سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مناظره رسایی و حق‌شناس؛

رسایی: ۱۰ سال پیش آقایان اصلاح‌طلب به خاطر تهدیدات آمریکا خود را خراب کردند/ حق‌شناس: سیاست خارجی دولت فعلی اشتباه بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من قاطعانه اعلام می‌کنم که ما نمی‌توانیم آمریکا را تحمل کنیم، چرا که این کشور هیچ وقت از عقب‌نشینی ما راضی نمی‌شود، کما اینکه ۱۰ سال پیش آقایان اصلاح‌طلب به خاطر تهدیدات آمریکا خود را خراب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "حمید رسایی" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مناظره دانشجویی که بعد از ظهر امروز با حضور وی و "محمدجواد حق‌شناس" برگزار شد، با بیان اینکه یکی از حساس‌ترین موضوعات کشور انتخاب دولت آینده است، اظهار داشت: در انتخاب دولت آینده سه محور فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجی برای قوه مجریه دارای اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل است، چرا که خمیرمایه انقلاب اسلامی که ۳۵ سال از عمرش می‌گذرد و تا این مقطع برای سرپا ماندن و اثبات گفتمان هزینه‌هایی در بر داشته مربوط به فرهنگ و سیاست خارجی بوده است.

وی با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: نوع گفتمان و مواجهه با کشورهای دیگر، بعد از انقلاب تفاوت کرده و همواره بر پایه عزت، مصلحت و حکمت بوده که مرجع تشخیص‌دهنده این سه محور رهبر انقلاب است.

نماینده مردم تهران با اشاره به دولت‌های پس از انقلاب تصریح کرد: بر این اساس با نگاه به عملکرد دولت‌هایی که تا به امروز بر سر کار بوده‌اند مشاهده می‌شود زمانی که یک دولت بر اساس مسیر تبیین شده حرکت کردند موفقیت بیشتری در حوزه سیاست خارجی داشته و هر دولتی که این معیار را به خوبی اجرا نکرده لطمه‌های زیادی دیده است.

رسایی با اشاره به تفاوت اساسی سیاست خارجی در دولت‌های نهم و دهم گفت: نوع مواجهه قدرت‌های بزرگ در این دو دولت نسبت به کشور ما بسیار تغییر کرده است. انتقادی که به دولت احمدی‌نژاد وارد شده این است که چرا از شعارها و اصولی که با آن‌ها قد علم کرد امروز بازگشته است. از آنجایی که دولت دهم دچار حواشی شد قیمت و منزلت خود را از دست داد.

وی تصریح کرد: در دوران اصلاحات علی‌رغم شعارهای تنش‌زایی، ما شاهد بودیم که بسیار مورد غضب و تهمت از سوی مجامع بین‌المللی و دولت‌های استکباری قرار گرفتیم، لذا نتیجه می‌گیریم که هر چقدر به آرمان‌های انقلاب، امام(ره) و رهبر نزدیک شویم بر میزان خدمتگزاری و محبوبیت دولت‌ها افزوده می‌شود.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: کمترین خدمت‌رسانی در دولت خیانت، یعنی در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر اتفاق افتاد. همچنین بنده با همه ایراداتی که به دولت اصلاحات دارم معتقدم این دولت خدماتی را به کشور ارائه کرده است.

در ادامه این مناظره، "حق‌شناس" عضو حزب اعتماد ملی بیان کرد: امروز دانشجویان می‌خواهند با ساعت‌ها وقت گذاشتن و تحقیق آینده خود را به درستی انتخاب کنند، نه اینکه بعد از هشت سال پشیمان شوند.
 
حق‌شناس در ادامه گفت: اگر بخواهیم عرصه سیاست خارجی را امروز مرور کنیم می‌توان دوران بعد از پیروزی انقلاب را به پنج دوره موقت، جنگ، اصلاحات، سازندگی و دوره احمدی‌نژاد که هنوز اسمی ندارد و تا بعداً چه اسمی خواهند گذاشت، تقسیم کنیم.
 
وی افزود: دوره بنی‌صدر و رجایی به دلیل کوتاه بودن مدتش زیاد مورد بحث نیست، اما دو دوره به زمان رهبری امام خمینی(ره) و سه دوره به رهبری آقای خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برمی‌گردد که این نشان‌دهنده این است که با اینکه رهبری در امتداد یک خط مشی در سیاست خارجی بوده، اما دولت‌ها با انتخاب راه‌های خود تأثیرگذار بودند.
 
