سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محاصره غزه عامل ایجادبحران آب دراین منطقه

محاصره اسرائیلی غزه، سبب بروز کابوس بحران آب برای مردم غزه شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ; اسرائیل از سال 2007 به محاصره غزه مبادرت کرده است. یکی از مشکلات فلسطینی های ساکن غزه که با محاصره این منطقه شدیدتر شده ، مشکل تامین آب آشامیدنی سالم است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری غزه که به صورت در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا سال دو هزار و بیست پانصد هزار نفر بیشتراز حل کنونی شود، با بحران جدی تامین آب مواجه است. 

اگر روند کنونی استفاده از منابع آب غزه ادامه پیدا کند، تا سال دو هزار و بیست، اصلی ترین منابع آب غزه یعنی سفره های زیرزمینی عملا از بین خواهد رفت. در مناطق دیگر جهان، آب آشامیدنی برای توسعه ضروری است اما درباره غزه ، این مایع حیاتی برای زنده ماندن مردم ضروری است. کیفیت آب آشامیدنی غزه در کنار در دسترس بودن آن به مشکلی جدی تبدیل شده است. 

ساکنان غزه می گویند آب این منطقه بو می دهد و مواد شیمیایی دارد. آنها می گویند این آب خطرناک است و درنتیجه مجبورند به خرید آب مبادرت کنند. آنها این مسئله را ناشی از محاصره اسرائیلی غزه می دانند. نود و پنج درصد آب موجود در غزه آلوده است و برای مصرف انسانی مناسب نیست. میزان کلر موجود در آب غزه بین یک هزار تا یکهزار و چهارصد میلیگرم در هر لیتر است حال آنکه متوسط سطح استاندارد بین المللی دویست و پنجاه میلیگرم در هر لیتر است. شیرین کردن آب برای مردم غزه نیز بسیار دشوار است.

در آب غزه مقادیر زیادی نیترات نیز وجود دارد که ناشی از فقدان شبکه فاضلاب و زهکشی مناسب و درنتیجه ورود آلاینده های مختلف به سفره های آب زیرزمینی است. میزان نیترات موجود در آب غزه چهار برابر سطح استاندارد بین المللی یعنی پنجاه میلیگرم در هر لیتر است که سازمان جهانی بهداشت مشخص کرده است. پزشکان غزه می گویند آلودگی آب در این منطقه سبب افزایش میزان ابتلا به سرطان شده است. 

تولد نوزادان با مشکلات مادرزادی نشانه ای دال بر جدی بودن این مشکل است. کارشناسان می گویند باید شبکه آبرسانی غزه احیاء شود و باید با کاهش وابستگی به آب باران ، مراکز شیرین سازی آب دریا در غزه گسترش پیدا کند. تنها با این کار می توان مشکل غزه را در بلندمدت حل کرد. کارشناسان بر بهبود شبکه فاضلاب غزه نیز برای حل این مشکل تاکید دارند. البته باتوجه به محاصره اسرائیلی غزه این کار بسیار دشوار است زیرا اسرائیل اجازه ورود تجهیزات برای بازسازی و احیای شبکه فاضلاب و زیرساختهای غزه را نمی دهد.

 فلسطینی ها نمی توانند تجهیزات لازم را وارد غزه کنند. اگر همین وضع ادامه پیداکند دیگر تا سال 2017 موضوع کیفیت آب غزه موضوعیت نخواهد داشت زیرا مشکل جدی تر یعنی نبود منابع آب غزه مطرح خواهد بود. البته باتوجه به فقدان عزم سیاسی اسرائیل برای رفع محاصره غزه، تغییر این وضع بعید به نظر می رسد.

برچسب ها: محاصره ، غزه ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.