سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجزيه عراق ؛ هدف نهايي عربستان و قطر

کارشناس مسائل خاورميانه تاکيد کرد هدف نهايي عربستان سعودي و قطر از مداخله در عراق تجزيه اين کشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ زيد عيسي در گفتگو با اين شبکه درباره افزايش خشونتها در عراق گفت به نظر من خشونتها در عراق بيشتر از همه زير سر سياستمداراني است که در اصل از فهرست العراقيه بوده اند و اکنون تلاش مي کنند محبوبيت و ثروت خود را احيا کنند و به همين علت به مردم اين ذهنيت را القاء مي کنند که آنها طرفدار خواسته هاي مردم هستند. 

اين سياستمداران تحت حمايت شديد عربستان سعودي و قطر قرار دارند. اين دو کشور مهمترين حاميان اين سياستمداران هستند. عربستان سعودي نياز شديدي دارد در عراق جنگ داخلي فرقه اي در عراق به راه بيندازد. عربستان سعودي پيش از اين خود را داعيه حمايت از سنيها معرفي مي کرد اما به علت حمايت از رژيمهاي ديکتاتوري نظير مبارک و بن علي و صالح معلوم شد، ديگر حتي سنيها نيز اعتمادي به عربستان سعودي ندارند.

 اين شرايط سبب شده است تا مخالفتها حتي در داخل عربستان سعودي با رژيم آل سعود گسترش پيدا کند. حال در اين شرايط رژيم آل سعود براي حفظ خود تلاش مي کند جنگ فرقه اي در کشورهاي منطقه راه بيندازد تا با اين روش عملا خطر شيعيان بويژه از جانب ايران را نيز عليه خود خنثي کند.

در چارچوب همين برنامه مي بينيم عربستان سعودي و قطر از جبهه  النصره در سوريه نيز عليه دمشق حمايت مالي و تسليحاتي مي کنند. بررسيها نشان داده است ريشه جبهه النصره و شماري از نيروهاي اين گروه از استان الانبار عراق هستند که مهمترين پناهگاه سنيهاي افراطي و تندرو و بقاياي رژيم بعث در عراق است. به همين علت است عربستان سعودي و قطر مصمم هستند به هر روشي شده است از تظاهرات عليه دولت نوري مالکي نخست وزير عراق استفاده کنند.

 عربستان سعودي و قطر همچنين مي خواهند عراق بيش از هر چيز درگير اختلافات داخلي خود شود. آنها همچنين مي خواهند نظام دموکراتيک عراق را بي اعتبار کنند و براي اين منظور سياستمداران سني را تحريک مي کنند دنبال تشکيل دولت مستقل در مناطق سني نشين عراق باشند. بنابراين هدف نهايي عربستان سعودي و قطر از مداخلات در عراق تجزيه اين کشور است.

برچسب ها: عربستان ، قطر ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.