سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی مرکزی کشور 11 اختراع را به ثبت رساند

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور گفت: این پژوهشکده از ابتدای تاسیس (سال 1384 )تاکنون 11 اختراع را به ثبت رسانده که تعدادی به تولید انبوه نیز رسیده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان محمود اطرشی اظهار کرد: تولید انبوه استویا با استفاده از تکنیک کشت بافت، پروتکل تولید انبوه توت فرنگی و پروتکل تولید انبوه فلفل دلمه ای از اختراعات به ثبت رسیده است.
وی افزود: این پژوهشکده تاکنون 57 مقاله را به چاپ رسانده و 26 پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را مورد حمایت قرار داده است.
اطرشی،دانش فنی تجاری سازی شده از طریق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور شامل استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، فارس و یزد را پنج مورد عنوان کرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون چهار دانش فنی حاصل از فعالیت های پژوهشکده در حال تجاری سازی است.
اطرشی افزود: اکنون طرح های ریز ازیادیو تهیه پروتکل تولید انبوه زالزالک از طریق تکنیک کشت بافت و ریز ازیادی و تهیه پروتکل تولید انبوه گردو از طریق تکنیک کشت بافت در این مجموعه در دست اجراست.
ریز ازدیادی یا micropropagation شامل تولید گیاه با استفاده از قسمت های بسیار ریز گیاه نظیر بافت ها، یاخته های گیاهی و غیره در شرایط ضدعفونی شده و در محیط کشت مصنوعی با استفاده از سیستم درون شیشه ای است. به گفته وی، نگهداری ژرم پلاسم سیبری، گلابی نطنز و ارقام محلی اصفهان به شیوه انجماد، ایجاد لاین های پاکوتاه (مقاوم به ورس) در دو رقم سازندگی و زاینده رود برنج و تهیه نشاء کشت بافتی گوجه فرنگی، طالبی، خیار، گرمک برای مقابله با مشکل کم آبی و خطر سرمازدگی را در دست مطالعه داریم.
رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور، با اشاره به تولید و تکثیر گیاهچه سیب زمینی مورد نیاز شرکت های تولید کننده مینی تیوبر گفت: این طرح تا مرز خودکفایی مینی تیوبر کشور، از واردات خارجی ادامه خواهد داشت.
وی همچنین اظهار کرد: به سفارش ستاد گیاهان دارویی، تولید انبوه بنفشه معطر و تولید انبوه کرفس کوهی با استفاده از تکنیک کشت بافت نیز در طرح های مطالعاتی پژوهشکده قرار گرفته است/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.