سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا در نزدیکی مرز ایران و افغانستان پايگاه نظامي احداث کرد

پرس تي وي گزارش داد: آمریکا یک پایگاه نظامی افغانستان در نزدیکی مرز ایران احداث کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس‌تی‌وی، این پایگاه در منطقه‌ای موسوم به "چاهلنگ" در ولایت فراه در افغانستان احداث شده است. این محل ساخت و ساز، فقط سه کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد.

بر طبق اطلاعات به دست آمده توسط شبکه پرس تی‌وی، نیروهای امریکا در حال حاضر در حال احداث یک برج ارتباطی و حفر کانال در زیر زمین این پایگاه هستند.

"حامد کرزای"، در نهم ماه می گفت که امریکا از او خواسته است ۹ پایگاه نظامی در سراسر این کشور جنگ زده برای استقرار و نگهداری سربازان امریکایی داشته باشد. وی در ادامه افزود: «ما در مذاکرات با امریکا بسیار جدی و دقیق هستیم.»

با وجود این، در روز پنج‌شنبه، "جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید، اظهارات کرزی را رد کرد و گفت که واشنگتن به دنبال احداث پایگاه‌های دائمی در افغانستان نیست.

"ایمل فیضی"، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز بعد از آن این ادعای گارنی را رد کرد و گفت که واشنگتن حتی فهرست شهرهایی را که می‌خواهد در آن‌جا پایگاه بسازد، اعلام کرده است.

در دوم ماه می ۲۰۱۲، واشنگتن و کابل، یک توافقنامه امضا کردند که براساس آن نیروهای امریکایی اجازه می‌یافتند که ده سال بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند. پایان سال ۲۰۱۴، آخرین مهلت خروج همه سربازان رزمی خارجی از افغانستان است. پارلمان افغانستان، این توافقنامه را در ۲۶ می همان سال تصویب کرد.

کرزی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار تائید کرد که دولت باراک اوباما، خواستار احداث یک سیستم دائمی از پایگاه‌های نظامی امریکا در سراسر افغانستان شده است.

امریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ به عنوان بخشی از طرح واشنگتن برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند. این تهاجم، منجر به حذف طالبان از قدرت شد، اما با وجود حضور هزاران نیروی نظامی خارجی به رهبری امریکا در این کشور، ناامنی در افغانستان روز به روز در حال گسترش است. 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.