سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون شهردار تهران در «سومين همايش ملي رنگ‌هاي ترافيكي»:

تهران از شهري سياه و سفيد به شهري رنگي تبديل شده است

معاون ترافيك شهرداري تهران در سومين همايش ملي رنگ‌هاي ترافيكي،خط‌كشي و ايمني راه‌هاگفت: موضوع رنگ‌هاي ترافيكي و خط‌كشي اصولي يكي از جدي‌ترين موضوعات در مديريت ترافيك جايگاه ويژه‌اي دارد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مهندس سيد جعـفر تشكري هاشمي افزود: شهري كه خوانا نباشد نمي‌تواند با شهروندان خود به شكل مناسب ارتباط برقرار كند و شهرهاي به اصطلاح سياه و سفيد، شهرهايي هستند كه زندگي در آن‌ها براي ساكنانشان كسالت‌آور است.  
وي با اشاره به اين كه در 8 سال گذشته تلاش كرده‌ايم تا تهران از شهري سياه و سفيد، بي‌ روح و نا خوانا به شهري خوانا سرزنده و رنگي تبديل شود، اظهار كرد: شهري كه در آن رنگ‌هاي ترافيكي به شكل مناسب مورد استفاده قرار گرفته باشند، نظم و انضباط در آن مطلوب‌تر است.  
وي با بيان اين كه برخي رفتارهاي ترافيكي خسارات و صدمات جبران ناپذيري به دنبال دارند، تصريح كرد: شهرهاي ما از ديرباز تا كنون فاقد يك قاعده و نظام قابل قبول بودند كه آثار اين وضعيت در رفتارهاي بي قاعده برخي شهروندان و بي ‌نظمي‌هاي موجود در شهر به چشم مي‌خورد.  
معاون شهردار تهران با تاكيد بر اين كه لجام گسيختگي در رفتارهاي بعضي شهروندان به صورت عيني در سطح شهر قابل مشاهده است، اضافه كرد: گناه اين رفتارهاي ناشايست به دستگاه‌هاي اجرايي، مراكز علمي و پژوهشي و مردم بر مي‌گردد و همه با هم در اين وضعيت اسف‌بار مقصر هستيم.  
وي با اشاره به اين كه هم مردم و هم مسولان در بروز اين اتفاق ناگوار سهيم و شريك هستند، گفت: البته در اين ميان بيشترين سهم متوجه انديشمندان و نخبگان جامعه و نيز مديران دستگاه‌هاي اجرايي است كه از ابزارها، امكانات و اختيارات بيشتري برخوردار مي‌باشند.  
وي با بيان اين كه يكي از موضوعاتي كه ميهمانان خارجي به آن توجه مي‌كنند رفتارهاي ترافيكي مردم كشورمان است، افزود: متأسفانه آن‌ها مردم شايسته ما را به رفتارهاي ناشايست ترافيكي مي‌شناسند و در اين زمينه چه به عنوان راننده و چه به عنوان عابر بايد در رفتارهايمان بازنگري كنيم.   
 مهندس تشكري هاشمي با تاكيد بر اين كه خط‌كشي خيابان‌ها و بزرگراه‌ها يكي از مهم‌ترين عوامل برقراري نظم و انضباط در شهر محسوب مي‌شود، اظهار كرد: خط‌كشي علاوه بر انضباط‌بخشي، باعث زيبايي بصري شهر شده و با انتقال فرامين لازم به رانندگان و هدايت آن‌ها موجب افزايش ايمني در رانندگي مي‌شود.    
وي با اشاره به برخي ويژگي‌هاي يك خط‌كشي اصولي، تصريح كرد: نظم‌بخشي به رفتارهاي ترافيكي و كنترل و تنظيم حركات رانندگان از جمله مشخصه‌هاي يك خط‌كشي استاندارد است كه با استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين و متناسب با توسعه معابر اجرا مي‌شود.  
