سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان پايگاه تحليلي المانيتور ؛‌

تداوم برگزاري انتخابات و حضور مردمي در ايران در سطح جهاني کم نظير است

پايگاه تحليلي "المانيتور" در گزارش تحليلي جديد خود تحت عنوان "چرا انتخابات شوراها موضوعي مهم در ايران است" ضمن اذعان به حضور گسترده مردمي در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا از نقش موثر اين شورا در ساماندهي مديريت شهري و روستايي مي گويد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  المانيتور، اين پايگاه تحليلي با اذعان به وجود مردم سالاري در ايران و اشاره به اين موضوع که برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در کشورمان تبلور آنست مي افزايد "در تاريخ 14 ژوئن، ايرانيان نه تنها رييس جمهور آينده شان را با شرکت در پاي صندوق هاي راي برخواهند گزيد بلکه نمايندگان منتخب شان در بيش از 126 هزار شهر و روستا را نيز انتخاب مي کنند تا در شوراهاي اسلامي شهر و روستا به فعاليت براي آنان بپردازند. انتخابات نمايندگان مردم براي خدمت در اين شوراها نقش مهمي در برنامه ريزي و مديريت سياست هاي شهري و روستايي ايفا مي کند. اجراي اين سياست ها تاثير مستقيمي بر وضعيت زندگي مردم ايران در نواحي مختلف خواهد داشت." 
پايگاه "المانيتور" در ادامه با اذعان به اين مسئله که عليرغم تبليغات منفي رسانه هاي غربي جمهوري اسلامي ايران خواستار افزايش مشارکت سياسي و اجتماعي مردم در عرصه هاي مختلف است مي افزايد "دولت ايران طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قصد دارد  انتخابات شوراها را همزمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار نمايد. دولت ايران اميدوار است تا از اين طريق مشارکت سياسي و اجتماعي مردم  در اموري که تصميم گيري پيرامون آن مستقيما بر زندگي شان تاثيرگذار خواهد بود افزايش يابد." 
اين پايگاه تحليلي غربي در ادامه با اذعان به حضور گسترده ملت ايران در انتخابات متعدد برگزار شده مي افزايد "جمهوري اسلامي ايران همواره بر لزوم حضور گسترده مردمي در انتخابات تاکيد کرده است. ملت ايران در داخل و خارج از آن کشور با شرکت در انتخابات مداومي که از سال 1979 ميلادي و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا به امروز ادامه يافته نشان داده اند که نظام جمهوري اسلامي ايران داراي مشروعيت مردمي است. ملت ايران با حضور در پاي صندوق هاي راي تاکنون روساي جمهور، نمايندگان مجلس و نمايندگان شوراها را برگزيده اند." 
اين پايگاه تحليلي در ادامه به تاکيد هميشگي مقام معظم رهبري بر مشارکت گسترده مردمي در انتخابات اشاره کرده و مي افزايد "ايرانيان با شرکت در انتخابات همواره به رسانه هاي غربي و بين المللي نشان داده اند که هوادار نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران هستند. آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران نيز همواره بر لزوم مشارکت همگاني مردم در پاي صندوق هاي راي تاکيد کرده اند. براي مثال مي توان به سخنراني ايشان در مه سال 2005 ميلادي اشاره کرد که تاکيد فرمودند حضور مردم در انتخابات از اهميتي اساسي برخوردار است. ايشان همچنين خاطر نشان ساختند که مشارکت مردمي نشان دهنده وحدت ملي ايرانيان است و مي تواند ايران اسلامي را از گزند توطئه دشمنان مصون نگه دارد." 
پايگاه تحليلي "المانيتور" در ادامه به پيشينه برگزاري همزمان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و انتخابات رياست جمهوري در کشورمان مي پردازد و مي افزايد : در سال 1999 ميلادي با اتفاق نظر شوراي نگهبان و وزارت کشور تصميم به برگزاري همزمان اين دو انتخابات مشروط به موافقت مقام معظم رهبري با آن موضوع گرفته شد. برگزاري همزمان انتخابات رياست جمهوري و شوراها در آن سال افزايش 9 درصدي در ميزان مشارکت عمومي در انتخابات در مقايسه با دوره پيشين را نشان داد." 
شواهد نشان مي دهند که در دوره هاي بعدي انتخابات که انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و انتخابات رياست جمهوري بطور همزمان برگزار شدند ميانگين راي دهي عمومي از رقم بالايي برخوردار بوده است ." 
پايگاه تحليلي المانيتور اذعان مي کند که ميزان مشارکت عمومي ملت ايران در انتخابات همواره روندي تصاعدي داشته است . 
المانيتور در ادامه مي افزايد "در نگاه اول شايد به نظر برخي انتخابات شوراها از اهميت کمتري نسبت به انتخابات رياست جمهوري برخوردار باشد اما واقعيت غير از اين است چرا که نتيجه انتخابات شهر و روستا مستقيما بر زندگي روزانه شهروندان ايراني تاثيرگذار خواهد بود. از جمله مي توان به نقش مهم اين شوراها در ساماندهي وضعيت روستاها اشاره کرد. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز اصول 100 تا 106 قانون اساسي چشم انداز مديريت شهري را مورد توجه قرار داده است."








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.