سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

افزایش 2 برابری کشت گلرنگ در استان چهارمحال و بختیاری

مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: امسال 100هکتار زمین کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت گلرنگ اختصاص یافت.

سهراب ابراهیمی افزود: پیش بینی می شود، از این سطح 40 تن محصول برداشت شود.
گلرنگ، گیاهی با خواص دارویی و صنعتی بسیار و مشابه به زعفران است.
روغن گلرنگ در طباخی، تهیه صابون، رنگ و مواد پوشاننده مشابه مصرف می شود.
کنجاله گلرنگ، حدود 23 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد و بعنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.
سال گذشته، از 50 هکتار زمین زیر کشت گلرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، 20 تن محصول برداشت شد.
پزشک و محقق طب سنتی کشور نیز گفت: گلرنگ، کاربرد و فرآورده های مختلفی دارد از جمله برگهای گلرنگ برای جلوگیری از سقط جنین و عدم باروری زنان در کشورهای افغانستان و هندوستان به کار می رود.شیرمردی افزود: در چین چای علفی از غنچه های گل گلرنگ تهیه می شود.
تمام قسمتهای گیاه به وسیله عطاران هندوستان برای درمان انواع مختلف بیماری و به عنوان تقویت کننده نیروی جنینی به کار می رود.
وی اظهار داشت: بررسی های بالینی و آزمایشگاهی نشان می دهد، بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و تومورهای ناشی از ضربه می تواند به وسیله داروهای حاصل از گلرنگ کنترل شود، همچنین قادر است از لخته شدن خون جلوگیری کند و به فشارخون و ضربان قلب نظم دهد.
تجویز گلرنگ، برای درمان رماتیسم مفصلی بسیار مفید است و به همراه سایر گیاهان علفی برای درمان بیماریهای تنفسی نظیر سیاه سرفه و برنشیت مزمن کاربرد دارد./س
برچسب ها: کشت ، گلرنگ ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.