وي با بيان اين كه طي 8 سال گذشته بيش از 140 كيلومتر بزرگراه جديد در تهران احداث شده، اضافه كرد: در حال حاضر با احتساب بيش از 60 كيلومتر رمپ و لوپ‌هاي اجرا شده، در مجموع طول شبكه بزرگراهي پايتخت بيش از 200 كيلومتر افزايش پيدا كرده است.  
معاون شهردار تهران با تاكيد بر اين كه علاوه بر حجم وسيعي از بزرگراه‌سازي، نسبت به تعريض خيابان‌ها و افزايش حجم معابر به عنوان يك ضرورت در مدت مذكور اقدام شده، گفت: در توسعه شبكه معابر تهران، علايم عمودي و تابلوهاي ترافيكي هم‌زمان با علائم افقي و نشانه‌هاي نوشتاري در دستور كار قرار گرفتند.  
وي با اشاره به اين كه بسياري از خط‌كشي‌هاي بزرگراه‌ها و خيابان‌ها به دليل رانندگي غلط به سرعت از بين مي‌روند، افزود: بسياري از رانندگان به جاي حركت بين خطوط، از روي خطوط حركت مي‌كنند كه علاوه بر به خطر انداختن خود و ديگران، باعث از بين رفتن خط‌كشي‌ها و كاهش ايمني معابر شهري مي‌شوند.  
وي با بيان اين كه شفافيت و وضوح در ساعات روز و قابليت ديد و بازتابندگي در ساعات شب از جمله خصوصيات رنگ‌هاي ترافيكي است كه باعث تامين ايمني معابر مي‌شود، اظهار كرد: يكي از ويژگي‌هاي مهم رنگ‌هاي ترافيكي سازگاري‌ها آن با محيط زيست است.  
مهندس تشكري هاشمي با تاكيد بر اين كه بسياري از معابر تهران هنگام تاريكي هوا نور كافي ندارند و روشنايي آن‌ها بسيار كم است، تصريح كرد: در اين ميان، چراغ برخي معابر نيز به كلي خاموش مي‌باشند كه با توجه به اين شرايط، استفاده از رنگ‌هاي ترافيكي مي‌تواند در هدايت رانندگان راهگشا باشد.  
وي با اشاره به اين كه بررسي كامل وضعيت موجود خط‌كشي‌ها و تهيه و تدوين طرح جامع علايم و تابلوهاي شهري را در دستور كار قرار داده‌ايم، اضافه كرد: بر خلاف برخي تصورات، خط‌كشي معابر به هيچ عنوان يك كار لوكس محسوب نمي‌شود چرا كه مستقيماً با تامين ايمني و حفظ جان شهروندان سر و كار دارد.  
وي با بيان اين كه خط‌كشي‌ها علاوه بر اين از نقش هدايت‌كنندگي برخوردارند و زيبايي شهر را افزايش مي‌دهند، گفت: تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ايم تا از آخرين فن‌آوري‌ها در زمينه خط‌كشي معابر استفاده كنيم كه به عنوان نمونه مي‌توان خط‌كشي تونل توحيد را نام برد.  
معاون شهردار تهران در پايان نظارت بر خط‌كشي‌ها را به سه بخش قبل از اجرا، حين اجرا و بعد از اجرا تقسيم‌بندي نمود و خاطرنشان كرد: استفاده از توان مراكز دانشگاهي، پژوهش‌هاي كاربردي و ميزگردهاي تخصصي باعث اثربخشي هر چه بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي مي‌شود و سعي كرده‌ايم تا از توانمندي‌هاي كارشناسي و ظرفيت‌هاي تخصصي استفاده كنيم.  
گفتني است «سومين همايش ملي رنگ‌هاي ترافيكي، خط‌كشي و ايمني راه‌ها» روز سه‌شنبه سي‌ام ارديبهشت از سوي پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران برگزار شد.  /ل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.