سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سخت گيري در روز امتحان ممنوع / اين شيوه جواب نمي دهد

كارشناسان مي گويند، سخت گيري بيش از حد در روزهاي امتحانات، عملكرد دانش آموزان را كاهش مي دهد و آنان را از رسيدن به اهداف خود ناكام مي گذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،هر چند رسيدگي بيش تر به فرزندان در روزهاي امتحانات، مي تواند ميزان موفقيت دانش آموزان را افزون كند اما به همان نسبت، سخت گيري مفرط مي تواند نتايج ضعيفي براي آنان ببار آورد.

به عقيده كارشناسان، از آنجا كه نتيجه امتحان دانش آموزان براي والدين و آموزش و پرورش مهم است از اين رو اولياي دانش آموزان با نزديك شدن به فصل امتحان حساس مي شوند و با صحبت كردن و سخت گيري هاي متعدد، زمينه فشار و اضطراب را براي آنان فراهم مي كنند، عوامل اجرايي مدرسه نيز در افزايش اضطراب امتحان بين دانش آموزان موثر هستند.

والدين و معلمان بايد در روزهاي امتحانات با دانش آموزان همكاري بيشتري داشته باشند، آنان را به درس خواندن تشويق و از سرزنش كردن فرزندان خود خودداري كنند، در پايان هر امتحان، دانش آموز را مورد بازخواست قرار ندهند.

والدين در روزهاي امتحانات از رسيدگي به امور فرزندان خود غافل نشوند و تا حد امكان از سپردن كارهاي حاشيه اي و غير مرتبط با درس، به آنان خودداري كنند.

در اين روزها به تغذيه و استراحت فرزندان خود بيش از پيش اهميت دهيد زيرا تغذيه و استراحت مناسب و كافي در موفقيت دانش آموزان در امتحانات موثر است.

دانش آموزان در شب امتحان بايد شام سبك و كم حجم بخورند و مصرف ميوه نيز به دليل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصيه مي شود.

مصرف غذاهاي شيرين، مواد داراي گلوكز، فسفر، غذاهاي دريايي، عسل، خرما و كشمش در اين ايام ضروري است از سوي ديگر دانش آموزان بايد در ايام امتحانات از مصرف تنقلاتي كه ارزش غذايي ندارد، خودداري كنند.خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگي مي شود و از اين رو دانش آموزان پيش از امتحان از خوردن آن پرهيز كنند. دانش آموزان مي توانند با رعايت رژيم غذايي خود در ايام امتحانات، موفقيت بيشتري كسب كنند.

در فصل امتحانات به ويژه پايان هر سال تحصيلي، دانش آموزاني كه با برنامه ريزي قبلي به مطالعه درس هاي خود پرداخته باشند دغدغه كمتري نسبت به ديگران دارند و مي توانند با سپري كردن روزهاي امتحان، نتيجه خوبي را براي خود رقم بزنند.

هر چند دانش آموزاني كه در طول سال تحصيلي، درس هاي خود را روزانه آماده مي كنند درصد موفقيت آنان بيش از دانش آموزاني است كه در شب امتحان به فكر آمادكردن مطالب درسي مي افتند اما اين دسته از دانش آموزان نبايد دلسرد شوند و بايد در فرصت باقي مانده به مطالعه درسي بپردازند.

يكي از عواملي كه در زمان امتحانات، باعث استرس و اضطراب دانش آموزان مي شود محل و شيوه برگزاري آزمون است، مكاني كه براي اين امر در نظر گرفته مي شود بايد داراي نور مناسب، صندلي هاي راحت و محيطي ساكت باشد تا دانش آموزان بتوانند با تمركز بهتري به پرسش ها پاسخ دهند.

عوامل اجرايي آزمون بايد علاوه بر فراهم كردن محيطي امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با دانش آموزان برخورد مناسبي نيز داشته باشند.

اضطراب امتحان بيشتر بين دانش آموزان دوره هاي راهنمايي و متوسطه به ويژه در امتحانات هماهنگ ديده مي شود و در دوره ابتدايي با اجراي طرح ارزشيابي توصيفي، اين مشكل در حال برطرف شدن است.

به باور كارشناسان، طرح ارزشيابي توصيفي يكي از راه هاي برطرف كردن اضطراب دانش آموزان است و معلمان بايد از شيوه اجراي اين طرح، اطلاعات كافي داشته باشند.

كارشناسان مي گويند، نظام آموزشي كشور به دليل نتيجه محور بودن، موجب اضطراب دانش آموزان مي شود./س

برچسب ها: سختگیری ، امتحان ، ممنوع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.