سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رصد کهکشان هاي شکل دهنده ستاره با تلسکوپ آتاكاما

تلسکوپ هايي که تاکنون ساخته و مورد استفاده قرار ميگرفت به دليل تصاوير تيره اي که به ثبت مي رساند نمي توانست کهکشان هاي شکل دهنده ستاره ها را شناسايي کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛مطالعه بر روي کهکشان هاي قديمي و باستاني جهت درک دانشمندان از توليد و روند تکامل ستاره ها اهميت بسزايي دارد اما به دليل اينکه چنين کهکشان هايي غبار فراواني در اطراف خود دارند رصد دقيق آن ها با تلسکوپ هاي نور مرئي بسيار دشوار است.

ستاره شناسان توانستند تلسکوپ جديدي با نام آتاكاما نود را در طول موج هاي طولاني تري در حدود يک ميلي متر شناسايي کنند و طراحي کرده و ساخت آن را به پايان رسانند.

اين تلسکوپ تا حد بسيار زيادي قدرتمند تر از ساير ابزارهاي مشابه خود مي باشد که مي‌تواند ظرف چند ساعت با استفاده از کمتر از يک چهارم ظرفيت کامل خود موفق به دو برابر کردن تعداد مشاهدات تائييد شده از اين نوع شود.

اين تلسکوپ در گذشته به منظور مشاهده کهکشان هاي همسان که شکل دهنده ستاره ها هستند مورد استفاده قرار مي گرفت که بر روي بدنه خود آنتن منفرد ديشي شکلي با قطر 12 متر تعبيه شده بود اما به دليل تيره بودن تصاويري که اين دستگاه تهيه مي کرد رصد و تشخيص دقيق کهکشان ها بسيار دشوار بود.

در تلسکوپ جديد ALMA از ديش هاي چند گانه که در فاصله هاي وسيع قرار گرفته است استفاده شده است و سيگنال ها را با هدف خلق تصاويري که بيش از 200 برابر دقيق تر از تصاوير قديمي هستند ترکيب مي کند./ع2

برچسب ها: تلسکوپ ، ستاره ، موج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.