سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

320 بناي تاريخي آذربايجان شرقي در 5 سال گذشته مرمت شده است

مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: بيش از 320 بناي تاريخي آذربایجان شرقی در طول پنج سال گذشته مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی در مراسم افتتاحيه دومين همايش تحليل هاي علمي در باستان سنجي و مرمت ميراث فرهنگي افزود: در طول پنج سال اخير، اين اداره كل با همياري متخصصان توانسته با يافته ها و دانسته هاي خوب جايگاه خود را در مرمت و نگهداري آثار تاريخي تثبيت كند.

وي با اشاره به راه اندازي رشته باستان سنجي در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه هنر اسلامي تبريز براي اولين بار در کشور ، اظهار داشت: متاسفانه آنچه در دانشگاه ها در حوزه مرمت تدريس مي شود به تنهايي جوابگوي نيازهاي علمي و عملي روز اين كار نيست.

محمدي با تاكيد بر اينكه باستان شناسي به تنهايي در مرمت آثار و كاوش ها نمي تواند جوابگو باشد، تاسيس رشته باستان سنجي را حلقه مفقوده اين پروسه علمي مرمت دانست كه مي تواند بسياري از مشكلات ميراث فرهنگي كشور در حوزه مرمت را برطرف كند.

اين مقام مسئول با بيان اينكه اين رشته با توجه به وجود امكانات، متخصصان و توانمندي هاي استان و كشور بايد بسيار زودتر راه اندازي مي شد، تصريح كرد: لزوم شناخت مصالح اوليه به كار رفته در آثار تاريخي و سازگاري آن با مواد مورد استفاده در مرمت اهميت وجود تخصص و علم باستان سنجي را نشان مي دهد.

محمدي راه اندازي اين رشته ، تربيت و به كارگيري متخصصاني در دستگاه هاي متولي را در پيشگيري از خطاهاي احتمالي در مرمت آثار تاريخي بسيار موثر ارزيابي كرد و گفت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تفاهم نامه هايي از چند سال اخير با دانشگاه هنر اسلامي تبريز به ويژه در زمينه مرمت آثار تاريخي دارد كه بسياري از خلاء هاي علمي و تخصصي مرمت را در استان پر كرده است.

وي همچنين پيشرفت هاي علمي كشور در طول هشت سال اخير را بي سابقه و بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: آذربايجان شرقي با توجه به وجود آثار تاريخي پر شمار و تپه ها، قلعه ها و محوطه هاي تاريخي پر تعدادش توانسته طي پنج سال اخير در حوزه مرمت و كاوش هاي باستان شناسي بسيار خوب عمل كرده و اعتبارات قابل توجهي براي پژوهش در اين حوزه ها اختصاص دهد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همچنين از اتخاذ تصميماتي مبني بر برگزاري همايش باستان شناسي با محوريت منطقه تاريخي خداآفرين در تابستان امسال خبر داد و گفت: خداآفرين منطقه اي با ظرفيت هاي تاريخي و مطالعاتي بسياري است كه طي چند سال اخير يافته هاي بسيار خوب و فعاليت هاي تخصصي ويژه اي در آن داشته ايم.

محمدي همچنين با اشاره به لزوم بهره گيري از دستاوردهاي همايش هاي تخصصي اين چنيني اظهار اميدواري كرد: اساتيد و متخصصان لازم است تجربيات و دانش هاي خود را از طريق چنين همايش هايي به دانشجويان و جوانان انتقال دهند زيرا تجربه انقلاب اسلامي در زمينه هاي علمي نشان داده هرگاه فرصتي به جوانان ايران اسلامي داده شده توانسته اند به خوبي خود و توانمندي هايشان را نشان دهند.

وي همچنين با اشاره به آغاز هفته ميراث فرهنگي، برگزاري دومين همايش تحليل هاي علمي در باستان سنجي و مرمت ميراث فرهنگي را آغازگر برنامه هاي آذربايجان شرقي در بزرگداشت اين هفته خواند و يادآور شد: برنامه هاي متعددي براي اين هفته در نظر گرفته شده است.

يادآور مي شود، دومين همايش تحليل هاي علمي در باستان سنجي و مرمت ميراث فرهنگي توسط دانشگاه هنر اسلامي تبريز و با مشاركت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با برپايي نشست ها و كارگاه هاي آموزشي توسط برجسته ترين اساتيد و متخصصان كشور در حوزه مرمت و باستان شناسي و باستان سنجي در تالار بعثت اين دانشگاه برگزار شد. /س

برچسب ها: بنای ، تاریخی ، مرمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.