عضو حزب اعتماد ملی اظهار داشت: چراغ راهنما و موتور محرک سیاست خارجی که در تمام دنیا از آن پیروی می‌شود، پدیده دولت ملت است که تمام سیاستمداران، پارلمان‌ها، دانشمندان این حوزه به آن توجه می‌کنند و هیچ خدشه‌ای به آن وارد نیست.
 
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی بیان کرد: در ابتدای انقلاب با شعارهایی که در کشور به وجود آمد و دستورهای متناقض از یک سو  مطرح می‌شد و از سوی دیگر شاهد شکل‌گیری زیرمجموعه‌ای در سپاه به نام جنبش‌های آزادی‌بخش بودیم.
 
حق‌شناس افزود: ما شاهد شکل‌گیری جنگ بودیم که کشور را 8 سال به کام خود فرو برد که این اتفاق مهم بعد از اشغال سفارت آمریکا بود که در سال 59 شکل گرفت.
 
عضو حزب اعتماد ملی گفت: مهم‌ترین شعار جنگ «جنگ، جنگ تا پیروزی بود» که در پایان جنگ به خاطر مشکلاتی که پیش آمد دیگر امکان پیگیری این شعار نبود و با نامه‌ای که به امام خمینی(ره) دادند ایشان قطعنامه 598 را قبول کردند که این نقطه عطفی در سیاست خارجی کشور بود.
 
وی اظهار کرد: دولت‌مردان هم تصمیم گرفتند که در چارچوب منافع ملی پیش بروند و زمانی که لبنان مورد تهاجم اسرائیل قرار گرفت و عده‌ای از فرماندهان سپاه درخواست اعزام نیرو را کردند، امام خمینی(ره) فرمودند؛ «راه قدس از مسیر کربلا می‌گذرد» و باید به فکر منافع خودمان باشیم تا پایان جنگ عراق.
 
حق‌شناس بیان کرد: دولت سازندگی هم که پس از دو ماه روی کار آمد سیاست پیگیری منافع ملت را پیش گرفت، اما در زمان احمدی‌نژاد اصلاً این سیاست پیش گرفته نشد و بلایی را به سرمان آورد که خلاصی از آن ممکن نیست.
 
رسایی در پاسخ به حق‌شناس گفت: ما در بررسی سیاست خارجی، محور بحث را دولت‌ها قرار می‌دهیم، با اینکه کشور 10 سال به رهبری امام خمینی(ره) و 24 سال به رهبری امام خامنه‌ای اداره شد، ما دولت‌ها را بررسی می‌کنیم نه عملکرد رهبری را، زیرا سکان‌داری این دو رهبری هیچ تفاوتی با هم ندارد.
 
وی در ادامه افزود: همه دشمنان امام(ره) همان دشمنان رهبری هستند و همه دوستان امام(ره) در کشورهای خارجی همچنان دوست رهبری امروز هستند.
 
رسایی اظهار کرد: من سکان‌داری رهبری را یک شاخص برای عملکرد دولت‌ها و حزب‌ها می‌دانم که با توجه به اینکه برخی دولت‌ها خودشان را سنجاق رهبری کرده‌اند، اما همان دشمنان امام(ره) از همین دولت‌ها حمایت می‌کنند.
 
نماینده مردم تهران بیان کرد: سیاست خارجی ما از روز اول بر مبنای عزت و سیاست و حکمت بوده و از ابتدا کوتاه آمدن در برابر آمریکا را منطبق با هیچ‌کدام از این گزینه‌ها نمی‌دانیم.

رسایی در ادامه مناظره با اشاره به سخن امام(ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، گفت: این جمله امام(ره) به این معنی نیست که ما دیگر به اسرائیل کاری نداریم، بلکه منظور این است که نقطه هدف قدس است و برای رسیدن به آنجا می‌بایست از کربلا بگذریم، چنانکه امام خمینی(ره) نیز یک قدم در برابر دولت غاصب اسرائیل عقب‌نشینی نکرد.
 
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس ششم به رهبر انقلاب نامه نوشتند و در آن بیان کردند که «امام(ره) شجاعت سر کشیدن جام زهر را داشت شما نیز آن را سر بکشید» اما من قاطعانه اعلام می‌کنم که ما نمی‌توانیم آمریکا را تحمل کنیم، چرا که این کشور هیچ وقت از عقب‌نشینی ما راضی نمی‌شود، کما اینکه ۱۰ سال پیش آقایان اصلاح‌طلب به خاطر تهدیدات آمریکا خود را خراب کرده‌اند و خدمت رهبر رسیده‌اند.
 
