سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

مرمت بادگیرهای‌ جزیره قشم‌

رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ گفت: بادگیرهای‌ جزیره قشم‌ مهمترین عنصر معماری بومی این جزیره مرمت و ساماندهی می‌شوند.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس عبدالرضا دشتی‌زاده افزود: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ از روستای چاهو‌‌شرقی آغاز شده و تا پایان سال بسیاری از بادگیرهای‌ دیگر روستاهای جزیره قشم‌ مرمت می شود.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل ساماندهی بادگیر‌ها با مشارکت جامعه محلی و دانش بومی توسط دهیارها‌ و شوراهای روستایی انجام میشود تصریح کرد: استفاده از دانش بومی و مشارکت جامعه محلی در ساماندهی محوطه‌های تاریخی باعث افزایش ارتباط عاطفی مردم با سازه و همچنین عملیات ساماندهی نیز بسیار اصولی‌تر انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ گفت : در چند سال اخیر به دلیل زلزله‌های متعدد در کنار آن نبود آموزش بسیاری از بادگیرها‌ تخریب .
دشتی زاده با بیان اینکه بادگیرها‌ی بومی در بسیاری از روستاهای جزیره قشم‌ دیده می شود افزود: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ در حفظ عناصر میراث ‌فرهنگی با ارزش است.
وی تصریح کرد: بسیاری از روستاهای قشم‌ مثل چاهو‌شرقی، لافت‌، دره کوه دارای بادگیر‌های متنوعی بوده که می‌تواند از نظر جذب گردشگران و به عنوان اقامتگاه‌هایی روستایی نیز مورد توجه قرار گیرند./س

برچسب ها: مرمت ، بادگیری ، قشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.