سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجازات عهدشکني با خداوند چیست؟

معنايي که ما از امانت‌داري مي‌فهميم در همين اندازه است که کسي مال، فرزند يا ناموسش را به عنوان امانت به کسي بسپارد، اما به تدريج اصطلاح امانت در مفاهيم ديني گسترش يافت. ‌

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ معنايي که ما از امانت‌داري مي‌فهميم در همين اندازه است که کسي مال، فرزند يا ناموسش را به عنوان امانت به کسي بسپارد، اما به تدريج اصطلاح امانت در مفاهيم ديني گسترش يافت؛  گونه‌اي از امانت همين قراردادهايي است که ما باهم مي‌بنديم: قرارداد معامله خريد و فروش، بيع و اجاره و انواع عقود شرعي که در معاملات مطرح مي‌شود. گفته‌اند: قراردادها در مفاهيم ديني باطن‌ها و مراتبي غير از آنچه عموم مردم مي‌فهمند، دارند. قرآن مي‌فرمايد: عهد فقط براي مردم نيست؛ بلکه شما با خدا هم عهد داريد. در کتاب‌هاي فقهي، کتابي با نام کتاب العهد داريم که در آن به عهد و نذر، اشاره مي‌شود.

 قرآن کريم روي عهدي که با خداوند بسته مي‌شود، بسيار حساس است. أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ يا وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ . اين همان ارزش عام انساني است که مخصوص اسلام نيست و همه انسان‌ها از هر نژاد، مذهب و از هر ديني آن را قبول دارند، اما عهدي بين خداوند و دينداران وجود دارد که از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است. اگر کساني که با خداوند عهدي مي‌بندند، تخلف کنند، خدا براي آنان مجازات معنوي‌اي قائل شده است که از هر کتک و شلاقي سخت‌تر است و به بياني، از آن چوب‌هاي خداست که صدا ندارد!

قرآن مي‌فرمايد: عده‌اي از شما، با خدا عهد بستيد که اگر خدا به ما ثروتي بدهد، مقداري از آن را انفاق خواهيم کرد، اما وقتي خدا اين ثروت را به شما داد، عهد خدا را فراموش کرديد. ولي براي اين کار کسي شما را زنداني نکرد، اما اندک‌اندک ايمانتان رو به ضعف رفت و جاي آن را نفاق گرفت، به‌گونه‌اي که ديروز مؤمن بوديد و امروز منافق شديد. مجازات عهد شکستن با خداوند بسيار سخت است: فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُواْ اللّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ؛ نتيجه عهدشکني با خداوند، پيدايش نفاق است. پس، بدانيد بايد به عهدي که با خدا مي‌بنديد، پايبند باشيد؛ چراکه در غير اين صورت، به نفاق مبتلا مي‌شويد و ايمان‌تان را از دست خواهيد داد. اما عهد و پيماني نيز خداوند با بندگانش دارد: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ4؛ آيا با شما عهد نکردم؟ يعني آيا به شما سفارش و توصيه نکردم که بر سر دو راهيِ بندگي خدا يا بندگي شيطان، راه مستقيم زندگي و مايه سعادت شما فقط بندگي خداوند است؟ اين همان عهدي است که خداوند با شما دارد. وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ5؛ شيطان همان کسي است که بسياري از شما را گمراه کرد، آيا نبايد پند بگيريد و عقل داشته باشيد. بنابراين، اين عهدي است که خداوند با شما داشته است، يعني حرف شيطان را گوش نکنيد و به عهد خدا ملتزم باشيد و او را اطاعت کنيد. از اين‌رو، منظور از عهد، فقط آن قراردادهايي که مردم با يکديگر مي‌بندند نيست؛ بلکه اسلام معاني لطيف‌تر و دقيق‌تري هم برايش مطرح مي‌کند و آن تعبير امانت است./ز
برچسب ها: امانت ، مجازات ، مال ، عهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
..
۱۵:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام و خسته نباشید ببخشید
شکستن عهد با خدا چیست؟
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام و خسته نباشید ببخشید من با خدا عهد بستم که یه کاری را دیگه انجام ندهم الان این کار را انجام دادم کفاره شکستن عهد با خدا چیست؟
مهدی
۱۹:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
ای کاش سوره و شماره ایه هارو میزاشتین
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
توبدکردی
ال
۰۹:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام ببخشید من یه سوال داشتم
من پارسال عهد کردم باخدا که تا موقعی که دیپلم بگیرم موهامو بیرون نذارم و الان پشیمونم چیکار باید کنم
سلام
۰۹:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام و تشکر فراوان از مطلب خوبتون.خدا قوت