حق‌شناس در واکنش به صحبت‌های حجت‌الاسلام رسایی گفت: همان‌طور که همگی می‌دانیم جنگ از سال ۵۹ آغاز شد و اینکه امام(ره) در سال‌های پایانی دفاع مقدس این جمله معروف را بیان کردند هدف از موضع مشخص ایشان دارد، لذا ما نمی‌توانیم سخن ایشان را فارغ از زمان و چارچوب مکانی ارزیابی کنیم به این دلیل که مردم در آن سال‌ها در آسیب بودند، نیروها در اسارت صدام گرفتار شده بودند و طبیعی بود که نمی‌بایست از طرف ایران به کشور لبنان نیرو فرستاده شود، چرا که ایران خود توسط کشور بعثی عراق اشغال شده بود.
 
وی ادامه داد: در همان سال‌های جنگ، دولت عربستان حجاج ایرانی را به آتش و خاک و خون کشید، اما ۲ سال بعد رابطه ایران با این کشور به اوج خود رسید طوری که ایران و عربستان ۲ بال از جهان اسلام شدند؛ تمام این اتفاقات نشان می‌دهد که در سیاست خارجی هیچ وقت دشمن و دوست، دائمی نیستند.
 
حق‌شناس در ادامه صحبت‌های خود به جنگ جهانی دوم اشاره کرد و اظهار داشت: چرچیل و استالین دشمن خونین یکدیگر در جنگ جهانی دوم بودند، اما هنگامی که هیتلر به عنوان دشمن سوم پا به میدان گذاشت، این ۲ رقیب به خاطر کنار زدن هیتلر با یکدیگر متحد شدند، ما نیز در داستان افغانستان و عراق به دلیل منفعت مشترک با آمریکا یعنی از بین بردن طالبان به نقطه اشتراک رسیدیم.
 
عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت فعلی اشتباه بوده است، ادامه داد: فردی هولوکاست را مطرح و به کشور ضرر و زیان وارد می‌کند بدون آنکه سودی ببرد، این کشور به دلیل نادانی عده‌ای مدام هزینه و تاوان می‌دهد، ما این مظلومیت را به کجا ببریم، چه کسی تاوان قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران را می‌دهد؛ بزرگ‌ترین دزدی تاریخ در این دولت از جیب ملت پرداخته شد، دلار افزایش پیدا کرد همه این عوامل نشان از سیاست خارجی غلط فعلی است.
 
رسایی در ادامه مناظره در واکنش به سخنان حق‌شناس گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب هر کجا جنبشی منافع اسرائیل را به خطر بیندازد ما از آن حمایت می‌کنیم، این دقیقاً مصداق سیاست مبتنی بر عزت و مصلحت است.
 
نماینده مردم تهران در ادامه توضیح فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه "چنان‌چه با صدام کنار بیاییم با آل سعود کنار نمی‌آییم"، اظهار داشت: این جمله حضرت امام(ره) در زمان خود درست است، اما چه کسی می‌تواند تشخیص دهد که این تاکتیک چه زمانی می‌تواند عوض شود، البته جواب آن بدیهی است، چرا که این فرمان تنها به دستور رهبر عملی می‌شود.
 
رسایی در ادامه اظهار داشت:‌ هیچ کجا منفعت ما با آمریکا مشترک نیست، چرا که اصولاً ما با این کشور تقابل ذاتی داریم، آمریکا بر اساس سرمایه‌داری و جمهوری اسلامی ایران بر پایه خدامحوری بنا شده است.
 
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: در موضوع هولوکاست از احمدی‌نژاد دفاع می‌کنم، چرا که این مسئله بر اساس عزت، مصلحت و حکمت شکل گرفت و این در حالی بود که متأسفانه برخی کاندیداهای اصولگرا هولوکاست را زیر سؤال بردند و در این قضیه دچار اشتباه شدند.
 
وی تصریح کرد: شما اصلاح‌طلبان در حال حاضر به بن‌بست رسیده‌اید، لذا به سراغ کسی رفته‌اید که ۹۰ سال سن دارد، هاشمی و جبهه اصلاحات قدرت‌طلبند، لذا امروز برای رسیدن به قدرت با یکدیگر اتحاد می‌کنند این در حالی است که شما اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ مدعی بودید که هاشمی همه چیز را به باد می‌دهد.

