سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

95 درصد آتش سوزی در جنگل های کردستان مصنوعی است

مدیرکل منابع طبیعی کردستان تعداد آتش سوزی های سال گذشته در جنگل های کردستان را 167 فقره در سطح 680 هکتار ذکر کرد و گفت: 95 درصد آتش سوزی های رخ داده در جنگل های استان کردستان مصنوعی است یعنی عامل انسانی در آن نقش اصلی داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، باباپیری مدیرکل منابع طبیعی کردستان، آتش سوزی، شاخه زنی و گرد و غبار را سه عامل تخریب و تهدید کننده جنگل های استان اعلام کرد و افزود: سطح جنگل های استان کردستان 373 هزار هکتار است که 83 درصد جنگل های استان را درختان بلوط ، هفت درصد بنه و مابقی سایر درختان تشکیل می دهند.
وی تعداد آتش سوزی های سال گذشته در جنگل های کردستان را 167 فقره در سطح 680 هکتار ذکر کرد و گفت: 95 درصد آتش سوزی های رخ داده در جنگل های استان کردستان مصنوعی است یعنی عامل انسانی در آن نقش اصلی داشته است.
وی با اشاره به اینکه میزان آتش سوزی در جنگل های استان در سال 91 نسبت به سال قبل از آن 92 درصد کاهش داشته است افزود: عمده آتش سوزی ها در جنگل های استان در سال گذشته مربوط به آتش گرفتن علوفه خشک زیر درختان بوده است.
وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده و حفاظت از جنگل ها از سوی دیده بانان، میزان آتش سوزی ها در جنگل های استان به طور محسوسی کاهش یافته است.
وی به برنامه های امسال اداره کل منابع طبیعی کردستان برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل های استان اشاره کرد و گفت: بکارگیری دیده بانان محلی برای کنترل منطقه یکی از این برنامه ها است.
به گفته وی این دیده بان ها در سطح جنگل های منطقه مانور می دهند و مانع از بروز آتش سوزی می شوند.
وی دور کردن علوفه های خشک در جنگل های استان را یکی دیگر از برنامه های منابع طبیعی در راستای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل های استان دانست و گفت: یکی از مهمترین عامل آتش سوزی علوفه های خشک زیر درختان است که این علوفه ها توسط دیده بانان جمع آوری و امحاء می شود.
وی دومین عامل مهم در تخریب جنگل های کردستان را شاخه زنی و کته زنی اعلام کرد و گفت: در جنگل های منطقه بانه و مریوان این مساله یکی دیگر از تهدیدات تخریب جنگل است.
وی سومین عامل را گرد و غبار و ریزگردها اعلام کرد و گفت: ریزگردها از تبخیر گیاه و تنفس درختان جلوگیری می کند و از این رو درخت را ضعیف و باعث بیماری آن می شود.
وی با اشاره به اینکه کردستان کانون اصلی گرد و غبار نیست و این پدیده به صورت عبوری در استان جریان دارد، گفت: شاداب ترین و مرغوبترین جنگل ها را در استان کردستان داریم و از این رو تاثیرات گرد و غبار بر روی جنگل ها زیاد نیست./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.