سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ياسوج/

خطر زیست محیطی در کمین رود بشار کهگیلویه و بویر احمد

رودخانه بشار تأمین کننده آب شرب، کشاورزی، احشام، طیور و سبزی‌کاری و باغات است و عدم رسیدگی به موضوع ورود فاضلاب و انواع پساب‌های خانگی می‌تواند یک خطر زیست محیطی را در حوزه انسانی و هم در حوزه طبیعی به وجود آورد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران  موضوع ورود فاضلاب و انواع پساب‌های خانگی به رودخانه بزرگ و پرآب بشار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که از سوی این خبرگزاری منعکس شد یک بار دیگر به فراموشی سپرده شد تا جایی که دیگر نه خبری از این مشکل در رسانه‌ها مخابره می‌شود و نه مسئولی اقدامی در این خصوص انجام داده است.

اگرچه موضوع ورود فاضلاب به رودخانه بشار به استاندار کهگیلویه و بویراحمد اطلاع داده شد ولی آن‌گونه که وی می‌گوید، تیمی از کارشناسان حوزه سلامت از این رودخانه بازدید کردند و گزارش دادند که هیچ فاضلابی به رودخانه بشار نمی‌ریزد؛ هر چند اظهارنظر این کارشناسان به حدی دور از واقعیت است که تقریبا" موضوع ریختن فاضلاب به رود بشار برای همه محرز است و تنها در نوع این فاضلاب‌ها و بودجه لازم برای تحت پوشش قرار دادن همه نقاط شهر یاسوج به شبکه فاضلاب حرف و حدیث‌هایی است.

* ریختن فاضلاب به رودخانه بشار تحت‌تأثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد

خبرنگار باشگاه که پیشتر این موضوع را پیگیری کرده و عکس‌هایی را نیز برای هوشیاری مسئولان منتشر کرده، بار دیگر این موضوع را دنبال کرده تا بلکه در این روزها که همه گوش‌ها از انتخابات و بحث‌های سیاسی می‌شنوند و همه زبان‌ها در این باره حرف می‌زنند، یک خطر زیست محیطی هشدار داده شود تا بلکه رسیدگی به این موضوع در دستور کار مقامات ارشد این استان قرار گیرد.

کمتر کسی شک دارد که اقدام استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ساماندهی رودخانه بشار و جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه از بستر این رود اقدام ارزشمند و نفسی تازه برای رود بشار بوده است ولی همان‌گونه که خود آقای صابری تأکید می‌کند عملیات ساماندهی رودخانه بشار تنها 20 درصد انجام شده و کارهای دیگری باقی مانده که به تدریج انجام می‌گیرد؛ بدون شک نجات این رود ارزشمند از چنبره فاضلاب‌ها و پساب‌های خانگی و بیمارستانی مهم‌ترین اقدام لازم استاندار در گام‌های بعدی ساماندهی بشار است.

جابجایی و تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه اگر چه مخالفت‌ها و موافقت‌هایی را از سوی چند تن از متضررین، کارخانه‌داران و تعدادی هم از مدیران قرار گرفته ولی این اقدام استاندار کهگیلویه و بویراحمد با استقبال نسبی مردم مواجه شد و افکار عمومی به کمک رسانه‌ها پشت سر عملیات نجات رودخانه بشار قرار گرفته است.

*رسیدگی به موضوع ورود فاضلاب‌ها به رود بشار مطالبه عمومی مردم است

حسن وکیلی، رئیس سندیکای پیمانکاران در این رابطه به خبرنگار باشگاه گفت: بدون شک رسیدگی به وضعیت ورود فاضلاب‌ها به رودخانه بشار مطالبه و خواست مردم است و افکار عمومی منتظر اقدام انقلابی دیگری از سوی مقام ارشد این استان هستند.

وی که خود از فعالان حوزه رسانه است، گزارش کارشناسان سلامت را مبنی بر عدم ورود فاضلاب به رودخانه بشار را غیر واقعی خواند و از استاندار خواست تا به اتفاق خبرنگاران و کارشناسان سلامت از این رودخانه بازدید کنند.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه  با اذعان به تهدید جدی سلامت شهروندان با ریختن فاضلاب خانگی و بیمارستانی شهر یاسوج به رودخانه این شهر گفت: بارها این موضوع را تذکر دادیم و این دانشگاه همواره موضوع ریختن فاضلاب شهری، بیمارستانی و لجن‌کش‌ها به رودخانه و خطرات ناشی از آن را مطرح کرده و تاکنون چندین مصوبه نیز در همین زمینه در شورای سلامت تصویب شده ولی به دلایل مختلف اجرایی نشدند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: شهر یاسوج بعد از پل بشار که منطقه‌ای وسیع را در بر می‌گیرد، فاقد فاضلاب است و در این قسمت هیچ تصمیمی برای فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) و فاضلاب شهری این قسمت اتخاذ نشده و در حال حاضر راه ورود فاضلاب قسمت‌های پشت پل بشار (اکبرآباد و مناطق متصل به آن) به رودخانه باز است، به طوری که مستقیم یا غیر مستقیم این فاضلاب وارد رود بشار می‌شود.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز پوشش همه نقاط شهر یاسوج و اطراف آن را مستلزم در نظر گرفتن اعتبارات لازم دانست و گفت:‌ برخی مشکلات فنی و  امکان عبور خط انتقال فاضلاب از رودخانه موجب مشکلاتی در هدایت فاضلاب بخش‌هایی از شهر یاسوج (اکبرآباد و مناطق بعد از پل بشار) شده است.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای برنامه‌ریزی بعد از طرح این موضوع به گزارش کارشناسان سلامت استناد کرد و گفت:‌ فاضلاب به آن معنایی که گفته می‌شود به رودخانه بشار ریخته نمی‌شود ولی ممکن است پساب‌های ناشی از شست و شوهای خانگی به این رود وارد شود که باید جلوی این را نیز گرفت.

وی با بیان اینکه ساماندهی رودخانه بشار پرونده‌ای مفتوح است، قول داد که این موضوع را پیگیری کند.

نتیجه‌گیری

در حالی که برخی استان‌های کشور حتی آب شیرین برای تأمین آب شرب شهروندان خود ندارند، کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع فراوان آب‌های شیرین است که یا بدون استفاده از این استان خارج می‌شوند و یا به دست انسان‌های ناآگاه و با سهل‌انگاری‌ها و کوچک انگاری‌های مدیران و مسئولان، گل می‌شوند و آلوده؛ بسیار ضروری است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از مدیران دلسوز و کاری این موضوع را رسیدگی کند زیرا رودخانه بشار تأمین کننده آب شرب، کشاورزی، احشام، طیور و سبزی‌کاری و باغات است و عدم رسیدگی به این موضوع می‌تواند یک خطر زیست محیطی را در حوزه انسانی و هم در حوزه طبیعی به وجود آورد./ج1





برچسب ها: یاسوج ، کمین ، رودخانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.