به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی پروژه منوریل قم، عملیات نصب تیرهای بتنی پروژه مونوریل قم که همان ریلهای قطارهای پروژه هستند، در روز 26 آذرماه 1391 با فرمان شهردار قم آغاز شد و از آن تاریخ تاکنون بیش از 230 عدد تیر اصلی در زونهای مختلف پروژه و بیش از 40 عدد تیر ایستگاهی در ایستگاههای مختلف نصب شده است.
هماکنون جرثقیلهای عظیم 300 تن، 120 تن، 100 تن و چند جرثقیل 50 تن روزانه تیرهای بتنی را در زونهای مختلف نصب میکنند تا پروژه براساس برنامه پیش برود.
هماکنون در این پروژه نصب تیر با سرعت خوبی پیش میرود و تیرها که همگی ساخت کارخانه تولید تیر پروژه مونوریل قم هستند پس از ساخت به محل نصب حمل شده و سپس در جای خود نصب میشوند و متجاوز از 326 تیر اصلی و 64 تیر ایستگاهی تولید شده که در کشور بیسابقه است.
در تحول دیگری در پروژه مونوریل قم عملیات نصب تیرهای ویژه روی پلهای مسیر مونوریل قم آغاز شده است. این ریلهای ویژه با سازههای محافظ روی پلها نصب میشوند و امکان عبور وسایل نقلیه با ارتقاع زیاد مانند اتوبوس نیز از زیر آنها وجود دارد.
هر یک از ریلهای بتنی پروژه مونوریل قم منحصر به فرد هستند و در یک جای مشخص نصب میشوند زیرا طول ریلها با یکدیگر متفاوت است. بر این اساس، با نصب تیرهای از پیش تولید شده، پروژه مونوریل قم با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.
از سوی دیگر با اتمام عملیات سازه سخت بتنی ایستگاههای فاز اول پروژه مونوریل، سازههای محافظ فلزی نیز در حال نصب هستند که سازه ایستگاه فرهنگیان نصب و سازه دو ایستگاه دیگر نیز ساخته و عملیات نصب آنها آغاز شده است. این سازههای محافظ به عنوان سایهبان ایستگاهها عمل خواهند کرد.
پروژه مونوریل قم به کارفرمایی سازمان قطار شهری قم، توسط کنسرسیوم مپنا کیسون در حال ساخت است. این پروژه تاکنون با بومیسازی فناوری ساخت تیرهای بتنی مونوریل، باعث صرفهجویی ارزی خوبی برای کشور شده است.
همچنین واگنهای مونوریل نیز که از کشور ایتالیا تهیه شده به دست مهندسان شرکت مپنا قابلیت بومیسازی خواهد داشت./ج1