سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان امضای دستی با ورود کارت هوشمند ملی

کارت هوشمند ملی به صورت اینترنتی برای اهالی استان قم صادر می شود اما در آینده امکان دریافت این کارت برای همه افراد بالای 15 سال در دفاتر پیشخوان دفاتر ثبت احوال میسر می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران این کارت برای بسیاری از کارهای اداری شهروندان مانند گرفتن گذرنامه و گواهینامه رانندگی، عملیات بانکی و عملیات ثبتی لازم است.

روی این کارت شماره ملی، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد به تاریخ هجری خورشیدی و شماره کد پستی 10 رقمی، تاریخ اعتبار کارت وجود دارد.

کاربرد اصلی این کارت، تصدیق هویت فرد است در کارت های سنتی ، به کمک عکس صاحب کارت که روی آن چسبانده شده و یک مهر مخصوص خورده، عمل تصدیق هویت انجام می شد.

اما در کارت هوشمند ملی تصدیق هویت تنها به عکس مربوط نمی شود اطلاعات بیومتریکی ( اثر انگشت) صاحب کارت نیز می تواند بر روی کارت قرار گیرد.

از همه مهم تر این که اطلاعات بیومتریکی به صورت الکترونیکی قابل بررسی است به این معنی که در یک مرکز بهره برداری که به  حسگر اثر انگشت مجهز است صاحب کارت با قرار دادن کارت خود در کارتخوان، انگشت خود را روی حسگر قرار داده و سپس سیستم آن را بررسی و در صورت یکسان بودن امکان ادامه عملیات وجود دارد به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می رسد.

کارت ملی تا پایان سال 92 تمدید شده و البته اگر کارت هوشمند ملی تا پایان امسال برای آحاد جامعه چاپ نشود کارت ملی تا پایان سال 94 همچنان تمدید خواهد شد.

البته این کارت برای افراد ساکن استان قم به صورت آزمایشی صادر خواهد شد همچنین برای مجریان انتخابات حدود 1200 کارت هوشمند صادر شده تا بتوانند از امضای الکترونیک آن استفاده کنند.

گزارش از : الهه طائمه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.