سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان مرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند از وجود 15هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات خبرداد و گفت: پشم این نژاد، با توجه به ظرافت، بلندی، سفیدی و یکدست بودن تارهای آن از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، رحیم زاده گفت: شهرستان مرند دارای 250هزار راس گوسفند و بره بوده که بیش از 80 هزار راس آن در بخش یامچی و همچنین 15 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات پرورش داده می شود، درهردوره برداشت، بیش از 484 تن پشم گوسفند تولید می نماید.

وی با تاکید اینکه گوسفند نژاد ماکویی به جهت راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید مرغوبتر از دیگر نژادهای بومی می باشد افزود: این نژاد از لحاظ اقتصادی نیز دارای ارزش افزوده بالاتری بوده و برنامه ریزیهای لازم جهت گسترش پرورش آن در این شهرستان تداوم داشته و با توجه به کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند با مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب، پرورش گوسفند نژاد ماکویی را توجیه پذیر می نماید.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اینکه پشم این نوع نژاد را به تمامی طیف های رنگی می توان رنگرزی و رنگ آمیزی کرد، گفت: مقدار تولید پشم این نوع نژاد برای قوچ از 5/2 تا 3 کیلوگرم بوده وجهت رنگرزی و بافت فرشهای ایرانی بهترین گزینه محسوب می شود.

رحیم زاده، افزود: این نژاد درحال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می شود واین مدیریت از سال 68 به بعد، طرح‌هایی جهت اصلاح نژادی درچهار گله با مشارکت بهره برداران اجرا نموده که بهترین نژاد پرورش داده شده نژاد ماکویی بوده است. میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهارتا پنج ساله، تا 120 کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 65 کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفا جهت پروار بندی پرورش می یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان 60 تا 70 کیلوگرم می‌رسد. وی همچنین از آمادگی این مدیریت برای برگزاری دوره های آموزشی- ترویجی برای دامداران علاقمند به پرورش گوسفند نژاد ماکویی در این شهرستان خبرداده و گفت: این مدیریت می تواند برای خالص سازی گله ها، با برگزاری دوره های ترویجی و ارائه آموزشهای لازم، همکاری خود با بهره برداران را توسعه دهد./س

برچسب ها: برداشت ، پشم ، قوچ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.