سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحليلگر ارشد سيا:

سفارتخانه هاي آمريكا ؛ مجري طرحهاي گسترده جاسوسي سيا

شبکه پرس تي‌وي مصاحبه اي با ديويد مك مايكل ، تحليلگر ارشد سابق سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) از واشنگتن پيرامون دستگيري اخير جاسوس آمريكايي توسط مقامات امنيتي روسيه ترتيب داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، مك مايكل معتقد است كه تكرار دستگيري جاسوسان آمريكايي در خاك روسيه مي تواند دليلي قاطع بر عزم جدي عناصر آمريكايي بر قطع روابط همكاري با روسيه باشد.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي :آقاي مك مايكل ، همانطور كه قبلا نيز اشاره كرده بوديد ، فعاليت هاي جاسوسي از جانب آمريكا اقدامي جديد نيست و مرتبا شاهد آن هستيم كه جاسوس ها در كشورهاي مختلف دائما در حال اطلاع رساني هستند و درنهايت نيز دستگير مي شوند.اما به نظر شما چه دليلي وجود دارد كه اقدامات جاسوسي عليرغم فاش شدن توطئه ها تاكنون ادامه يافته است؟
بسياري مي گويند كه اين اقدام تلاش هاي هماهنگ آمريكا براي نشان دادن اين جاسوس ها در پوشش كارمندان سفارت و اقدانات مرتبط با آن است.

مك مايكل:
بله، البته افسران و ماموران امنيتي و سيا همواره از سفارت هاي آمريكا در كشورهاي ديگر براي مامن اصلي خود استفاده كرده و با استفاده از اين پوشش ديپلماتيك سعي در ادامه اقدامات جاسوسي خود دارند.

در مورد اخيري كه در روسيه اتفاق افتاد ، رايان فوگل ، متهم 29 ساله به جاسوسي در روسيه براي آمريكا در پوشش منشي سوم سفارت آمريكا وارد اين كشور شده بود و سعي داشت يكي از شهروندان مرتبط با دولت روسيه را با دادن رشوه هاي سنگين به خدمت خود درآورده و از او اطلاعاتي مفيد و مرتبط با ديپلماسي را براي آمريكا بدست آورد.

نكته جالب در خصوص اين دستگيري آنست كه اين مورد اتفاقا در كمتر از شش ماه قبل نيز تكرار شده بود و اين موضوع نشان مي دهد كه آمريكا كماكان از اين تاكتيك براي جاسوسي استفاده مي كند.

موردي كه چندماه پيش دستگير شده بود ، بنجامين ديلون ، نام داشت كه او نيز با عنوان منشي سوم سفارت وارد روسيه شده بود و طبق گزارش ها جرم او نيز اقدام به تجهيز نظامي يك شهروند روسي بوده است كه پس از روي دادن اين اتفاق در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي در نهايت به آمريكا ديپورت شد.

پرس تي وي: آقاي مك مايكل لطفا بمن اجازه بدهيد تا سخنان شما را قطع كنم.

در مورد وضعيت كنوني صحبت كنيم،آيا به نظر شما آمريكا با قرار دادن اين جاسوس ها در خاك روسيه چيزهاي زيادي را از دست نمي دهد،بويژه اينكه اين دوكشور هم اكنون تلاش مي كنند تا در قبال يافتن راه حلي سياسي براي سوريه با هم همكاري داشته باشند؟

مك مايكل:خب،پوزش مرا بابت گفتن اين سخنان پذيرا باشيد،باتوجه به تجربيات و دانش بنده در خلال سالهاي متمادي ، اين مورد نقض شده است ، چرا كه اين موضوع به كرات اتفاق افتاده و باعث خجالت و شرمندگي بسياري شده است.

در وراي واقعيت بحث امروز بايد گفت كه گمانه زني ها حاكي از آنست كه عناصر سياسي آمريكا و بويژه مقامات امنيتي اين كشور مخالف هرگونه روابط حسنه و توام با صلح با روسيه هستند و براي اين كار تمامي تلاش خود را مي كنند و در اين مورد كه شما مي گوييد كه آنها نگران خدشه دار شدن رابطه به روسيه هستند بايد گفت كه آنها دقيقا بدنبال همين موضوع هستند.

براي اثبات اين حرف بايد گفت كه اين اولين بار نيست كه جاسوسي آمريكايي در كشورهاي مختلف و مخصوصا روسيه دستگير مي شود.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.