سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید خمیر فوق تزریقی ترمیم بافت استخوانی در کشور

رییس پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته پژوهشگاه مواد و انرژی، از تولید خمیرهای فوق تزریقی برای درمان بیماری‌های استخوانی خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر سعید حصارکی با اعلام این خبر افزود: این پروژه با همکاری مهندس مهری سهرابی، دانشجوی کارشناسی ارشد نانو به مرحله اجرا در آمده است که خوشبختانه نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: این خمیر که از تلقیق ماده‌ای پودری شکل و مایعی پلیمری ساخته شده است، انقلابی بزرگی در عرصه پزشکی بویژه درمان بیماری‌های استخوانی ایجاد خواهد کرد.

حصارکی خاطرنشان کرد: درمان بازگشت پذیری ادراری در کودکان از کاربردهای دیگر این خمیر محسوب می‌شود و با استفاده از آن می توان بسیاری از بیماری‌های کلیوی کودکان را که به دلیل نقص در هالب کلیه ایجاد می‌شود و موجب بازگشت ادرار به مثانه و عفونت کلیه می‌شود را درمان کرد.

وی تصریح کرد: این خمیر از پایداری بسیار بالایی برخوردار است و به مدت طولانی در کلیه بیمار باقی می‌ماند و با خون موجود در کلیه شسته نمی‌شود.

رییس پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته پژوهشگاه مواد و انرژی تاکید کرد: این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای نمونه‌های خارجی محسوب می‌شود، چرا که خمیرهای تولید شده خارجی از جنس تفلون هستند.

حصارکی افزود: طبق آزمایشات صورت گرفته، مشاهده شده است که ذرات تفلون به سایر نقاط بدن از جمله مغز مهاجرت کرده و موجب ایجاد عارضه در بدن بیمار شده‌اند، اما خمیرهای تزریقی ایرانی هیچ ضرری برای بدن انسان ندارند.

وی گفت: نمونه ایرانی خمیر دارای کیفیت بسیار بالایی است و در صورت همکاری سایر نهادها از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه ارتش ظرف یک سال آینده این خمیر وارد بازار خواهد شد.

مهری سهرابی، نیز با اشاره به طرح خود گفت: ساختار این خمیر کاملا به ساختار استخوانی بدن انسان شباهت دارد و از آن می‌توان برای تسریع رشد استخوان‌ها استفاده کرد.

وی افزود: خمیرهای فوق تزریق در واقع ماده ترمیم‌کننده استخوان هستند و به دلیل سازگاری با بافتهای استخوانی به راحتی به این بافتها می‌چسبند و بعد از مدتی جذب استخوان‌ها می‌شوند.

محقق طرح تصریح کرد: تستهای اولیه انجام شده در این زمینه بر روی یک سگ انجام شده است که این آزمایشات با موفقیت بسیاری همراه بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری دانشگاه تهران بتوانیم بزودی صحت این موفقیت را روی نمونه انسانی نیز تجربه کنیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: ترمیم ، بافت ، خمیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.