سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمايندگان با راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کردند + اظهارنظر 4 اقتصاددان مجلس

نمايندگان مجلس شورای اسلامي با پيشنهاد راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نوبت صبح جلسه علنی امروز (یکشنبه 29 اردیبهشت ماه) و در راستای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال جاری با پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کردند.

بر این اساس، "محمدرضا پورابراهیمی داورانی" نماینده کرمان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز در ایران مطرح کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی تنها راه برون‌رفت از معضلات اقتصادی، ایجاد مکانیزمی برای حضور بخش خصوصی در بازار ارز است.

داورانی اظهار داشت: باید مکانیزمی اندیشیده شود تا بخش خصوصی نیز تشویق به حضور در بازار ارز شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: برای کشف نرخ ارز که در لایحه بودجه قید شده است راهی نداریم جز این که بورس ارز راه‌اندازی شود.

وی اظهار داشت: یکی از موارد مطرح شده در راه‌اندازی بورس ارز، توجه به تأمین کالاهای اساسی است و باید برای تأمین این کالاها نرخ ارز ثابت در نظر گرفته شود.

داورانی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بورس ارز تنها راه حل سامان دادن به وضعیت بازار ارز کشور است.

در ادامه، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بحث مهمی در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس و از آن‌جا که بحث مهمی در دستور است، 2 مخالف و 2 موافق در این خصوص اظهارنظر کنند، بنابراین باید رأی‌گیری شود و پس از رأی‌گیری، 2 موافق و 2 مخالف در خصوص این پیشنهاد می‌توانند نطق کنند.

* بورس ارز در چنین شرایطی معنی ندارد


بر اساس این گزارش، "محمد قسیم عثمانی" نماینده بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، اولین مخالف پیشنهاد راه‌اندازی بورس است و در این‌باره گفت: در اقتصادی که 80 درصد ارز آن توسط دولت عرضه می‌شود چگونه می‌توان بورس ارز راه‌اندازی کرد. بورس ارز در چنین شرایطی معنی ندارد.

وی افزود: بورس زمانی ایجاد می‌شود که تقاضا برای کالایی پایین باشد و بخواهند تقاضا برای آن کالا بالا برود، در حالی که در اینجا بحث بر سر کاهش تقاضا است.

نماینده بوکان تصریح کرد: کجای دنیا در قانون بودجه، بورس ارز می‌گنجانند؛ این چه نوع قانون‌گذاری است. هر اتفاقی که در یکی دو سال اخیر ناکام ماند آیا باید در بودجه ایجاد کنیم.

عثمانی اظهار داشت: یکی از پارامترهای تشخیص موفقیت بورس افزایش شاخص قیمت است، آیا می‌خواهیم بورس ارز راه‌اندازی کنیم و قیمت ارز بالا برود و بگوییم قیمت ارز بالا رفت. اگر شایعه بورس ارز به بازار برود شوک ارزی به وجود خواهد آمد.

وی اظهار داشت: اگر بورس ارز مطرح شود دیگر قیمت ارز را نمی‌شود کنترل کرد، چرا که تعادلی در میزان عرضه و تقاضای ارز وجود ندارد.

* راه‌اندازی بورس ارز مسئله‌ای سرنوشت‌ساز است

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام "غلامرضا مصباحی مقدم" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رئیس کمیسیون تلفیق اولین موافق راه‌اندازی بورس ارز بود که در این خصوص گفت: مسئله مهمی در دستور کار نمایندگان قرار دارد که سرنوشت‌ساز است.

وی اظهار داشت: سال 1390 و 1391 که یک شکاف قیمتی در ارز به وجود آمد دولت یک کارگروه تشکیل داد و تعدادی از نمایندگان نیز دعوت شده بودند که از بنده، ابوترابی‌فر و عبداللهی از جمله آن‌ها بودیم و در آن‌جا مسئله ارجاع به بورس مطرح شد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اگرچه با تاخیر مطرح می‌شود اما چنین پیشنهادی قابل تأمل است، گفت: این که مخالف محترم گفت «80 درصد ارز در اختیار دولت است» این اطلاعات درستی نیست.

وی افزود: در سال 91 صادرات نفتی 51 میلیارد دلار بود که دسترسی کامل نیز به آن نداشتیم در حالی که صادرات غیر نفتی 43 میلیارد ریال بوده و به تمام ارز آن دسترسی داشتیم.

رئیس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: اگر بورس ارز داشته باشیم و تمام صادرات به بورس بیایید به عرضه دولت غلبه می‌کند.

