سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پاليسي ؛

بي توجهي جامعه بين المللي و رسانه هاي جهاني به سرکوبگري آل سعود

نشريه فارن پاليسي نوشت جامعه بين المللي و رسانه هاي جهاني سرکوب فعالان حقوق بشر و اصلاح طلبان در عربستان سعودي را مورد بي اعتنايي قرار داده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين نشريه در شماره اخير خود در اينترنت در مقاله اي به قلم مارک لينچ نوشت: يازدهم ماه مارس ، عبدالعزيز الحسين ، وکيل سعودي ، به ملاقات دو نفر از موکلانش به نام هاي محمد فهد القحطاني و عبدالله الحمد رفت که دو نفر از فعالان برجسته حقوق بشر در عربستان سعودي هستند. 
حسين پس از اين ملاقات در صفحه توييتر خود نوشت به دستان هر دو موکل وي دستبند زده بودند و مقامات زندان تمايلي به باز کردن دستبندها نداشتند. مقامات سعودي انکار کردند که اين دو متهم دستبند داشته اند ، اما شاهدان ادعاي حسين را تاييد کرده اند. 
دولت سعودي از اقدام حسين که توجه همگاني را به وضع موکلان خود جلب کرده بود به خشم آمد. در کمتر از 24 ساعت وکيل 32 ساله که در آمريکا تحصيل کرده بود هدف همان سرکوبي قرار گرفت که موکلان وي را به زندان انداخته بود. او براي بازجويي درباره مطلبي که در توييتر نوشته بود جلب شد و رسانه هاي طرفدار دولت به شدت به او تاختند و وزارت دادگستري نيز پروانه وکالت وي را زير سوال برد. 
هرچند فعالان سعودي کوشيده اند به حمايت از عبدالعزيز الحسين برخيزند ، پرونده وي عملا در صحنه بين المللي مورد بي اعتنايي قرار گرفته است. اين در حالي است که اوايل امسال توجه غيرمعمول و سازنده اي به مبارزه فعالان حقوق بشر در عربستان معطوف شده بود و نمونه آن مطالبي بود که روزنامه واشنگتن پست ، شبکه خبري سي ان ان ، و نشريه فارن پاليسي درباره قحطاني منتشر کردند. اما حتي آن توجه نيز کافي نبوده است: قحطاني و حمد نهم مارس به جرم فعاليت هاي سياسي به ترتيب به  ده سال و پنج سال حبس محکوم شدند. 
در اين ميان آمريکا هرگز به دفاع از حقوق قحطاني و حمد نپرداخت. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به يک سوال درباره اين دو فعال سعودي به طور کلي به ابراز نگراني پرداخت اما جان کري وزير امور خارجه آمريکا و اريک هولدر دادستان کل اين کشور در جريان سفر خود به عربستان سعودي که نزديک به زمان محکوميت اين دو صورت گرفت، در اظهارات علني خود هيچ اشاره اي به اين مطلب نکردند. مسائل حقوق بشر در عربستان اينک به طور کلي از دستور کار بين المللي خارج شده است -- از ماه مارس رسانه ها عمدتا توجه خود را به وضع زنان سعودي و 
دوچرخه سواري و ورزش آنها در مدارس معطوف کرده اند و توجهي به مبارزات فعالان حقوق بشر 
نداشته اند. 
اين به منزله يک عقبگرد کامل از زمان آغاز امسال است که اصلاح طلبان ظاهرا حامياني داشتند. در آن زمان انجمن حقوق مدني و سياسي قحطاني راهبرد نويني را در پيش گرفته بود که همانا به چالش کشيدن دولت در دادگاهها بود. رشد سريع توييتر نشانه ظهور بي سابقه حوزه عمومي مستقل در عربستان بود که طيف وسيعي از ديدگاههاي ناراضيان را در کانون توجه قرار مي داد و تلاش هاي دولت را براي کنترل بحث ها تضعيف مي کرد. تظاهرات و درگيري ها در استان عمدتا شيعه نشين شرقي ادامه يافت -- و حتي به مناطق سني نشين مانند بريده و رياض گسترش يافت که اين براي رژيم عربستان بيش از هر چيزي نگران کننده بود. ماه مارس سلمان العوده ، روحاني مشهور اسلامگرا نامه سرگشاده تندي منتشر کرد که در آن به رژيم هشدار داده بود «مردم اينجا مانند مردم سرتاسر جهان خواسته ها ، آرزوها و حقوقي دارند و وقتي از همه يا بخشي از اينها محروم بمانند تا ابد ساکت نخواهند ماند».
حسين هم اينک در آمريکا به سر مي برد و در اين کشور قصد دارد به طور موقت يک سمت دانشگاهي را بر عهده بگيرد. وي اين هفته در گفتگويي در واشنگتن تاکيد کرد مسئله وي مسئله شخصي نيست. وي به نويسنده اين مقاله گفت سرکوب وي بخشي از سرکوب گسترده تر فعالان حقوق بشر ، وکلا و اصلاح طلبان در عربستان است. وي از زمان محکوم شدن قحطاني و حمد در ماه مارس معتقد است که رژيم سعودي در برابر فعالان حقوق بشر و تظاهر کنندگان سني موضع تهاجمي گرفته است. 
فعالان و وکلايي مانند فوزان الحربي و عبدالکريم الخضر در معرض آزار و اذيت و بازجويي قرار گرفته اند و نيروهاي امنيتي صدها نفر از تظاهر کنندگان را بازداشت کرده اند و بسياري از آنها را هفته ها بدون دسترسي به وکيل نگه داشته اند. ظاهرا دولت عربستان مصمم است امکان رصد و کنترل رسانه هاي اجتماعي ، به ويژه توييتر را نيز بررسي کند. 
در نتيجه ، از شدت و تحرک تظاهرات اندکي کاسته شده است. رژيم عربستان ظاهرا از واکنش محدود  جامعه جهاني و مردم عادي اين کشور به موج دستگيري ها جسورتر شده است.حسين گفت بازداشت قحطاني و حمد آن گونه که دستگيري مسلم البارک ، سياستمدار مخالف دولت کويت در اين کشور موجب بسيج گسترده مخالفان شد ، در عربستان واکنش هاي گسترده اي در پي نداشت. محکوميت اين دو فعال سعودي به حبس نيز توجه رسانه هاي بين المللي را چندان به خود جلب نکرد.
اما حسين ، مثل بسياري از اصلاح طلبان سعودي ، معتقد است رژيم بيهودي مي پندارد که مي تواند همه چيز را تحت کنترل بگيرد. حتي اگر انقلاب در افق نزديک نمايان نباشد ، اين انديشه خطرناکي است که تصور شود عربستان سعودي هميشه «قلمرو عاري از شگفتي» باقي خواهد ماند. خشمي که اينک در توييتر خودنمايي مي کند بيانگر سرخوردگي بسيار واقعي بخش هاي مختلف جامعه سعودي است که مجاري رسمي چنداني براي بيان نگراني ها و مسائل خود پيدا نمي کنند. ضعف جامعه مدني ممکن است امتيازي براي رژيم تلقي شود -- اما اين ضعف ممکن است کار را براي حفظ يک جنبش منضبط ، و غيرخشونت آميز اعتراضي در مراحل آينده و اجتناب ناپذير نارضايتي هاي عمومي دشوارتر خواهد کرد. 








برچسب ها: بین الملل ، عربستان ، حقوق ، بشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.