سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مفسر سياسي:

عجز غرب و اسرائيل در تغيير سياست حمايت روسيه از سوريه

شبكه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با جورج جابور ، مفسر سياسي ساكن سوريه پيرامون سفر اخير بنيامين نتانياهو ، نخست وزير رژيم صهيونيستي به مسكو داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي،جورج جابور در اين گفتگو معتقد است كه فشارها و تلاش هاي همزمان براي تغيير سياست ها در قبال سوريه از جانب روسيه كاملا بي فايده بوده است.

مشروح اين گفتگو به شرح زير است:
پرس تي وي:اول از همه مي بينيم كه نخست وزير انگلستان به روسيه سفر مي كند و سپس نوبت به جان كري ، وزير امور خارجه آمريكا مي رسد و اكنون هم شاهد حضور نتانياهو در مسكو هستيم . به نظر شما چنين بنظر ميرسد که اين سفرها ، تلاشه هايي هماهنگ در جهت تغيير موضع روسيه در قبال سويه باشد؟

جابور: همينطور است ،سياست روسيه در قبال سوريه كاملا واضح و هماهنگ بوده و هيچگونه انحرافي از زمان آغاز درگيري ها در خاك اين كشور در ميان مقامات روس ديده نمي شود. لاوروف اخيرا نيز عنوان كردند كه هرآنچه كه ما به عنوان سلاح در اختيار دولت سوريه قرار مي دهيم در چارچوب قوانين شناخته شده بوده و موضوع فروش و مجهز كردن اين كشور موجب رضايتمندي ما مي شود.

اما در سوي مقابل  برخي از کشورها با حمايت از تروريستها ، سلاح ها را به صورت غيرقراردادي و غيرقانوني به شورشيان ميدهند كه از عواقب اين اقدام نسنجيده اطلاعي ندارد چرا كه دقيقا معلوم نيست سلاح ها را چه كساني تحويل مي گيرند.
تصور مي كنم كه ديپلماسي روسيه درقبال سوريه در آينده نيز تغيير نخواهد كرد و تمامي اقدامات روس ها هماهنگ با قوانين بين المللي است و كشورهاي آمريكا،انگليس و رژيم صهيونيستي در تلاشند تا تعهد روسيه را در قبال فروش سلاح به دولت سوريه را متوقف كنند.

پرس تي وي:بهرحال با تمام تفاسير گزينه احتمالي حمله نظامي خارجي كماكان از سوي دولتهايي همچون انگليس ، آمريكا و رژيم صهيونيستي به خاك سوريه محتمل است و آنها مي خواهند تا در اين مسير روسيه را نيز با خود همراه كنند.به نظر شما چنين اتفاقي مي افتد؟

جابور:گمان مي كنم كه اين وظيفه روسيه است كه در خصوص فكر كردن يا در معنايي بهتر آرزوكردن بعضي كشورها در خصوص دخالت نظامي در خاك سوريه هشدار دهد و اين موضوع قطعا مسئله آساني نيست.

فكر نمي كنم كه دخالت نظامي در خاك سوريه رخ دهد و من اميدوارم كه راهكاري مفيد نه فقط از سمت روسيه بلكه از سمت کشورهاي ديگر همچون آمريكا براي حل بحران در سوريه در كنفرانس به تعويق افتاده ماه ژوئن پيشنهاد شود تا مقوله جنگ در اين كشور بدون خصومت خاص و مسالمت آميز حل شود.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.