مصباحی مقدم اظهار داشت: سیمان، فولاد و برخی کالاها به بورس عرضه شد و قیمت آن‌ها پایین آمد، مگر می‌شود ارز به بورس بیایید و قیمت آن پایین نیاید.

وی تصریح کرد: عرضه ارز در بازار و چهار راه استانبول باعث افزایش قیمت آن شد و خدا می‌داند چه کسانی سوءاستفاده کردند، ولی اگر بورس ارز ایجاد شود قیمت شفاف می‌شود.

* اگر ارز به بورس وارد شود اقتصاد کشور داغان می‌شود


در ادامه بررسی پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز، "احمد توکلی" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات دومین مخالف راه‌اندازی بورس ارز بود و در این خصوص گفت: واگذاری بازار ارز در ایران که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و تقاضاکننده آن دولت است، امری شدنی نیست و باید واقع‌بینانه نگاه کنیم.

وی راه‌اندازی بورس ارز را به صلاح کشور ندانست و افزود: اگر ارز به بورس وارد شود اقتصاد کشور داغان می‌شود و قاچاق و رانت افزایش می‌یابد.

* راه‌اندازی بورس ارز باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا می‌شود

در ادامه، حجت‌الاسلام "سید محمدحسین حسین زاده بحرینی" نماینده مشهد و کلات و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، دومین موافق پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز بود که در این‌باره گفت: در یک شرایط اقتصادی به سر می‌بریم که وضعیت عرضه و تقاضای ارز متعادل نیست و باید علت آن ریشه‌یابی شود.

وی با بیان این‌که آیا تسهیل ارز کشور ما کم است، گفت: اتفاقاً تحصیل ارز ما کم نیست، ما کشوری هستیم که بیش از نیاز ارز تسهیل می‌کنیم.

بحرینی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا ارز فراوانی که به تملک شهروندان ایرانی می‌آید وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود و چرا ساز و کاری برای وارد شدن این ارز به مدار اقتصادی کشور پیشنهاد نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد آقای پورابراهیمی، پیشنهادی مطالعه شده بوده و مبنای نظری آن آماده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار داشت: یکی از ایرادات این طرح این است که اگر بورس فعال شد هر کسی می‌تواند قیمت تعیین کند، ولی این‌گونه نیست. بورس یک ابزار ساز و کار دقیق برای کنترل ارز است و دولت می‌تواند ارز را مدیریت کند.

بحرینی اظهار داشت: در کنار این موارد، نگران تأمین ارز برای کالاهای اساسی نیز هستیم.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی راه میانه این است که یک سازوکار شناخته شده به نام بورس ارز ارائه کنیم و اجازه دهیم عرضه و تقاضا متعادل شود.

بحرینی اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت بورس ارز این خواهد بود که عرضه‌کنندگانی که حاضر نیستند ارز خود را وارد چرخه اقتصاد کنند در این شرایط ارز خود را وارد چرخه اقتصاد می‌کنند.

* مخالفت نماینده دولت با راه‌اندازی بورس ارز


به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از این اظهار نظرها نماینده دولت در صحن علنی، با راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کرد و گفت: ایجاد بورس ارز باعث شفاف شدن قیمت ارز می‌شود و در شرایط فعلی که در تحریم هستیم این موضوع به نفع نیست، چرا که تمام داد و ستدهای ارزی ما رصد خواهد شد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی بازار بورس، تقاضای ارز افزایش پیدا می‌کند و با کوچک‌ترین تقاضا ممکن است قیمت دچار نوسان شود.

وی افزود: راه‌اندازی بازار بورس برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه است، چرا که در این قانون به دولت اجازه می‌دهند قیمت ارز را با شناور مدیریت شده تعیین کند.

"جعفر قادری" سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز با بیان این که کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد مخالف است، گفت: چنین موضوعی در کمیسیون مطرح نشده و قاعدتاً کمیسیون مخالف است.

قادری تصریح کرد: یکی از اشکالات پیشنهاد ایجاد بازار بورس، پیش‌بینی ارز دو نرخی است که این مشکلات فعلی را ابقا می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین راه‌اندازی بورس ارز مستلزم تدوین آئین‌نامه و تصویب قانون است و در شرایط فعلی که روزهای پایانی دولت است، دولت تمایلی برای راه‌اندازی چنین بورسی نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز در نهایت به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 58 رأی موافق، 113 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 217 رأی با پیشنهاد راه‌اندازی بازار بورس مخالف کردند.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: نماینده ، بورس ، ارز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.