سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان پايگاه تحليلي المانيتور ؛

استقبال گروههاي سياسي اردني از سفر صالحي به اردن

المانيتور در مقاله اي تحت عنوان "چرا وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به اردن سفر کرد (؟)"با اذعان به سودمند بودن سفر اخير وزير امور خارجه کشورمان به اردن اظهار مي دارد که اين سفر فرصتي مغتنم براي مردم اردن بود تا نظرات مختلف خود پيرامون بحران سوريه را بيان کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، "ناصر شراره" با توصيف وضعيت حاکم بر سفر "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه کشورمان به اردن و ديدار وي با مقامات اردني مي افزايد "در شب 8 مه جاري "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران وارد فرودگاه امان پايتخت اردن شد تا با مقامات اردني ديدار نمايد. وي اظهار داشت که اين ديدار در زماني حساس براي سوريه و منطقه انجام شده است." 
نويسنده مقاله با اشاره به نظرات مختلفي که پيرامون سفر وزير امور خارجه کشورمان به اردن وجود داشته است مي افزايد "نظرات گوناگوني در مورد سفر صالحي به اردن و نتايج آن وجود دارد. از سويي عده اي تحليلگران معتقدند که وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به اردن سفر کرد تا به مقامات آن کشور بگويد که در "دام آمريکايي" ها نيفتند و مرتکب اشتباهي چون همراهي با آمريکا در حمله نظامي احتمالي عليه سوريه نشوند همچنين اين دسته از تحليلگران معتقدند که وزير امور خارجه ايران در جريان سفر خود به اردن به مقامات آن کشور در مورد ارسال اسلحه از اردن براي تروريست هاي سوري نيز هشدار داده است." 
با اين حال تحليلگر "المانيتور" اذعان مي کند که شرايط حاکم بر ديدار وزير امور خارجه کشورمان از اردن "مثبت" بوده است و در اين باره مي افزايد "به نقل از منابع آگاه  که نخواستند نامشان فاش شود جو مثبتي در جريان مذاکرات علي اکبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با پادشاه اردن حاکم بوده است. با اين حال در جريان مذاکره علي اکبر صالحي با "ناصر جوده" همتاي اردني اش برخي اختلاف نظرهاي موجود ميان ايران و اردن بر سر بحران سوريه مطرح شده است." 
نويسنده در ادامه مي افزايد "قطعا پيام وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به مقامات اردني اين بود که ايران همچنان حامي گفتگو و مذاکره در حل بحران سوريه بوده و با هرگونه اقدام نظامي مخالف است . منابع مطلع اظهار داشته اند که مقامات دولت اردن در مقابل اظهار داشته اند که قصد ندارند تا خود را در سوريه درگير سازند و يا آنکه موضعي نظامي در قبال آن کشور اتخاذ نمايند. مقامات اردني در ديدار با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرده اند که خواهان رفع بحران سوريه از طريق راهکارهاي سياسي هستند." 
نويسنده با اذعان به نقاط اشتراک جمهوري اسلامي ايران و اردن در مورد بحران سوريه مي افزايد "همان منابع اظهار داشته اند که پادشاه اردن در ديدار با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته که درک مي کند که ايران خواهان صلح و ثبات در سوريه است و اردن نيز چنين موضعي دارد چرا که بحران سوريه مي تواند باعث افزايش بي ثباتي در منطقه شود و به ضرر اردن خواهد بود. اين منابع مطلع در ادامه افزوده اند که پادشاه اردن در ديدار صميمانه خود با علي اکبر صالحي از او خواسته است تا "پيام دوستانه اش را به بشار اسد رييس جمهور سوريه برساند و به او بگويد که اردن خواهان مداخله در امور داخلي سوريه نيست." از سوي ديگر وزير امور خارجه ايران نيز نگراني خود را نسبت به امکان ارسال سلاح از مرز اردن براي تروريست هاي سوري ابراز داشته است. در واقع، هدف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اين بوده که با ديدي واقع گرايانه از اردني ها بخواهد اجازه ندهند مرز اردن و سوريه به پناهگاهي براي تروريست هاي سوري و ورود آنان به خاک سوريه تبديل شود." 
نويسنده مقاله در ادامه به استقبال گسترده قبايل اردني و نيروهاي مختلف سياسي آن کشور از سفر وزير امور خارجه کشورمان به اردن استقبال مي کند و مي افزايد "گروههاي مختلف اجتماعي و احزاب گوناگون سياسي اردن از سفر صالحي به اردن استقبال کردند و حمايت ميانه روانه و معقول خود از موضع جمهوري اسلامي ايران در مورد بحران سوريه و مسئله فلسطين را اعلام کردند. همچنين استقبال خوب مقامات اردني از صالحي در جريان افتتاح محل جديد سفارت جمهوري اسلامي ايران در امان ديده شد. قبايل اردني و چهره هاي سياسي و مذهبي آن کشور براي شرکت در اين مراسم دعوت شده بودند. تعداد قابل توجهي از چهره هاي سياسي جنوب اردن در اين مراسم شرکت کردند و نمايندگان بسياري از آنان نيز در اين مراسم افتتاحيه حضور يافتند. ميزان استقبال قبايل مختلف اردني از سفر وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به حدي بود که يکي از نمايندگان اردني شعري را در ستايش موضع گيري جمهوري اسلامي ايران در مورد بحران سوريه در جريان برگزاري اين مراسم قرائت کرد." 
تحليلگر اين مقاله اذعان مي کند که سفر وزير امور خارجه کشورمان به اردن فرصتي براي نيروهاي اجتماعي اردن به منظور بيان عقايد و نظرات شان بوده است و در اين باره مي افزايد "منابع آگاه اظهار داشته اند که سفر صالحي به اردن رويدادي مهم براي  اردن و فرصتي تاريخي براي مردم اين کشور بود چرا که آنها توانستند نظرات خود پيرامون بحران سوريه که موافق نظر خاندان هاشمي نبوده است را بيان کنند. 









برچسب ها: بین الملل ، صالحی ، اردن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.