سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

محصول ديم استان همدان قابل برداشت نيست

قائم مقام سازمان جهادکشاورزي استان همدان گفت: خسارت وارده به بخش کشاورزي در مجموع 790 ميليارد تومان برآورد شده است.


 به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان ؛ محمدرضا ابراهيمي در کارگروه تخصصي امور اقتصادي استان، افزود: کاهش ريزش نزولات جوي که باعث خشکسالي شده، بيشترين خسارات را به ترتيب به استان‌هاي همدان، کرمانشاه، آذربايجان شرقي و جنوب کرمان وارد کرده و اطلاع رساني‌ها در اين زمينه صورت گرفته است. به طوري که تنها در رابطه با محصولات زراعي 206 ميليارد تومان خسارت ديده‌ايم.
وی افزود: متاسفانه 178 هزار هکتار از مزارع که عمده آنها ديم بوده قابليت برداشت ندارد و تنها براي چراي دام ها مناسب است. ابراهيمي اضافه کرد: همچنين امسال در حدود 146 هزار هکتار از اراضي استان افت نيم تا 48 درصدي در توليد محصول را خواهند داشت. وي اظهارکرد: برآورد شده با کاهش 284 هزار تني توليد محصولات مواجه خواهيم شد هم چنين در توليد گندم کاهش 445 هزار تني را شاهد خواهيم بود. معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان همدان با بيان اينکه در باغات استان مشکل تامين آب نداشتيم، افزود: تنها شاهد خسارت 10 درصدي سرمازدگي معادل کاهش 59 هزار و 853 تني محصول در باغات استان خواهيم بود به طوريکه برآورد ما توليد 725 هزار تني محصول از باغات است. وي تصريح کرد: در شيلات نيز با توجه به اينکه برخي واحدها از آبهاي جاري استفاده مي کردند با کاهش 20 درصدي روبرو شديم و تلفات ماهي، بچه ماهي و حتي تخم ماهي داشتيم.
ابراهيمي همچنين به وقوع 503 مورد آتش سوزي به علت خشکسالي اشاره کرد و گفت: امسال نياز است بخش کشاورزي و توليدکنندگان از سوي مسؤولان به جد مورد حمايت قرار گيرد. وي در ادامه به تامين ناوگان برداشت اشارهکرد و گفت: هزار و هفت دستگاه مورد نياز استان است که از اين تعداد 600 دستگاه از استانهاي ديگر تامين مي شود و پس از پايان فصل برداشت 15 دستگاه را در استان براي برداشت کلزا و ذرت نگه مي داريم و ساير کمباينهاي همدان به استانهاي ديگر براي برداشت محصولاتشان، ارسال مي شود. به گفته ابراهيمي، 76 گروه کارشناس از طريق سازمان نظام مهندسي کشاورزي اقدام به تنظيم و کاليبره کردن کمباين ها براي کاهش ريزشهاي محصولات در مزرعه تا چهار درصد خواهند کرد به طوريکه سال گذشته 21 درصد متوسط ريزش‌ها بوده است. وي ادامه داد: براي اين اقدام 170 ميليون تومان پيش بيني کرده‌ايم و تا زماني که کار کاليبراسيون و تنظيم دستگاه‌ها به اتمام نرسد و برچسب تاييد نصب نشود، سهميه سوخت داده نمي شود.
قائم مقام سازمان جهادکشاورزي استان همدان گفت: 75 درصد اعتبارات را تامين خواهيم کرد و 25 درصد باقيمانده نيز صاحب کمباين متقبل مي شود. به گفته ابراهيمي، کمباينهاي سنگين که در زمان کمتري اقدام به برداشت مي کنند و سوخت کمتري مصرف مي کند، بايد مخزنهاي خود را با 6 تن سوخت پر کنند به طوريکه پيش بيني مي شود در هر هکتار 100 هزار تومان هزينه شود و افزايش قيمت حدود 30 درصدي را شاهد باشيم. وي ادامه داد: 13 درصد دستگاه هاي استان را دستگاه‌هاي سنگين تشکيل مي دهد و دستگاه هاي ورودي به اين بخش اضافه مي شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان همدان در ادامه گفت: به علت گرمي هوا از اواخر بهمن ماه کشت بهاره سيب زميني آغاز شده و 11 هزار و 500 هکتار از اراضي استان زير سطح کشت سيب زميني قرار دارد./س
برچسب ها: محصول ، دیم ، استان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.