سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان

با ورود زه‌آب نيشكر به كارون شوري آب به 4 هزارميكروموس رسيد!

مدير امور آ‌ب مركز اهواز سازمان آب و برق خوزستان از ورود زه‌آب نيشكر در پايين دست كارون خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ كامبيز حيدري در اين باره گفت: زه‌آب ورودي به كارون مربوط به كشت و صنعت‌هاي دعبل خزايي و سلمان‌فارسي است و طبق بررسي‌هاي به‌عمل آمده، اين زه‌آب در حال حاضر با دبي حدود 5 مترمكعب بر ثانيه و با EC 10 هزار ميكروموس وارد كارون مي‌شود.

وي تصريح‌كرد: براساس صحبتي كه با كشاورزان محلي در اين منطقه داشتيم، دريچه زه‌آب اين واحدهاي نيشكري از سه، چهار روز گذشته تاكنون باز شده و به كارون سرازير مي‌شود.

مدير امور آ‌ب مركز اهواز سازمان آب و برق خوزستان عنوان‌كرد: تاثير ورود اين زه‌كش از روز 26 ارديبهشت‌ماه از طريق ايستگاه سنجش پايين‌دست كارون مشخص شد. قبل از ورود اين زه‌آب EC آب 2300 ميكروموس بود كه امروز صبح اين درجه به 4190 ميكروموس رسيده است.

حيدري با بيان اين‌كه پيش از اين دريچه زه‌كش نيشكر بسته بود، گفت: ما گمان مي‌كرديم كه به علت برداشت‌هاي زياد آب توسط كشت و صنعت‌ها، خط زهكش‌ فعلي ديگر گنجايش انتقال آب را ندارد و شركت‌هاي مربوط مجبور به بازكردن دريچه زهكش شده‌اند.

وي ادامه‌داد: روز گذشته متوجه شديم EC آب ايستگاه دارخوين بالا رفته و پس از بررسي منطقه متوجه شديم كه ورود زه‌آب عامل اين تغييرات بوده است.

حيدري تصريح‌كرد: در كل اين زه‌آب به طرف تالاب شادگان هدايت مي‌شود اما در حال مي‌بينيم كه بدون اطلاع دريچه آ‌ن به سمت كارون باز شده است. كشاورزان منطقه از شوري آب در روزهاي اخير گلايه دارند و مي‌گويند كه محصولات آن‌ها بر اثر شور شدن آ‌ب پژمرده شده است.

مدير امور آ‌ب مركز اهواز سازمان آب و برق خوزستان بيان‌كرد: اين زه‌آب نه‌تنها بر آب كشاورزي شهرهاي پايين‌دست تاثير مي‌گذارد بلكه ممكن است آب شرب اين مناطق را تحت تاثير قرار دهد. اين زه‌آب 8 و 9 سال است كه به تالاب شادگان مستقل مي‌شود اما به هر دليلي اين دريچه را باز كرده‌اند و هنوز پاسخي از شركت كشت و صنعت نيشكر دريافت نشده است.

وي اظهاركرد: سازمان محيط‌ زيست به عنوان يك سازمان متولي در زمينه كيفيت كارون بايد وارد عمل شود و اين مساله را پيگيري كند.

حيدري گفت: در حال حاضر شركت نيشكر پس از پيگيري‌هاي ما، اقدام به بستن موقت مسير زه‌آب از طريق پوشش خاكي و خاك‌ريزي كرده، اما ما انتظار داريم دريچه خط زه‌آب بسته شود.

وي افزود: شركت‌هاي كشت و صنعت از مهرماه 90 تاكنون به‌صورت غيرمجاز از آب كارون براي اراضي خود استفاده و برداشت مي‌كنند و در حقيقت برداشت بي‌رويه آب باعث شد كه توليد زه‌آب آن‌ها بالا برود و به‌دنبال توليد بالاي زه‌آب، مجبور به باز كردن دريچه زه‌آب به كارون شوند.

مدير امور آ‌ب مركز اهواز سازمان آب و برق خوزستان يادآورشد: در حال حاضر تاثيرات اين زه‌آب در حال رسيدن به دارخوين است و شركت كشت و صنعت بايد توضيح دهد كه چرا اين دريچه را باز كرده و چرا اين بازگشايي بدون هماهنگي و اطلاع‌رساني قبلي بوده‌است./ب
برچسب ها: ورود ، زه آب ، کارون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.