حق‌شناس در پاسخ رسایی گفت: نمی‌گوییم دولت هاشمی نقدپذیر نیست بلکه ما بر عملکرد دوره هشت‌ساله وی نیز نقد داریم اما اتفاقاتی که امروزه شکل می‌گیرد براساس همان صحبت مهمی است که هیچ وقت هیچ دوستی و دشمنی تا ابد وجود ندارد و باید تاکید بر روی منافع ملی باشد.  
 
عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: پس امروز نامزد حداکثری ما خاتمی است اما چون امکان حضور وی به خاطر تنگ‌نظری‌ها نیست پس عقل می‌گوید براساس حرف رهبری که حضور حداکثری مبنا قرار دارد باید ببینیم کدام کاندیدا به شاخص‌های ما نزدیک‌تر است.  
 
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به حضور هاشمی و اینکه 60 سال عمرش را در انقلاب گذاشته (به اندازه عمر لنکرانی هم در زندان بوده) و با حضور در دوره سازندگی نزدیک‌ترین کاندیدا به افکار ما است.
 
حق‌شناس گفت: البته نمی‌گوییم اشتباهاتی نداشته‌ایم زیرا هیچ کس نیست که اشتباهی نداشته باشد و اگر کاندیدای خودمان به صحنه می‌آمد به آن رای می‌دادیم اما امروز هاشمی به نظرات ما نزدیک‌تر است.  
 
عضو حزب اعتماد ملی اظهار داشت: امام خمینی فرموده‌اند؛ تا هاشمی است نهضت زنده می‌ماند اما با توجه به خط آخر وصیت‌نامه امام که میزان وضع فعلی افراد است امروز هم هاشمی در بهترین شرایط 80 سالگی‌اش قرار دارد، البته تشخیص را ملت باید بدهند.
 
وی در ادامه بیان کرد: همیشه عقل جمعی ملت ایران نشان داده که اشتباه نکرده و باید دید قشرهای مختلف مردم در جامعه و همین مراجع در رابطه با حضور هاشمی چه حرف‌هایی می‌زنند، البته بالای 85 درصد مدرسین قم نظرشان این است که اگر امروز راه نجاتی باشد همان حضور هاشمی است.
 
مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی گفت: ما به دلیل انسدادی که آقایان ایجاد کرده‌اند مجبوریم به سراغ هاشمی برویم که باید امروز در منزل استراحت کنند.
 
رسایی در پاسخ حق‌شناس بیان داشت: خاتمی که استکبار، منافقین و دشمنان امام در سال 88 تمام قد پشت آن بودند (البته من رأس آن را هاشمی می‌دانم) چون خاتمی را آنقدر بزرگ نمی‌دانم و یک مرد 80 ساله نمی‌تواند نان 10 نفر را درآورد چه برسد به مدیریت اجرایی یک کشور.
 
نماینده مردم تهران اظهار داشت: براساس حرف شما که می‌گویید ملت داناست پس برای چه بر سر ملت می‌زنید که چرا احمدی‌نژاد را انتخاب کردید.
 
وی تصریح کرد: اینکه شما می‌گویید خط مشی این کاندیدا با سخنان رهبری مطابقت دارد پس این چه خط مشی است که تمام دشمنان امام با آن هماهنگ شده‌اند؟!
 
حجت‌الاسلام رسایی گفت: اگر کاندیدایی رد شود تنها به نظر شورای نگهبان برمی‌گردد که مطابق با قانون اساسی انجام وظیفه می‌کند و مردم هم قبل از اینکه رای خود را در صندوق بیاندازند اول به قانون اساسی رای می‌دهند.
 
حق‌شناس در پاسخ به حجت‌الاسلام رسایی اظهار داشت: انتخابات به ما این فرصت را می‌دهد که دارای کمال شویم همانطور که رهبری فرمودند؛ همه سلایق باید در انتخابات شرکت کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هم به رهبری پایبندی و باید بتوانیم تمام سلایق را در انتخابات وارد کنیم تا مردم تشویق به حضور در انتخابات شوند نه اینکه حس کنند کسی برای آنها تصمیم می‌گیرد اما باید به هر تصمیمی که شورای نگهبان می‌گیرد پایبند باشیم. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: سیاست خارجی ، دولت ، نهم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.