سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان يونايتدپرس ؛‌

اقدام نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي عليه ايران تاثير بي سابقه اي بر قيمت نفت داشته و اقتصاد جهان را به مرز فروپاشي مي کشاند

دبیر بخش جهانی خبرگزاری یونایتدپرس در مقاله جديد خود تحت عنوان "حمله نظامي عليه تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران اقدامي جنون آميز خواهد بود" که در سايت "اويل پرايس" (قيمت نفت) منتشر شده است به تبعات جبران ناپذير چنين اقدامي بر شرايط زيست محيطي منطقه، قيمت نفت و بازارهاي جهاني اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اويل پرايس، "کلود صالحانی"  در ابتدا به مقاله اخير منتشر شده در پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" پيرامون تبعات حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه اي اشاره مي کند و مي افزايد "در مقاله اي که اخيرا از سوي "ويد استون" در پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" منتشر شده بود وي اظهار داشت که در صورت تجاوز نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران کشورهاي همسايه ايران از تبعات آن مصون نخواهند ماند و شهرهاي دبي، ابوظبي، شهرهاي کشور کويت، رياض پايتخت عربستان سعودي و ساير کشورهاي عربي براي سالها گريبانگير آثار ناشي از ديوانگي احتمالي صهيونيست ها خواهند بود. همچنين وي افزوده بود که در اين صورت قيمت جهاني نفت به شکل قابل توجهي افزايش خواهد يافت." 
وي در ادامه با هشدار به مقامات غربي و صهيونيست مي افزايد "مقاله وي ارزيابي بسيار خوبي در اين باره ارايه داده بود و در واقع هشداري بود  به رژيم صهيونيستي و طرفداران اقدام نظامي عليه ايران . وي در اين باره افزوده بود که تبعات چنين اقدام "جنون آميزي" محدود به کشورهاي حاشيه خليج فارس نخواهد ماند بلکه ممکن است دامنه آن به کشور ترکيه و حتي خود اسرائيل نيز برسد." 
نويسنده در ادامه مي افزايد "براي مثال به دبي توجه کنيد. اين شهر منطقه اي صحرايي و داراي بيابان هاي فراوان است که همواره در آنجا طوفان هاي صحرايي روي مي دهد. فرض کنيد رژيم صهيونيستي حمله ديوانه واري را عليه تاسيسات هسته اي ايران انجام دهد و ذراتي از مواد هسته اي در هوا منتشر شوند و از طريق باد به دبي و ساير شهرهاي منطقه حاشيه خليج فارس برسند آن زمان مي توان تصور کرد که چه فاجعه انساني اي بوجود خواهد آمد. نويسنده مقاله مذکور اشاره کرده بود که سرعت جريان باد در کشورهاي امارات، قطر، بحرين، عمان، کويت و عربستان سعودي از 30 تا 300 کيلومتر در ساعت است. بعبارت ديگر، در صورت چنين اقدام جنون آميزي عليه تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران احتمال آلودگي هسته اي کشورهاي  توليد کننده نفت در خاورميانه بسيار زياد خواهد بود. جداي از تبعات زيست محيطي چنين حمله اي مي تواند يک "فاجعه انساني" را در کل منطقه رقم بزند و به تبع آن عواقب چنين اقدامي بر بازار جهاني نفت تاثير بي سابقه اي خواهد گذاشت." 
وي در ادامه با اشاره  به توليد بخش اعظم نفت جهان توسط کشورهاي حاشيه خليج فارس مي افزايد "تصور کنيد ايجاد بي ثباتي در خاورميانه چه ميزان تاثيري بر روي قيمت جهاني نفت خواهد گذاشت. بيش از 17 ميليون بشکه از نفت جهاني توليدي روزانه از طريق کشورهاي نفت خيز حاشيه خليج فارس توليد مي شود که از جمله آنها مي توان به توليد 10 ميليون بشکه توسط عربستان سعودي، 3 ميليون بشکه توسط امارات، 1.63 بشکه توسط قطر و 44.800 بشکه توسط بحرين اشاره کرد. لازم به گفتن نيست که در اين ميان نفت ايران و عراق از چه درجه اهميت بالايي براي اقتصاد جهاني برخوردارند و قطع صدور نفت از جانب اين دو کشور مي تواند اقتصاد جهاني را دچار بحراني جدي نمايد." 
 نويسنده در ادامه بيشتر به تبعات اقتصادي و تاثير حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي کشورمان بر بازار نفت مي پردازد و در اين باره مي افزايد "در صورت حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران بازارهاي جهاني بسرعت و به شکل بي سابقه اي با کمبود نفت مواجه خواهند شد و بازارهاي "وال استريت" و ساير کشورهاي غربي با سقوط کامل مواجه خواهند شد. در مورد حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي ايران يک تحليلگر اظهار داشته که تبعات اين حادثه 10 برابر بيش از تبعات هسته اي "فوکوشيما" ژاپن خواهد بود. استون نيز در مقاله خود در اين باره نوشته است "بمباران تاسيسات هسته اي ايران سبب خواهد شد تا منطقه حاشيه خليج فارس به طور کامل خالي از سکنه شود و ادامه حيات در آنجا ناممکن خواهد بود." 
نويسنده در ادامه با هشدار به ارتش رژيم صهيونيستي مي افزايد "شايد نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي مدعي شوند که در اقدامي تاکتيکي، دقيق و جراحي شده مي توانند آسيب هايي را بر تاسيسات هسته اي ايران وارد نمايند اما واقعيت آنست که اين بدترين سناريوست چرا که سبب خواهد شد تا مواد راديواکتيو در هوا منتتشر شده و تمامي منطقه دچار آلودگي هسته اي شود." 









تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.