سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

وجود بیش از 487 گونه جانوری در مازندران

بیش از 487 گونه جانوری شامل پرندگان،پستانداران،دوزیستان،آبزیان وخزندگاه در مازندران وجود دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرننگاران مازندران گفت:مازندران به دلیل قرار گرفتن میان رشته کوه های البرز و دریای خزر، زیستگاهی مناسب برای گونه های متعددی از جانوران،بویژه گونه های نادر و کمیاب استکه در قالب مناطق چهارگانه به صورت پناهگاه های حیات وحش و منلاطق حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست،نگهداری می شوند.

مقدسی با اشاره به اینکه مرال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد مازندران معرفی شده افزود:خرس قهوه ای،پلنگ،گوزن زرد ایرانی،قرقاول خزری،فک دریای خزر و شوکا از گونه های شاخص استان هستند.

وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله به صورت یک شبه جزیره به عنوان تالاب بین المللی میانکاله به یونسکو معرفی شده تصریح کرد:تالاب بین المللی میانکاله زمستان هرسال میزبان پرندگانی همچون غاز،پلیکان، فلامینگو،غو و انواع مرغابی است و در اواخر تابستان نیز صید ماهیان غضروفی یا خاویاری و استخوانی در این شبه جزیره آغاز می شود.

کارشناس محیط زیست مازندران با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش دشت ناز به منظور حفاظت و تکثیر گونه های در حال انقراض گوزن زرد ایرانی اختصاص یافته است،گفت: این پناهگاه به عنوان قدیمی ترین سایت تکثیر در اسارت است که سالانه تا 6 گوزن زرد در آن تولید می شود.

ربیعی با اشاره به نگهداری و پرورش مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده گفت:مرال با هدف پشتوانه سازی و افزایش تعداد در این پناهگاه نگهداری می شوند.

یکی ازمحیط بانان کیاسر هم،این منطقه را یکی از زستگاه های مهم و مورد علاقه قرقاول خزری برشمرد و گفت:قرقاول خزری بیشتر در گندم زارها،زمین های زراعی و حاشیه جاده ها مشاهده می شود.

محیط بان گلستانک نیز با بیان اینکه این منطقه پناهگاهی امن بررای جانورانی همچون بز کوهی،خرس قهوه ای و دیگر گونه ها است،گفت:خرس قهوه ای از گونه های شاخص مازندران به شمار می رود که در فصل بهار بوِیژه در صورت دارا بودن توله خرس، بسیار خطرناک است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران نیزبا بیان اینکه حیات وحش با پدیده شکار غیرمجاز مورد تهدید قرار می گیرد، گفت:شکار غیرمجاز در فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش دوبرابری داشته است.

آهنگری افزود:این شکارها شامل شکار غیرمجاز پرندگان،پستاندارارن،دوزیستان،خزندگان و صید غیرمجاز آبزیان بوده است.

کارشناس جانور شناسی،بروز عوامل زیان آور حاصل از فعالیت انسان در فرآیند تولید صنعتی و هدایت آن به محیت زیست را موجب آلودگی آب دانست و گفت:فعالیت های کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات،فاضلاب شهری و پساب های مراکز صنعتی و اقتصادی از دیگر عوامل آلوده کننده آب است که جانوران بویژه پرندگان مهاجر آبزی را آسیب پذیر و جمعیت آنان را با تلفات همراه می کند.

دکتر حسن زاده افزود:تخریب جنگل،استفاده بی رویه و غیر اصولی از معادن و کوهپایه ها، عملیات خاکبرداری به منظور راهسازی و دیگر فعالیت های عمرانی چند عامل بازدارنده در حفظ محیت زیست است.

جانوران مانند دیگر مخلوقات هستی،امانت خداوند در زمین هستند، باشد که با احترام به طبیعت خدادادی و تعامل با محیط زیست،در حفظ و حراست از گونه های جانوری کوشا باشیم./س

برچسب ها: گونه ، جانوری ، مازندران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.