سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میزان رضایت مردم از حوزه سلامت از زبان وزیر بهداشت؛

در سه دهه گذشته رضایت مردم از حوزه سلامت بیشتر بود

به گفته وزیر بهداشت با وجود اینکه در سالیان گذشته کشور با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجه بود ولی میزان رضایت مردم بیشتر بود و این موضوع به این دلیل است که تحمل کردن کمبود از تبعیض در جامعه ما بیشتر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز صبح در مراسم تقدير از دانشگاه هاي علوم پزشكي برتر در حوزه تحقيقات و فناوري در دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: نقشه جامع علمی کشور به دلیل مطالبات مقام ولایت تکلیف شرعی و به دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تکلیف قانونی است.

وی با بیان اینکه خرد جمعی اندیشمندان کشور در این نقشه وجود دارد گفت: فعالیت وزارت بهداشت به عنوان پیشتاز این نقشه غیر قابل انکار است.

وی افزود: در کشور 2500 موسسه علمی داریم که از این میزان تنها 50 موسسه ( 2 درصد) مربوط به وزارت بهداشت است ولی ظاهرا 27 درصد تولید علم کشور از این 50 موسسه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: البته 17 درصد این تولید علم مربوط به سال آخر است ( سال 91)  از این رو باید مواظب باشیم که این منحنی تغییر نکند.

طریقت منفرد در خصوص تحقیقات علمي اظهار داشت: این تحقیقات علمی باید کاربردی شده  و نتیجه آن رفع نیازهای کشور شود.

وی ادامه داد: در خصوص دارو و تجهیزات که در تحریم به سر می بریم مسئولین کشوری هیچ گونه حق عقب نشینی در استقلال کشور را ندارند.

وی عنوان کرد: در واقع حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه هرچه سریعتر این تحقیقات و پژوهش ها تبدیل به محصول و در جهت رفع نیازهای کشور شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سرعت در تبدیل این تحقیقات به محصول قسمت پر لیوان است پس بنابراین باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه فراهم شود.

وی در ادامه به قسمت خالی لیوان علم کشور اشاره کرد و افزود: آیا هدف از این پیشرفتها صرفا این است که در صحنه بین‌المللی جایگاهی کسب کنیم؟ یا شهد این پیشرفت علمی را به کام مردم بچشانیم.

وی اضافه کرد: باید این قسمت کار جدی تر گرفته شود و دنبال این باشیم که تحقیق و بررسی کنیم که چگونه می شود هرچه سریعتر به این مسائل دست یابیم.

 تکلیف تربیت نیروی انسانی باید مشخص شود

طریقت منفرد با بیان این مطلب گفت: می خواهیم به اندازه نیاز کشور نیروی دانشگاهی و عالم تربیت کنیم در کشورهای پیشرفته تنها 30 درصد جوانان مسیر دانشگاه را طی می کنند و 70 درصد مابقی به دنبال کسب آموزشهایی هستند که بتوانند نیازهای کشور را برطرف سازند.

وی افزود: هم اکنون تمام افراد به دنبال تاسیس دانشکده و دانشگاه در مناطق خود هستند تا از این طریق تعداد دانشگاهی ها در کشور افزایش یابد ولی در این میان باید به این مسئله توجه کرد که چه میزان از ظرفیت کشور درست استفاده شده است.

وی در خصوص اعتبارات دانشگاه ها عنوان کرد: در دانشگاه های دولتی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی فراوانی داریم ولی در این میان با کمبود اعتبارات مواجه هستیم اما این مسئله در دانشگاه های غیر دولتی عکس است یعنی در این نوع دانشگاه ها اعتبارات نامحدود است ولی امکانات فضایی به اندازه کافی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بنابراین بحثی که در این میان به وجود می آید این است که چرا نباید دانشگاه های دولتی اعتبار مورد نیازشان را نداشته باشند و به همین دلیل نتوانند از ظرفیت‌هایشان استفاده کنند.

 در سه دهه گذشته رضایت مردم از حوزه سلامت بیشتر از زمان حال بود

طریقت منفرد تصریح کرد: زمانی که ما پیشرفت های زیادی را در زمینه های علمی کسب می کنیم مردم انتظار دارند تا ثمره این پیشرفتها را در زندگی خود ببینند.

وی افزود: زمانی در اکثر شهرهای ما امکانات بهداشتی درمانی محدود بود و همچنین ما از نظر نیروی انسانی کاملا به خارج وابسته بودیم ولی مردم رضایت بیشتری را در آن دوره از حوزه سلامت داشتند.

وی ادامه داد: هم اکنون ما با استفاده از بیت‌المال در نقاط مختلف کشور مراکز بهداشتی درمانی بسیاری را تدوین کرده ایم ولی در این میان یا نیروی انسانی نداریم یا اینکه پزشکان ما توان برطرف ساختن نیاز واقعی مردم را ندارند.

طریقت با بیان اینکه برای انسان کمبود قابل تحمل تر از تبعیض است گفت: این مسئله به خصوص در جامعه ما که هدفش اجرای عدالت است محسوس به نظر می آید.

وی افزود: عدم وجود جایگاه طب عمومی و مراقبت های اولیه در کشور سبب شده است پایه خدمات بهداشتی درمانی مان رو به افول رود و این در حالی است که کشورهایی که دهها برابر ما سرانه سلامت دارند به این الویت های توجه بیشتری کنند که همین امر کمک شایانی به آنها در امر بهداشت و درمان کرده است.

 برای پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر اقدام خاصی انجام نشده است

طریقت منفرد با بیان اینکه دنیا در آینده ای نزدیک با سونامی بیماری های غیر واگیر درگیر می شود گفت: علی رغم تاکید مقام معظم رهبری ما با تغییر در سبک زندگیمان به خصوص در مسئله تغذیه در واقع هیچ اقدامی جهت پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر همچون دیابت در کشور نکرده ایم.

وی اضافه کرد: مسئله پیشگیری از بیماری های غیر واگیر واجب تر است یا ایجاد مراکز پیشرفته پیوند؟ این پارادوکس یعنی چه؟ ما در تولید، نگهداری و فراوری مواد غذایی چه کرده ایم؟

وی عنوان کرد: تولیدات کشاورزی ما غیر قابل کنترل است، به عنوان مثال آنها نمی دانند برای چه محصولی از چه سمی استفاده کنند.

 سال گذشته مردم 25 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت پرداخت کردند

وزیر بهداشت گفت: سال گذشته از 40 هزار میلیارد تومانی که در وزارت بهداشت خرج شد تنها 15 هزار میلیارد تومان توسط بیمه ها و 25 هزار میلیارد تومان توسط مردم پرداخت شد.

وی افزود: ما باید به عنوان نماینده مردم نگران حقوق مردم باشیم که در کنار این میزان پیشرفت با این مشکلات مواجه هستند.

وی در پایان با بیان اینکه محققین در دنیا با به کارگیری صنعت ها از تحقیقات استفاده های سرسام آور می کنند اظهار داشت: ولی این موضوع در کشور ما کاملا به عکس است به این منظور که در کشور ما محقق با گرفتاری های زیادی مواجه است ولی آن کسی که از تحقیق استفاده می کند از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار می باشد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.