سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش روزنامه تريبيون از اهمیت طرح چابهار برای هند

روزنامه هندی تریبیون چاپ دهلی نو با اشاره به منافع هند در ایران از اهمیت طرح چابهار برای هند نوشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه در مقاله ای نوشت: دیدار اخیر "سلمان خورشید" وزیرامور خارجه هند از ایران، بار دیگر نقش متغیر هند را در غرب آسیا جائیکه این کشور دارای منافع روزافزون می باشد نمایان ساخت. از آنجا که ایران خواستار سرمایه گذاری مشترک در تسهیلات زیربنایی است، هند تمایل خود را برای ایفای نقش بیشتر در بخش انرژی ایران اعلام کرد. تهران ظاهرا پیشنهاداتی را در رابطه با اکتشاف مشترک در یک بلوک نفتی ارائه و دهلی نو تمایل خود را نشان داده است. 

نویسنده در ادامه این مقاله به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری هند در بازسازی بندر چابهار و سیاست هند در قبال غرب آسیا اشاره کرده و نوشته است: سیاست هند در قبال غرب آسیا اغلب از زوایه روابط بین هند و ایران بررسی شده است. روزنامه تریبیون در ادامه نوشت: جامعه بین المللی، مخصوصا غرب، از روابط دهلی نو با تهران که در واقع کاملا توسعه نیافته است، نگران است و رابطه به مراتب بهتر و همزمان هند با کشورهای غربی خلیج فارس و رژیم اسرائیل از نظر دور مانده است. 

در ادامه این مقاله آمده است: بررسی دقیق رابطه بین هند و ایران یک رابطه ناقص را علیرغم ایجاد سر و صدای زیاد افشا می کند. هند، بخاطر نیاز روزافزون خود به انرژی، خواهان افزایش حضور خود در بخش انرژی ایران است و از تضعیف موقعیت خود در ایران نگران است. 

روزنامه تریبیون افزود: نه تنها پاکستان طرح خط لوله انتقال گاز را با تهران به پیش رانده است بلکه چین نیز تلاش خود را برای مشارکت در آن آغاز کرده است. چین اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران است و سرمایه گذاری های عظیمی را در این کشور انجام داده و به سرعت خلاء حاصله از خروج شرکت های غربی را پر می کند.


برچسب ها: چابهار ، هند ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.