سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکان و نوجوانان یزدی بافت و آثار تاریخی را نقاشی کردند

به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی بازدید عموم از موزه‌ها و کلیه اماکن فرهنگی - تاریخی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد 25 لغایت 31 اردیبهشت ماه رایگان است.

 

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه یزد، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: موزه‌ها از شریان‌های حیاتی حفظ تاریخ و تمدن ملی و نشانگر هویت و شناسنامه هر قوم و ملتی هستند و فرهنگ و تمدن هر جامعه در آنها متبلور می‌شود.

"سامان کارگر" افزود: رونق موزه‌ها حفاظت بیشتر از میراث فرهنگی است که از نسل‌های پیشین به ما رسیده و حاصل کار و اندیشه همه مردمانی است که در طول تاریخ این سرزمین زیسته‌اند.

کارگر، هدف از انجام این مهم را آشنایی هرچه بیشتر هم استانی‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان با دانسته‌ها و داشته‌های تاریخی و فرهنگی این خطه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در استان یزد 17 موزه فعال وجود دارد که 10 موزه تخصصی و بقیه موزه‌های مردم شناسی هستند.

وی از موزه‌های تخصصی استان به موزه آئینه و روشنایی، سکه و مردم شناسی حیدرزاده، موزه آب، موزه موقوفه اسناد و نسخ خطی میرزا محمد کاظمینی، موزه علوم و موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی در یزد و موزه زیلو و پلاس، موزه سفال و سرامیک، و موزه پست در میبد و موزه مفاخر ارکان اشاره کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر موزه‌های تخصصی در استان در شهرستانهای ابرکوه، مهریز، اردکان و میبد، موزه‌های مردم شناسی نیز وجود دارد که به نوعی جلوه‌هایی از زندگی مردم را در گذشته‌های دور به تصویر می‌کشند.

کودکان و نوجوانان یزدی بافت و آثار تاریخی را نقاشی کردند

در راستای هفته میراث فرهنگی کودکان و نوجوانان یزدی بر سر ترسیم بافت تاریخی و بناهای شاخص استان به صورت نقاش طولی به رقابت پرداختند.

این رقابت که در مسجد جامع یزد برگزار شد کودکان و نوجوانان بناهای تاریخی را به تصویر کشیدند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: همزمان با شروع هفته میراث فرهنگی و بمنظور آشنایی نسل آینده به ویژه کودک و نوجوانان با بناهای تاریخی و میراث گذشتگان و ترغیب در حفظ پاسداشت آن این مسابقه برگزارشد.

سامان کارگر گفت: این مسابقه علاوه بر شور و شعف در کودکان و حس رقابت و بالندگی در آنان نظر به اینکه در راستای توسعه فرهنگ شناسایی و حفظ مواریث فرهنگی بین آینده سازان ایران اسلامی اجرایی گردیده، موجب خرسندی گردشگران و بازدید کنندگان این بنای تاریخی قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: آثار نقاشی شده بیشتر نمادی از مساجد تاریخی یزد، ابنیه و تزئینات کاشی کاری بود که در پایان به بهترین اثار منتخب جوایزی اهدا شد.

دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی یزد در کاخ موزه سعدآباد به نمایش گذاشته شد

همزمان با روزبزرگداشت فردوسی و آغاز هفته میراث فرهنگی نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی در کاخ موزه سعدآباد برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: با توجه به شعار اولین روز هفته میراث فرهنگی "میراث معنوی، عامل پیوند اقوام و ملل" مراسم فرهنگی از شاهنامه خوانی، موسیقی سنتی و... در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه سعدآباد برگزار گردید، که استان یزد با برپایی سه غرفه، دستاوردهای فرهنگی خود را نشان داد.

بهرام رضایی با بیان اینکه شب‌های فرهنگی به مدت یک هفته برگزار می شود و هر استان با اجرای مراسم‌های آیینی، به معرفی آداب و رسوم محلی و بومی خود می‌پردازد، گفت: استان یزد علاوه بر ارایه عملکرد حوزه میراث فرهنگی استان، به معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، سوغات و غذای محلی خود می پردازد.

تابلوهای نقاشی بافت تاریخی یزد در موزه قصر آیینه به نمایش گذاشته شد

به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به منظور آشنایی نسل جوان به ویژه نوجوانان با میراث گذشتگان خود نمایشگاه تابلوهای نقاشی و اسکیس هایی از بافت تاریخی یزد در موزه قصر آیینه افتتاح شد.

در این نمایشگاه که به مدت یک هفنه در موزه قصر آیینه دایر می باشد، علاوه بر تابلوهای نقاشی از بناهای شاخص استان یزد اثر استاد لاری پور می توان به اسکیس هایی از بافت تاریخی که توسط سید مجید ابریشمی ترسیم شده، مشاهده کرد.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه از 9 تا 21 به آدرس یزد، خیابان کاشانی روبروی پارک هفتم تیر، موزه آیینه و روشنایی مراجعه نمایند. /ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.