول دوره های ریاست جمهوری قبل تحت پیگرد بودند روی هم به اندازه ی شمار آنان در دولت اوباما نمی‌شود.



میتوان گفت دولت اوباما در ترساندن افشاگران و آزار تحلیلگران پایش را از گلیمش درازتر کرده است. حتی کارمندان عالی رتبه دولت نیز از این خطر در امان نیستند. پس از اینکه «ویلیام بینی» رئیس برنامه جاسوسی سازمان امنیت امریکا، این حقیقت را افشا کرد که دولت امریکا جاسوسی تمام مردم را میکند و داده هایش را تا ابد ذخیره میکند و سریعا به دولتی خودکامه تبدیل خواهد شد، مورد تهدید قرار گرفت، چند تن از ماموران اف بی آی به خانه ی ویلیام بینی رفتند و روی او اسلحه کشیدند. تمام خانه اش را گشتند و او و خانواده اش تنها نظاره گر این اعمال بودند. در این میان، بینی همواره به ماموران از جنایاتی که در سازمان امنیت ملی شاهد بود، گزارش می‌داد، خصوصا درمورد تجاوز این سازمان به حقوق مدنی تمام مردم امریکا. اما اف بی آی علاقه ای به شنیدن این افشاگری ها نداشت. در عوض، ماموران رایانه شخصی بینی را ضبط کردند و هیچ گاه به او بازنگرداندند.

دیگر افشاگران سازمان امنیت ملی نیز شاهد حملات مسلحانه و پیگردهای جنایی بودند. پس از اینکه جان کیراکو، مامور عالی رتبه سیا، شکنجه های غیرقانونی این سازمان را افشا کرد، دولت او را به جرم جاسوسی تحت پیگرد قانونی قرار داد. حتی رئیس این سازمان نیز مورد جاسوسی قرار گرفت و از سازمان اخراج شد.



*** سخن پاياني
این موارد تنها نمونه کوچکی از رسوایی های دوسال گذشته آمریکا است. موارد مشابه اینها را می‌توان در زیر دید:
•    پنتاگون اخیرا به علت بررسی تبلیغات غیرقانونی علیه این مقر فرماندهی،وجهه خبرنگاران یو اس اي تودی را خدشه دار کرده است.
•    خبرنگارانی که تظاهرات اشغالگری را پوشش میدادند، دستگیر شدند.
•    کاخ سفید سخت تلاش کرد تا وجهه افسران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و هرکس را که قصد انتقاد از جنگ عراق را داشته را خدشه دار کند.
•    یک خبرنگار الجزیره ای که هیچ ارتباطی با گروه های تروریستی نداشت، به مدت 3 سال در گوانتانامو زندانی شد. بنابراین امریکا قادر به جاسوسی در شبکه های خبری عربی نیز بوده است.
•    در واقع خبرنگارانی که با جاسوسان صحبت می‌کنند نیز تروریست شناخته مي‌شوند!!

انتهای پیام/




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.