سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسخه جدید پزشک خانواده محدودیت های نسخه قبلی را برطرف کرده

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسخه جدید پزشک خانواده محدودیت های نسخه قبلی را برطرف کرده و دست دانشگاه ها را برای اجرای این برنامه بازکرده است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضردر محل دکترمحمد مهدی ناصحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز 25 اردیبهشت در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان این که استان مازندران 2 میلیون و پانصدونودو پنج هزار جمعیت دارد گفت:فرهنگ سازی در برنامه پزشک خانواده حرف اول را می زند که ما از یک سال پیش برای اجرای موفق این طرح اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در این استان با پخش برنامه هایی در سیمای استانی آغاز کرده ایم ،که همین امر توانسته کمکهای زیادی به ما کند اما باید توجه داشت که با این همه آموزش و اطلاع رسانی هنوز 30درصد  مردم این استان پزشک خانواده خود را انتخاب نکرده اند در واقع این تعداد افراد تا بیمار نشوند به پزشک خانواده مراجعه نخواهند کرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:یکی از اهداف اجرای برنامه پزشک خانواده این است که بازار نابسامانی را که در حوزه سلامت داریم را مساعد کند و جلوی خیلی از اقدامات بی مورد پزشکی را بگیرد طبق یک بررسی که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده از بین 100 درخواست MRI که پزشکان داشتند تنها دو مورد آن الزامی بوده و به تشخیص کمک کرده است .

 ناصحی درخصوص نسخه جدید پزشک خانواده افزود:نسخه قبلی یکسری محدودیت هایی داشت که نمی توانستیم این برنامه را به طور فراگیر در کشور اجرا کنیم که وزیر بهداشت جدید یکسری تغییرات در نسخه جدید اعمال کرده که این نسخه محدودیت های نسخه قبلی را برطرف کرده است و دست دانشگاهها را برای اجرای بهتر این برنامه بازکرده است همچنین 35درصد سرانه و منابع را در اختیار پزشک عمومی گذاشته که همین امر باعث می شود که از تجویز و درخواست آزمایشات بی مورد جلوگیری شود .

ناصحی ادامه داد:باید توجه داشت که حداکثر نقش وزارت بهداشت در حفظ سلامت مردم 25درصد است و بقیه ی نقش و اختیارات در اختیار دیگر دستگاه ها و ارگان های دیگر است به عنوان مثال در حال حاضر در بخش تغذیه استفاده بیش از حد سموم در مواد غذایی یکی از مشکلات پیش رو است به طوری که اگر نظارت صحیح بر تولید محصولات کشاورزی صورت نگیرد و مصرف سموم کارشناسی نشده باشد مشکلات عدیده ای را برای سلامت جامعه به وجود می آورد .

وی ادامه داد:سال گذشته چند محصول توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظر سموم مورد بررسی قرار گرفت که میزان باقیمانده سم در بعضی از محصولات نگران کننده بود.

 وی ادامه داد:همچنین طی یک بررسی که در مورد شیر انجام شد نشان داده شد که شیری که از حیوان دوشیده می شود 44 هزار بار میکروبی دارد که در طی انتقال به کارخانه این بار میکروبی به 96 هزار می رسد که این شیر دیگر هیچ مورد مصرفی نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد:هر ساله یک درصد به آمار مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی عروقی افزوده می شود و این به معنای مشکل در نظام درمان و سلامت است چرا که نظام ما نظام هدفمندی است در راستای اصلاحات نیست./ع2
برچسب ها: دانشگاه ، علوم ، پزشک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.