سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

بيش از 100 هزار هکتار از مزارع همدان زير پوشش مبارزه با سن غلات

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان همدان گفت: 100 هزار و 792 هکتار از مزارع گندم و جو استان زير پوشش مبارزه با سن غلات قرار گرفتند.


 
به گزارش باشگاه خبرنگارا ن  همدان ؛   پيشه‌ور گفت: با توجه به اينکه شروع ريزش‌هاي سن مادر در استان همدان 17 روز زودتردر مقایسه با پارسال صورت گرفته است، 100 هزار و 792 هکتار زير پوشش مبارزه شيميايي قرار گرفته است.
وي افزود: عمليات مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر از تاريخ اول فروردين در شهرستان نهاوند آغاز و در تاريخ 14 ارديبهشت  امسال، در شهرستان فامنين به پايان رسيده است.
 مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي همدان با بيان اينکه مبارزه با سن مادر در طي 45 روز صورت گرفته است گفت: در عمليات مبارزه با سن در مرحله سن مادر، از ناوگان ادوات سم‌پاشي بخش خصوصي که در اختيار کشاورزان قرار دارد استفاده شده که مي‌توان به شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي، شرکت‌هاي مکانيزاسيون و شرکت‌هاي دفع آفت نباتي اشاره کرد.
 پيشه‌ور گفت: 200 دستگاه سم‌پاش توربو لاينر، بيش از 8 هزار دستگاه انواع ديگر از ادوات سم‌پاش در اين عمليات به کار گرفته شده است. پيشه‌ور ابراز داشت: به منظور توسعه شبکه‌هاي مراقبت و پيش‌آگاهي بخش خصوصي از تعداد 138 نفر کارشناس فارغ‌التحصيل در رشته‌هاي کشاورزي در قالب بيش از 40 کلينيک گياه‌پزشکي استفاده شده است.
وي به اقدامات انجام شده در راستاي مبارزه با سن غلات در استان را برشمرد و خاطرنشان کرد: تهيه و نصب 1000 بنر در تمام روستاهاي استان، اجراي 27 کارگاه آموزشي براي کشاورزان استان، ارسال 18 هزار پيامک به کشاورزان، صدور 90 عنوان اطلاعيه عمليات مبارزه با سن از سوي کلينيک‌هاي گياه‌پزشکي، از جمله اقدامات صورت گرفته براي کشاورزان است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي همدان انجام 30 مورد مصاحبه مطبوعاتي و تلويزيوني در سطح استان همدان، برگزاري کاليبراسيون ادوات سم‌پاشي، برگزاري 3 همايش با دهياران با شوراهاي اسلامي روستاها از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي آگاهي دادن به کشاورزان در مبارزه با سن غلات بوده است.
وي با بيان اينکه مبارزه با پوره سن غلات در استان از تاريخ 17 ارديبهشت آغاز شده است گفت : مبارزه از شهرستان تويسرکان آغاز شده و تا کنون 3 هزار و 500 هکتار از مزارع گندم و جو سمپاشي شده است.
پيشه‌ور گفت: عمليات مبارزه در مرحله پوره سن، 10 روز زودتر، نسبت به سال گذشته شروع شده و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان خرداد ادامه پيدا کند.
 وي همچنين در خصوص مبارزه با علف هرز ابراز داشت: امسال  بيش از 120 هزار هکتار از مزارع گندم و جو زير پوشش مبارزه شيميايي با علف‌هاي هرز پهن‌برگ و باريک‌برگ صورت گرفته که در مقايسه با سال قبل بيش از 10 هزار و 600 هکتار افزايش داشته است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي همدان گفت: با توجه به اينکه علف‌هاي هرز در مزارع به ويژه گندم و جو به عنوان رقيب جدي در جذب آب، مواد غذايي و نور براي گياه محسوب مي‌شود لذا مديريت حفظ نباتات استان از سال‌هاي گذشته اقدامات ويژه‌اي در راستاي توسعه سطح مبارزه با علف‌هاي هرز انجام داده است./س
برچسب ها: مزارع ، همدان ، غلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.