سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تخریب آثارتاریخی ومذهبی رامحکوم کردند

انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان دیروز دریک اقدام خودجوش ، بیانیه ای درمحکومیت هتک حرمت به صحابه رسول اکرم ( ص ) و تخریب مقبره ˈحجربن عدی ˈ به عنوان یکی ازمفاخرتاریخی و مذهبی مسلمانان راتسلیم دفترسازمان ملل درتهران کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، آنان دراین بیانیه خواستار واکنش سازمان ملل ، یونسکو و سایرمجامع جهانی درقبال این عمل وحشیانه و صیانت از اینگونه آثارو مفاخرمهم تارخی و مذهبی مسلمانان شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی ، اجتماعی اداره میراث فرهنگی خوزستان در پی گردهمایی اخیر دبیران سازمان های مردم نهاد دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در محکومیت هتک حرمت به صحابه پیامبر اسلام ( ص )،حجر ابن عدی و به منظور حمایت از آثار تاریخی با پشتوانه غنی فرهنگی ملل مختلف ،انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش و سوسنگرد امروز به نمایندگی از سایر انجمن های دوستدار میراث فرهنگی خوزستان بیانیه حمایت از آثار تاریخی مذهبی را به دفترنمایندگی سازمان بین الملل درتهران ارائه دادند .

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی سوسنگرد و سرپرست گروه هنری میسان که این بیانیه را تسلیم دفترنمایندگی سازمان ملل کرده ، گفت : ما ضمن محکوم کردن عمل وحشیانه تخریب مقبره صحابه رسول اکر(ص ) درسوریه با تسلیم این بیانیه به سازمان بین الملل از جوامع جهانی تقاضا می کنیم که نسبت به حمایت از این اماکن مذهبی مسلمانان همت بخرج دهند و از سازمان و یونسکو خواستاریم که در حمایت و صیانت از این اماکن تاریخی اهتمام ورزند و با عاملین و حامیان این جنایت تاریخی برخورد حقوقی کنند.

باسم حمادی افزود: میراث فرهنگی آثار بجای مانده از گذشتگان است . آثار باستانی رد پای بزرگان و نیاکان ما را بر

صفحه تاریخ هویدا می سازد و درس چگونه زیستن و بهره وری از جهان طبیعی را به ما می آموزد . تاریخ در س عبرتی است برای ما که بیاموزیم چگونه گذشتگانمان در نبرد با طبیعت می زیستند.

وی افزود : ملت ها همیشه در تلاش اند که از میراث فرهنگی خود حفاظت کنند ، هر چند که در این بین نمی توان منکر ضربه مخرب بلایای طبیعی از قبیل زلزله ، سیل ، طوفان و ... بر آثار تاریخی بود اما پدیده تخریب گرایی از قبیل نوشتن یادگاری ، حکاکی و رنگ پاشی بر بناهای تاریخی که از سوی گردشگر نمایان بر آثار باستانی و تاریخی وارد می شود مستلزم فرهنگ سازی است . از این رو ما در تلاشیم با فرهنگ سازی چنین وقایع مخرب انسانی را از بین ببریم اما متاسفانه برخی از جناح های سیاسی و افراد مغرض ، آثار گذشتگان را به بهانه های واهی ازبین می برند .

حمادی با اشاره به طبقه بندی آثار تاریخی به آثار منقول و غیر منقول توضیح داد: آثار منقول آثاری هستند که در گنجینه ها ، موزه ها و خانه ها نگهداری می شوند و قابل انتقال می باشند و انتقال آنها در چارچوب قانون

صورت می پذیرد اما آثار غیر منقول از قبیل بناها ، تپه ها و آرامگاه ها ،آثاری هستند که در محل خود حفاظت می شوند و آثار صحابه پیامبر اسلام ( ص) ، حجر ابن عدی نیز از جمله آثار غیر منقولی است که هم از لحاظ تاریخی وهم از نظر دینی ، مذهبی و فرهنگی حائز اهمیت است که متاسفانه مورد تهاجم قرار گرفته است ./س
برچسب ها: تخریب ، تاریخی ، محکوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.