سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبري روز جهاني پناهنده مطرح شد

تلاش مستمر ايران در حمايت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان

مديرکل امور اتباع و مهاجرين خارجي گفت: خدمات جمهوري اسلامي ايران در راستاي سند راهبردي و حمايت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان مورد توجه کميسارياي سازمان ملل قرار گرفته و عملکرد کشورمان بسيار درخشان ارزيابي شده است

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در نشست خبري روز جهاني پناهنده که امروز برگزار شد"عزيز کاظمي" مديرکل امور اتباع و مهاجرين داخلي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره از پناهندگان حمايت کرده و از هيچ تلاشي در هيچ شرايطي دست از حمايت پناهندگان برنداشته است.

کاظمي ادامه داد: ايران اسلامي علي رغم تنگناها و مشکلات ناشي از جنگ حمايت از پناهندگان را افتخار مي داند.

وي به کنفرانس‌هاي داخلي و بين‌المللي در راستاي اقدامات و طرح‌هاي کشورهاي مقصد در خصوص پناهندگان همچون کنفرانس سه جانبه تهران و کنفرانس چهارجانبه ابوظبي اشاره داشت و افزود: تمام کشورهاي شرکت کنند در کنفرانس از جمله پاکستان و ايران طرح‌ها و مباحثي را در مورد کشور افغانستان مطرح کردند که از جمله اين طرح‌ها حمايت از بازگشت داوطلبانه پناهندگان، کمک به کشورهاي ميزبان و ادغام مجدد در کشور افغانستان بود که مهمترين مساله در راستاي سند راهبردي طرح جمهوري اسلامي ايران مبني بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خودشان بود که در ژنو مقر کميسارياي عالي به بحث گذاشته شد.

کاظمي به کنفرانس چهارجانبه ابوظبي اشاره داشت و گفت: در اين کنفرانس ايران در راستاي سند راهبردي و حمايت کميساريايي عالي و دولت افغانستان آمادگي خود را در حمايت از استادياران و کارگران ماهر در افغانستان اعلام کرد تا به کشور خود بازگردند.

مديرکل امور اتباع خارجي به نقش مثبت ايران در راستاي حمايت از پناهندگان تاکيد داشت و تصريح کرد: در راستاي سفر سفراي 13 کشور به جمهوري اسلامي ايران که از چندين استان کشورمان بازديد داشتند عملکرد مثبت ايران در خدمات رساني به پناهندگان در حوزه تحصيل دانش آموزان افغاني همراه با دانش آموزان ايراني، بهداشت و درمان، آموزش حرف، خدمات بهزيستي مورد توجه آنها قرار گرفت و مکرد از تلاش‌هاي ايران قدرداني شد.

کاظمي ادامه داد: نماينده کميسارياي عالي سازمان ملل در سفري که به دعوت مقامات کشورمان به ايران داشتند جلسات متعددي برگزار کردند و اقدامات ايران از سوي کميسارياي عالي سازمان ملل بسيار درخشان ارزيابي شد.

در ادامه اين نشست برنارد دويل نماينده کميسارياي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ايران اظهار داشت: اداره اتباع در ايران نهادي که ايران اسلامي بايد به آن افتخار کند.

دويل در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه روند کمک به مهاجرين مقيم ايران در راستاي تحريم‌هايي که وجود دارد را بفرماييد گفت: من فکر مي کنم مشکل اصلي که وجود دارد در انتقال وجوح و مبالغ بانکي به ايران است و در اين مسئله دو نکته را مهم مي دانم يک علي رغم مشکلاتي که وجود دارد کمک به پناهندگان تغييري نکرده است و نکته دوم اينکه مقامات ارشد ايران، کميسارياي عالي و پناهندگان همه تاکيد دارند که حمايت از پناهندگان يک مسئله بشر دوستانه است و به هيچ وجه نبايد يک مسئله سياسي تلقي شود.

نکته اي که تاکيد مي کنم اين است که علي رغم مشکلات و تحريم ها ميزان اين کمک ها افزايش هم داشته است.

کاظمي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه چه تعداد از مردم افغانستان بعد از اجراي اين طرح به طور داوطلبانه خارج شده‌اند گفت: حدود 14 الي 15 هزار نفر داوطلب خروج از کشورمان داشته‌ايم.

مديرکل امور اتباع خارجي در پاسخ به اين سوال که ايران قرار بود اردوگاهي براي پناهندگان تدارک ببيند و در خصوص طرح‌هاي ارائه شده آمار دقيق را از وضعيت فعلي ارائه کنيم گفت: پناهندگاني که کارت پناهندگي دارند 840 هزار نفر هستند متاهلين 400 هزار نفر و مجردها 80 هزار نفر بوده که مجموعا يک ميليون و 300 هزار نفر را تشکيل مي دهند.

وي ادامه داد: ما براي بازگشت داوطلبانه هيچ محدوديتي نداريم اگر نياز باشد با کمک کميساريا اين کار را انجام مي دهيم مشکلي که وجود دارد در خاک افغانستان است و مربوط به اردوگاه ها است.

وي در پاسخ به سوالي مبني براينکه مدارس دولتي ايران براي ثبت نام دانش آموزان افغاني پول زيادي اخذ مي کنند گفت: هيچ محدوديتي براي ثبت نام کنندگان وجود ندارد و هر مدرسه‌اي که در اين راستا پولي اخذ کند خلاف قانون است اکثر پناهندگاني که در مدارس ما ثبت نام مي‌کنند کار، ويزا و يا پروانه پناهندگي دارند.

کاظمي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه آيا طرح آمايش دوباره تکرار مي‌شود و در بحث بيمه بيمه اتباع افغاني در ايران برنامه‌اي وجود دارد گفت: طرح آمايش به زودي در خرداد ماه تکرار خواهد شد و در خصوص بيمه 207 هزار اتباع افغاني خدمات بيمه دريافت کرده‌اند و بيمه اشخاص آسيب پذير نيز به کمک کميساريا انجام خواهد شد.

مديرکل اتباع خارجي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه سرانجام طرح شناسنامه ايراني براي مادران ايراني چه شد؟ گفت: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان افغاني تا 18 سالگي تابع پدر هستند و از اين سن به بعد مي‌توانند تقاضاي تابعيت دهند و به آنها کارت تابعيت تعلق خواهد گرفت.

در پايان اين نشست نماينده کميسارياي عالي سازمان ملل به مضرات پناهندگي اشاره کرد و گفت: مشکل عمده پناهندگان افغاني و عراقي اين است که کشورشان مبدا پناهنده است و مشکلات امنيتي دارند و از جامعه بين‌المللي خواستاريم تا مشکلات اين کشورها را حل کند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.